- uncategorized
Pierderile suplimentare fata de nivelul anticipat s-au datorat dificultatilor neasteptate din ultimul trimestru al anului trecut, cand companiile aeriene au cheltuit cu patru miliarde de dolari mai mult decat au incasat. Parte din aceste pierderi sunt cauzate, paradoxal, de masuri care ar fi trebuit sa protejeze companiile aeriene. Astfel, desi pretul petrolului a scazut masiv in a doua jumatate a anului trecut, multe linii aeriene au suportat costuri mai mari decat cele aferente preturilor pietei, intrucat au recurs in prima parte a anului la tranzactii de tip hedging. Prin intermediul acestor tranzactii, operatorii aerieni au incercat sa se protejeze de efectele posibilei continuari a scumpirii petrolului (de exemplu, au cumparat combustibil livrabil in decembrie, la pretul din iunie). Insa, cum petrolul nu s-a mai scumpit, ci s-a ieftinit, operatorii au ajuns sa plateasca mai mult decat daca nu ar fi recurs la hedging.
Totusi, doar costurile suplimentare asociate tranzactiilor cu combustibil nu explica dimensiunea dezastrului – la baza cresterii pierderilor sta in principal dezechilibrul dintre cererea de transport si capacitatea oferita. Desi au renuntat la utilizarea a 73 de avioane numai in luna ianuarie, linile aeriene nu au reusit sa-si diminueze suficient capacitatea de operare, fapt ilustrat de scaderea gradului de ocupare cu trei procente in cursul primei luni a anului. „Ieftinirea combustibililor este umbrita de prabusirea cererii de transport si scaderea drastica a veniturilor. Ca urmare a incetinirii economiei globale, cererea a scazut mult mai mult decat puteam anticipa acum cateva luni. Industria este la terapie intensiva“, a declarat Giovanni Bisignani, director general si CEO al IATA, subliniind ca datele centralizate de asociatie arata ca, spre deosebire de inceputul anului, companiile aeriene inregistreaza acum pierderi la nivel operational.
IATA, care reprezinta aproximativ 230 de companii aeriene ce concentreaza 93% din traficul aerian la nivel global, a avertizat asupra faptului ca primul trimestru din 2009 nu a marcat incetarea declinului cererii de transport. Astfel, traficul de calatori a scazut cu 5,6% in ianuarie 2009 fata de nivelul din prima luna a anului 2008. Mai mult, scaderea traficului s-a accentuat, avand in vedere ca in decembrie se inregistrase o reducere de doar 4,6%.
In acelasi timp, si transportul de marfa are o evolutie alarmanta, acest segment de piata suferind o prabusire de 23% in luna ianuarie.