- uncategorized
Calatorii-dezastru pentru europarlamentari
Parlamentul European a fost scena unor dezbateri aprinse avand ca tema principala reactia prea lenta a statelor membre In fata unei crize care a demonstrat necesitatea urgenta de a moderniza alte modalitati de transport. „Statele membre ar trebui sa Invete In sfarsit lec- tia: modernizarea cailor ferate este o prioritate. Vorbim mult despre aceasta prioritate, dar facem prea putin. In Europa zilelor noastre, nu poti cumpara un bilet de tren pentru a traversa continentul In conditii decente de calatorie“, a declarat Marian- Jean Marinescu, eurparlamentar roman, membru al Comisiei pentru Transport.
Dincolo de problemele legate de procurarea biletelor (precum informatiile insuficiente sau costuri prohibitive), conditiile de calatorie au fost aprig criticate. „Culoarele erau pline de oameni pentru ca nu erau suficiente locuri In compartimente, toaletele erau blocate… A fost un dezastru“, a concluzionat Hannes Swoboda, europarlamentar austriac, nevoit sa parcurga cu trenul ruta Belgrad-Viena-Strasbourg. Pe fondul nemultumirilor expuse In plen, Jerzy Buzek, presedintele Parlamentului European, a redactat chiar un angajament scris privind masurile necesare pentru ca UE sa nu mai fie prinsa nepregatita In momentul producerii unei noi crize, investitiile In caile ferate fiind identificate In mod expres In document drept solutii.
„Aceasta criza ne-a ara- tat tuturor ca trebuie sa sus- tinem toate modalitatile de transport cu investitii pe termen lung. Am vazut cu totii ce Inseamna sa fii blocat Intr-un aeroport si fortat sa gasesti metode alternative pentru a putea ajunge la destinatie. Este clar ca In momentul de fata, transportul aerian nu poate fi Inlocuit eficient pentru a calatori pe distante lungi sau chiar pe rute scurte, Intr-o situatie de urgenta“, a declarat Buzek.
Liberalizarea, blocats de protectionism
Autoritatile Uniunii Europene se straduiesc Inca din 2001 sa liberalizeze pietele nationale de transport feroviar, Insa asteptata Intetire a competitiei, cu efecte pozitive pentru pasageri, a Intarziat din cauza piedicilor puse de guvernele unor state membre. Comisia Europeana a si acuzat cateva tari ca nu au constituit un mediu concurent ial sanatos, fiind semnalate probleme In ceea ce priveste accesul la infrastructura si stabilirea tarifelor. In plus, unele state au invocat efectele crizei economice pentru a justifica adoptarea unor masuri protectioniste, solicitand deroga ri de la aplicarea legislatiei comunitare privind liberalizarea transportului feroviar. Reprezentantii sectorului feroviar sunt Insa convinsi ca pasagerii vor beneficia de pe urma deschiderii pietelor.
„Efectele liberalizarii serviciilor de transport feroviar de pasageri pe rute internationale vor putea fi observate In curand“, a asigurat Libor Lochman, director executiv adjunct al Comunitat ii Europene a Cailor Ferate si Companiilor de Infrastructura (CER). Potrivit oficialului CER, de curand a devenit posibila calatoria cu trenuri de mare viteza pe rute ca Paris-Frankfurt sau Frankfurt-Bruxelles, iar tunelul de sub Canalul Manecii va fi deschis In perioada urmatoare liberei competitii.
Cat priveste perspectivele transportului pe calea ferata ca alternativa viabila la transportul aerian, acestea depind de efortul investitional al statelor. „Vom asista la extinderea liniilor de mare viteza In Franta, Italia, Spania si Marea Britanie In urmatorii 5-10 ani, iar serviciile de transport feroviar de mare viteza pe rute interna- tionale vor avea o evolutie similara. Dezvoltarea mai multor servicii de transport feroviar de mare viteza depinde de disponibilitatea infrastructurii. Iar constructia de noi linii de mare viteza depinde de finantare, alocarea banilor fiind o decizie a statelor membre“, a adaugat Lochman.