• uncategorized

O alternativa ideala

Boeingul implicat in experimentul din SUA a decolat de pe aeroportul Bush Intercontinental din Houston si a survolat Golful Mexic la o altitudine de 11.600 de metri. Pilotii au efectuat cu succes o serie de manevre de urgenta, inclusiv oprirea si repornirea unui motor in zbor. „Aeronava s-a comportat perfect. Zborul a decurs intocmai ca in manual“, a precizat pilotul de teste Rich Jankowski.

Succesul este cu atat mai important avand in vedere ca biocombustibilul testat satisface standardele minime aplicate in prezent combustibilului din aviatie (punctele de inghet si aprindere sunt ideale pentru a face fata conditiilor specifice aparatelor de zbor) si, prin urmare, se preteaza a fi utilizat de motoarele cu reactie actuale, fara modificari. Uleiurile vegetale extrase din alge sau plante ca jatropha reprezinta astfel o alternativa ideala la kerosen, intrucat nu necesita investitii suplimentare costisitoare din partea industriei aeronautice.

In cazul uleiurilor extrase din alge, este eliminat si principalul dezavantaj al asa-numitilor biocombustibili din prima generatie – cresterea pretului alimentelor, din cauza cultivarii unor suprafete tot mai intinse cu plante tehnice pretabile pentru productia de biocombustibili. Algele sunt privite de multi ca o solutie de viitor pentru ca nu necesita terenuri arabile, cresc foarte repede si ofera randamente mai bune: din aceeasi cantitate de alge se poate obtine un volum de biocombustibil de circa 30 de ori mai mare decat in cazul culturilor de plante tehnice.

Constrangeri in loc de subventii

Cand barilul de petrol costa 140 de dolari, biocombustibilii erau competitivi din punct de vedere economic, dar la noile cotatii ale petrolului – intre 30 si 40 de dolari/baril – specialistii considera ca este nevoie de subventii pentru a promova inlocuirea kerosenulu cu uleiuri vegetale. Pe de alta parte, exista posibilitatea ca liniile aeriene sa fie obligate prin decizii politice sa utilizeze biocombustibili, asa cum s-a procedat in UE cu motorina, care trebuie sa contina un anumit procent de biodiesel.

De altfel, toate eforturile in directia reducerii consumului de combustibil au fost anulate de cresterea pietei de transport aerian, iar aceasta evolutie a intrat in vizorul autoritatilor. In consecinta, liniile aeriene din Europa vor fi obligate sa plateasca pentru a putea polua, urmand sa cumpere certificate verzi in cadrul schemei EU-ETS (Emissions Trading Scheme). Practic, va fi incurajata utilizarea biocombustibililor nu prin subvent ii, ci prin suprataxarea utilizarii combustibililor minerali: in loc sa cumpere certificate verzi care le permit sa emita in atmosfera dioxid de carbon, liniile aeriene ar putea prefera sa cumpere biocombustibil si sa-si deduca o parte din emisii. Spre deosebire de combustibilii minerali, biocombustibilul devine neutru pentru mediu datorita faptului ca plantele din care este obtinut sintetizeaza din atmosfera o cantitate de dioxid de carbon cel putin egala cu emisiile rezultate apoi prin ardere.

Marile obstacole – lipsa standardelor si productia infima

Lipsa unor standarde, ca in cazul biodieselului, impiedica insa utilizarea rapida a biocombustibililor in aviatie, un alt obstacol fiind capacitatea de product ie insuficienta, suprasolicitata de nevoile sectorului auto.

Pentru a depasi aceste piedici, diversi actori din industrie au incheiat tot felul de parteneriate, iar Boeing si Airbus, principalii furnizori de aeronave comerciale, s-au implicat in incercarile de a ajunge la un numitor comun in privint a biocombustibililor aviatici. Unul dintre cele mai active organisme s-a dovedit a fi CAAFI – Commercial Aviation Alternative Fuels Initiative, in care sunt implicate si agentii guvernamentale din SUA, cu scopul de a certifica un combustibil alternativ. CAAFI a stabilit deja un grafic in baza caruia pana in 2013 va fi reglementata utilizarea unui tip de biocombustibil derivat integral din uleiuri vegetale hidrogenate. Pana la atingerea acestui scop final, s-au prevazut si etape intermediare: in acest an, CAAFI va autoriza utilizarea in aviatie a unui combustibil alternativ compus dintr-un amestec de kerosen si hidrocarburi sintetizate din biomasa. Sustinute de noi teste, astfel de eforturi vor duce la inlocuirea macar partiala a kerosenului, chiar daca nu pe termen scurt. „Vor trece ani, poate chiar un deceniu pana ce biocombustibilul va prezenta un procent important in alimentarea avioanelor companiilor aeriene“, a concluzionat Larry Kellner, director executiv al Continental Airlines, compania care a efectuat testul de zbor de luna trecuta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *