• uncategorized

Organizatiile care militeaza pentru acceptarea megacamioanelor sustin ca, prin utilizarea unor vehicule rutiere mai incapatoare, traficul rutier ar descreste, aceeasi cantitate de marfuri fiind transprotata in mai putine mijloace de transport. Insa, potrivit cercetarii coordonate de dr. Claus Doll de la Institutul Fraunhofer pentru Cercetare de Sisteme si Inovatii din Karlsruhe (Germania), megacamioanele ar inlocui 30% din transportul containerizat derulat in prezent pe calea ferata, ceea ce ar duce la cresterea emisiilor cu efect de sera cu circa doua milioane de tone de dioxid de carbon anual.

 

Razboiul studiilor

Comisia Europeana a luat in considerare posibilitatea de a permite relaxarea limitelor de tonaj si gabarit pentru vehiculele comerciale, de la 44 de tone si 18,75 metri lungime, la 60 de tone si 25,25 metri, decizia avand la baza argumente ecologiste. Astfel, un studiu publicat de Executivul Uniunii Europene la inceputul acestui an concluzioneaza ca, daca s-ar permite circulatia megacamioanelor, ar fi posibila inlocuirea a trei autotrenuri actuale cu doua vehicule mai lungi si mai grele, cu efecte pozitive in ce priveste poluarea chimica si impactul asupra climatului. CER sustine insa ca aceste concluzii sunt eronate, intrucat nu tin cont de o eventuala reconfigurare a actualei distributii modale a transportului de marfuri. Astfel, daca megacamioanele au un succes mai mare decat cel anticipat, preluand trafic de pe calea ferata datorita capacitatii mai mari de transport decat cea a camioanelor actuale, beneficiile pe termen scurt ar pali in fata efectelor nocive pe termen lung.

Intitulat „Impactul pe termen lung al introducerii mega-camioanelor“, studiul realizat de Institutul Fraunhofer la comanda CER in perioada mai – iulie 2008 se bazeaza pe inregistrari ale comportamentului camioanelor dublu articulate din timpul testelor efectuate in Germania, respectiv a simularilor efectuate in Marea Britanie.

 

Pericol pentru transportul combinat

Echipa de cercetare a evidentiat argumente puternice impotriva megacamioanelor, potrivit carora in numai 5-10 ani, impactul negativ inregistrat va depasi cu mult impactul pozitiv prevazut initial. In acest interval, volumul transportului combinat (feroviar-rutier) ar putea sa scada cu 85%. „Transportul combinat este cel mai vulnerabil, intrucat megacamioanele pot transporta trei containere in loc de doua, ceea ce usureaza considerabil manipularea. Pe distante lungi, de peste 1.000 km, megacamioanele vor inlocui vehiculele grele conventionale de 40 de tone pe intreaga retea TEN-T, in cazul in care introducerea noilor vehicule nu va fi reglementata cu strictete“, sustine dr. Claus Doll, coordonatorul studiului.

CER a avertizat in numeroase randuri ca legalizarea megacamioanelor ar trebui sa fie abandonata, intrucat contravine obiectivelor comunitare privind protectia mediului si siguranta traficului rutier. „Permiterea circulatiei megacamioanelor ar determina o inevitabila migrare a marfurilor de la calea ferata catre transpotul rutier, dar si o reorientare a investitiilor in infrastructura, intrucat actuala retea rutiera va avea nevoie de numeroase modernizari pentru a deservi noile vehicule. De asemenea, ar fi posibila optimizarea costurilor transportului rutier pe seama intregii societati“, a concluzionat Johannes Ludewig, directorul executiv al CER.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *