• uncategorized

In cazul Romaniei, probabil din cauza faptului ca economia locala a fost lovita serios de criza abia in a doua jumatate a anului 2008, aceasta previziune nu s-a adeverit. Astfel, valoarea totala a ajutorului de stat acordat de autoritatile romane in toate sectoarele economiei a scazut de la 1,42 miliarde in 2007 la 900 de milioane de euro in 2008. si ponderea in PIB a ajutorului de stat a avut o evolutie similara, scazand de la 1,17% la 0,64%. Aceste evolutii demonstreaza ca autoritatile de la Bucuresti au reactionat anemic la manifestarile crizei, mai ales facand o comparatie cu celelalte state membre: per ansamblu in UE, ajutorul de stat a crescut in 2008 de peste patru ori, de la 66,5 miliarde de euro la 279,5 miliarde. Pana si in cazul Bulgariei, de exemplu, ajutorul de stat a fost majorat cu cateva milioane de euro fata de 2007, insumand 400 de milioane de euro in 2008, respectiv 1,3% din PIB.  

 

Sprijin total mai mic

In ceea ce priveste sprijinirea transporturilor, Romania a alocat in 2008 mai putini bani decat in 2007: 60 de milioane de euro in loc de 62 de milioane. Comparativ cu Romania, tarile din regiune au procedat, de regula, la suplimentarea sprijinului acordat acestui sector. De exemplu, Ungaria a alocat o suma aproape dubla pentru ajutorul de stat in transporturi (204 milioane de euro in 2008 fata de 110 milioane in 2007). La nivelul UE, ajutorul de stat pentru transporturi a crescut nesemnificativ, de la 2,419 miliarde de euro in 2007 la 2,45 miliarde in 2008. Analizand insa distributia sprijinului intre diferitele modalitati de transport, rezulta clar o favorizare a transportului maritim si o atentie suplimentara de data recenta pentru transportul rutier. Astfel, ca si in 2007, sectorul maritim a beneficiat de mai mult de jumatate din ajutorul de stat (1,509 miliarde de euro in 2008 fata de 1,379 milioane in 2007), in timp ce pentru rutier s-a alocat o suma aproape dubla (315 milioane de euro in 2008 fata de 145 de milioane in 2007).  

 

Plus derizoriu pentru caile ferate

 In cazul sectorului feroviar, raportul Comisiei Europene precizeaza ca ajutoarele pentru caile ferate nu sunt contabilizate foarte precis la Bruxelles, intrucat nu este obligatorie notificarea tuturor masurilor de sprijin adoptate de catre statele membre. In aceste conditii, este improprie compararea cifrelor comunicate pentru Romania si cele aferente altor tari. Chiar pornind de la premisa unei comparatii gresite, nu poate fi trecut cu vedere ridicolul sumelor alocate de Romania fata de cele notificate Comisiei de alte state. Astfel, in timp ce Romania a declarat pentru 2008 ajutoare de stat destinate sectorului feroviar insumand 19 milioane de euro, celelalte tari din regiune, cu retele mai scurte, parca joaca intr-o alta liga: Bulgaria a recunoscut un sprijin pentru sectorul feroviar de 120 de milioane de euro, Ungaria – 814 milioane, Slovacia – 288 de milioane, Cehia – 1,6 miliarde (!), Austria – 707 milioane de euro, iar Polonia – 313 milioane. Totusi, este de apreciat faptul ca, potrivit datelor comunicate de Romania catre Comisie, transportul feroviar a beneficiat de sprijin suplimentar in 2008 fata de 2007, primind ajutoare de stat in valoare de 19 milioane de euro fata de 13 milioane.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *