- uncategorized
Comisia considera indisputabil statutul camioanelor de vehicule preferate pentru etapele initiale si finale ale unui transport. Insa, pe distante lungi, camioanele sunt considerate optiuni costisitoare, atat din punct de vedere economic, cat si ecologic. De aceea, scopul declarat al programului Marco Polo este sa incurajeze recurgerea la alte modalitati de transport pe distante lungi, camioanelor revenindu- le cu prioritate rolul de a livra marfa de la punctul de incarcare intr-un port sau terminal intermodal, respectiv de a prelua marfa din astfel de puncte pana la destinatia finala.
Lansat in 2003, programul Marco Polo a fost derulat pana in 2006, fiind reluat in 2007 pentru o perioada extinsa (pana in 2013) si cu finantare sporita (450 de milioane de euro, fata de 102 milioane de euro in perioada 2003- 2006). Totusi, oferirea unor sume mai mari nu a dus la rezultatele scontate, intrucat bugetul disponibil nu a fost cheltuit in totalitate. Astfel, in 2007, din totalul de 56 de milioane de euro disponibili, au fost atrasi doar 45 de milioane, iar in 2008 – din 58 de milioane se pare ca se vor cheltui doar 37 (cifra este provizorie, intrucat nu s-au semnat contractele de finantare cu toti beneficiarii proiectelor selectate anul trecut). De altfel, in prima etapa de derulare a programului (2003- 2006), s-a constatat de la an la an scaderea ratei de absorbtie a fondurilor disponibile, un scenariu similar prefigurandu- se si pana in 2013. Pentru a preveni repetarea problemelor, s-au operat o serie de schimbari, de la preluarea managementului programului de catre Agentia Executiva pentru Competitivitate si Inovare (anterior, programul a fost administrat de Directoratul General pentru Transport si Energie din cadrul Comisiei) si pana la modificarea criteriilor pe baza carora sunt evaluate proiectele.
Subventii dublate si avantaje pentru proiectele de mica anvergura
Mai toate masurile noi ce vizeaza programul Marco Polo au la baza indoieli si chiar reprosuri ale reprezentantilor sectorului privat, nemultumiti ca, de exemplu, trebuie sa astepte aproape un an pana la desemnarea proiectelor castigatoare, ca li se cere transferarea unui volum urias de trafic, ca le este dificil sa identifice parteneri seriosi sau ca subventiile sunt acordate prea putin timp pentru a garanta succesul pe termen lung.
Schimbarea managementului programului ar trebui sa grabeasca procedurile de evaluare a proiectelor si deblocare a finantarii. Astfel, pentru 2009, lansarea cererii de proiecte este programata in aceasta luna, termenul limita pentru depunerea proiectelor va fi in martie, iar lista proiectelor acceptate va fi publicata in iulie, fiind posibila semnarea contractelor pana la sfarsitul anului.
In ceea ce priveste insuficienta sprijinului acordat si nevoia de a prelua un volum de trafic urias, s-a decis dublarea subventiilor la 2 euro pentru fiecare 500 tone-km preluate de pe sosea. Totodata, volumele minime de trafic pe care diferitele tipuri de proiecte trebuie sa-l preia au fost micsorate, astfel incat sa fie avantajati beneficiarii din categoria IMM, nu doar colosi ca operatorii feroviari de stat.
Ce se finanteaza
Banii sunt alocati in special pentru subventionarea operarii de servicii de transport, nu pentru cercetare sau infrastructura.
Beneficiarii pot fi companii partenere (inclusiv cu capital de stat) din doua sau mai multe state membre ale UE, plus Norvegia, Liechtenstein si Islanda sau chiar dintr-un stat membru si un stat vecin UE (state candidate la aderare, de exemplu, Croatia sau Turcia). Sunt sanse foarte mici ca proiectele sa primeasca finantare daca nu demonstreaza ca au o dimensiune europeana, adica este foarte important ca ruta propusa sa traverseze mai multe state membre si, eventual, unul sau mai multe state din afara UE. Pe baza regulamentului programului, proiectele eligibile sunt incadrate in cinci categorii majore ale caror caracteristici specifice sunt detaliate mai jos.
Actiuni de schimbare a modalitatii de transport
Au ca scop sprijinirea unor servicii de transport noi. Nu este necesar ca proiectele sa propuna solutii revolu- tionare, ci pur si simplu sa prevada schimbarea modalitatii de transport (pot fi propuse imbunatatiri ale unor lanturi logistice existente).
Caracteristici specifice:
– subventie maxima – 2 euro/500 tone-km;
– volum minim al traficului transferat de pe sosea – 80.000.000 tone-km pe an;
– rata maxima de subventionare a costurilor eligibile – 35%;
– infrastructura auxiliara poate reprezenta cel mult 10% din totalul costurilor eligibile;
– termen pentru atingerea obiectivelor proiectului: 36 de luni;
– proiectul trebuie sa fie viabil si dupa incetarea acordarii subventiilor.
Actiuni cu rol catalizator
Urmaresc depasirea unor bariere structurale, de exemplu, sa evite investit iile enorme pentru amenajarea infrastructurii rutiere ce traverseaza un lant muntos. Proiectele trebuie sa prezinte solutii inovatoare.
Caracteristici specifice:
– subventie maxima – 2 euro/500 tone-km;
– volum minim al traficului transferat de pe sosea – 30.000.000 tone-km pe an;
– rata maxima de subventionare a costurilor eligibile – 35%;
– infrastructura auxiliara poate reprezenta cel mult 10% din totalul costurilor eligibile;
– termen pentru atingerea obiectivelor proiectului: 36 pana la 60 de luni;
– proiectul trebuie sa prevada diseminarea rezultatelor obtinute;
– este prevazuta o revizuire a proiectului dupa prima jumatate a termenului de derulare;
– daca se considera necesar, se poate solicita sprijinul politic al Comisiei Europene;
– proiectul trebuie sa fie viabil si dupa incetarea acordarii subventiilor.
Actiuni de invatare in comun
Urmaresc imbunatatirea cooperarii, schimbul de experienta si partajarea cunostintelor. Obiectivul trebuie sa fie pregatirea pentru a face fata provocarilor cerintelor tot mai complexe de pe piata transportului si logisticii.
Caracteristici specifice:
– subventia minima: 250.000 de euro;
– rata de subventionare a costurilor eligibile – 50%;
– termen pentru atingerea obiectivelor proiectului: 24 de luni (exista posibilitatea prelungirii duratei proiectului cu inca 24 de luni);
– proiectul trebuie sa prevada diseminarea rezultatelor obtinute.
Autostrazile maritime
Urmaresc inlocuirea transportului rutier cu transportul maritim pe distante scurte sau o combinatie intre aceasta modalitate de transport si alte modalitati.
Caracteristici specifice:
– subventie maxima – 2 euro/500 tone-km;
– volum minim al traficului transferat de pe sosea – 250.000.000 tone-km pe an; .
– rata maxima de subventionare a costurilor eligibile – 35%;
– infrastructura auxiliara poate reprezenta cel mult 10% din totalul costurilor eligibile;
– termen pentru atingerea obiectivelor proiectului: 36 pana la 60 de luni;
– proiectul trebuie sa fie viabil si dupa incetarea acordarii subventiilor.
Actiuni de evitare a traficului
Urmaresc sa integreze transportul in logistica productiei, in asa fel incat sa fie evitat un procent cat mai mare din livrarile pe sosea a materiilor prime si produselor finite.
Caracteristici specifice:
– subventie maxima – 2 euro/500 tone-km;
– volum minim al traficului transferat de pe sosea – 80.000.000 tone-km pe an;
– rata maxima de subventionare a costurilor eligibile – 35%;
– infrastructura auxiliara poate reprezenta cel mult 10% din totalul costurilor eligibile;
– termen pentru atingerea obiectivelor proiectului: 36 pana la 60 de luni;
– proiectul trebuie sa fie viabil si dupa incetarea acordarii subventiilor.