• uncategorized

„Comisia, statele membre, administratorii de infrastructura si toti ceilalti jucatori din piata transportului feroviar trebuie sa lucreze impruna pentru ca transportul de marfuri pe calea ferata sa devina realmente competitiv. Comisia nu va incerca sa impuna crearea unei retele, statele membre fiind libere sa sugereze sau sa schiteze in mod independent aceste coridoare. Propunerea noastra are ca scop cresterea atractivitatii cailor ferate ca optiuni pentru transportul de marfa pe distante lungi, de-a lungul si de-a latul Europei“, a declarat Antonio Tajani, comisarul european pentru Transport.

Crearea acestor coridoare feroviare de marfa nu este o idee noua, fiind mentionata inclusiv in pachetul de actiuni din sectorul logistic publicat in octombrie 2007 de catre Comisie. Atunci, s-a anuntat intentia de a lua masuri pentru crearea unei retele feroviare care sa puna transportul de marfa pe primul plan. In urma unui studiu de impact detaliat si a consultarii reprezentantilor sectorului feroviar, propunerea Comisiei are ca scop aplicarea unui set de masuri menite sa asigure dezvoltarea durabila a transportului de marfa pe calea ferata.

In propunerea Comisiei se subliniaza faptul ca dezvoltarea transportului feroviar de marfa reprezinta un subiect important la nivel european, intrucat utilizarea cailor ferate produce mai putina poluare si poate deveni o alternativa competitiva la transportul rutier. In acest context, Comisia si-a propus sa creasca ponderea transportului feroviar prin mobilizarea statelor membre in directia trasarii rutelor internationale care pot oferi operatorilor feroviari o infrastructura de inalt nivel calitativ.

Coridoarele feroviare dedicate trenurilor de marfa ar trebui sa raspunda mai bine la nevoile operatorilor, sa asigure conexiuni mai bune intre infrastructura feroviara si alte modalitati de transport, sa incurajeze o cooperare mai stransa intre operatorii de infrastructura din diferite tari – atat in privinta invstitiilor, cat si din punctul de vedere al administrarii retelelor – si sa imbunatateasca partajarea cailor ferate intre trenurile de calatori si cele de marfa.

Angajamentul Comisiei de a sustine trasarea coridoarelor feroviare dedicate trenurilor de marfa este sustinut si cu fonduri consistente, pentru reabilitari, extinderi si modernizari ale retelelor feroviare. Luna trecuta a fost facut un pas important si in aceasta directie, prin semnarea a 11 decizii de finantare a unor proiecte cuprinse in cadrul retelelor transeuropene de transport (TEN-T). Finantarea europeana va fi concentrata in special pe tronsoane care traverseaza granitele unor state membre, astfel incat sa fie evitate eventualele gatuituri.

Cele 11 decizii de finantare se refera la proiecte din lista celor 30 de prioritati ale retelei TEN-T, intre care nu se numara niciun tronosn de cale ferata de pe teritoriul Romaniei:

• ruta de acces la tunelul transalpin Mont Cenis de pe traseul liniei Lyon-Torino (4.700.000 de euro)

• studii si lucrari pentru sectiunea transfrontaliera a liniei Lyon-Torino (671.800.000 de euro)

• servicii de proiectare pentru tronsonul dintre Ronchi dei Legionari Sud si Trieste (24.000.000 de euro)

• servicii de proiectare si studii pentru seciunea transfrontaliera a liniei Trieste-Divaca (50.700.000 de euro)

• studii pregatitoare pentru linia dintre Budapesta-Keleti si Miskolc-Nyíregyháza (8.000.000 de euro)

• studii si lucrari pentru accesul sudic la tunelul Brenner, intre Fortezza si Verona (58.810.000 de euro) • lucrari la tronsonul dintre Erfurt si Halle/Gröbers (57.000.000 de euro)

• lucrari la tronosnul dintre Kundl/Radfeld si Baumkirchen (58.300.000 de euro)

• lucrari la tunelul Brenner (592.650.000 de euro)

• studii pentru tunelul Brenner (193.350.000 de euro)

• studii pentru modernizarea nodului feroviar Genova Voltri-Genova Brignole (5.050.000 de euro).

„Investitia in proiectele-cheie din infrastructura de transport europeana demonstreaza ca Uniunea Europeana poate raspunde crizei economice pe termen scurt prin grabirea proiectelor de infrastructura, iar pe termen mediu prin crearea unei retele feroviare principale care va sustine competitivitatea in spatiul european si va ajuta la rezolvarea problemelor legate de schimbarile climatice“, a declarat Tajani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *