• uncategorized

Pachetul legislativ a fost adoptat in data de 25 martie de catre europarlamentari, principalele modificari fiind legate de crearea unor noi blocuri multinationale in domeniul managementului traficului aerian, adoptarea de standarde stricte pentru echipamentele de navigat ie si extinderea prerogativelor Agentiei Europene de Siguranta a Aviatiei (EASA).

„Vom avea din 2012 un «spatiu Schengen aerian». Este un pas firesc dupa piata comuna, dupa adoptarea monedei unice… Rutele vor fi mai scurte, controlul traficului – mai eficient, serviciile de navigatie aeriana – optimizate si, in perspectiva, integrate. Timpii de zbor si preturile biletelor de zbor se vor reduce, in avantajul pasagerilor“, a explicat Marian-Jean Marinescu, europarlamentar roman autor al celor doua rapoarte din pachetul SES II.

Masurile prevazute in SES II au ca obiectiv rezolvarea provocarilor legate de prognozata dublare a traficului aerian din Europa pana in 2020. Sunt deci abordate, in principal, aspecte ce tin de managementul traficului si siguranta.

Pentru a spori capacitatea retelei de gestionare a traficului aerian si pentru a mentine un nivel ridicat de siguranta, spatiul aerian european va fi reconfigurat in blocuri functionale (Functional Airspace Blocks – FAB), care vor grupa mai multe state. In momentul de fata, spatiul aerian european este foarte fragmentat, iar situatia genereaza intarzieri, intrucat pilotii aeronavelor trebuie uneori sa astepte sa fie „preluati“ de catre controlorii de trafic in momentul in care trec granita dintre doua tari. Aceasta problema va fi rezolvata prin constituirea a noua blocuri FAB. Marea Britanie si Irlanda au semnat deja asocierea in cadrul unui bloc comun, iar Romania si Bulgaria au o initiativa similara. De altfel, SES II prevede ca blocurile aerospatiale functionale trebuie sa devina operationale pana in iunie 2012, parlamentarii votand pentru devansarea cu sase luni a termenului limita propus de Comisia Europeana. Fondurile necesare pentru a uniformiza managementul traficului aerian in cadrul acestor blocuri vor proveni din bugetul programului TEN-T, de la Banca Europeana pentru Investitii si din sumele platite de operatori in cadrul schemei de tranzactioanre a certificatelor de carbon.

La nivelul sigurantei aeronautice, SES II prevede extinderea prerogativelor Agentiei Europene pentru Siguranta Aviatiei (EASA). Agentia a fost infiintata in 2002, avand initial doar rolul de a certifica aeronavele. Prin adoptarea SES II, EASA va elabora norme in domeniile managementului traficului aerian si al navigatiei aeriene, asigurand astfel „reguli precise, uniforme si obligatorii pentru siguranta aeroportuara, managementul traficului aerian si serviciile de navigatie aeriana“. Totodata, EASA va supraveghea implementarea regulilor de catre statele membre.

Propunerea legislativa prevede ca regulile stabilite de EASA vor fi valabile pentru toate aerodromurile deschise publicului, daca acestea pot deservi traficul aerian pe baza normelor de zbor instrumental (IFR) si sunt utilizate de aeronave ce trec de o anumita greutate. Doar aerodromurile militare si aeroporturile cu piste mai scurte de 800 de metri vor fi exceptate de la obligativitatea respectarii normelor comune europene.

 

(A.G.) 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *