- uncategorized
Potrivit proiectului, persoanele care doresc sa obtina permisul de conducere se vor putea inscrie la scolile de soferi cu trei luni inainte de implinirea varstei de 18 ani.
Potrivit purtatorului de cuvant al Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Autovehiculelor (DRPCIV), comisarul-sef Mihai Enache, o alta noutate consta in aceea ca elevii scolilor cu profil tehnic auto, care doresc obtinerea permiselor din categoriile B si BE vor putea incepe scolile de soferi incepand cu varsta de 17 ani. In felul acesta, la terminarea studiilor, ei au posibilitatea sa se angajeze imediat.
Elevii care urmaresc sa obtina permise de conducere din categoriile C si CE, care pana acum puteau fi obtinute numai de la 21 de ani, pot incepe scoala de soferi la 17 ani, iar de la 18 se pot prezenta la examen.
Dupa promovarea examenului, daca prezinta un certificat de calificare profesionala eliberat de Autoritatea Rutiera Romana (ARR), ei primesc permisele din categoriile C si CE, insa pana la varsta de 21 de ani nu pot conduce vehiculele care apartin acestor categorii decat pe teritoriul Romaniei.
Proiectul face referire si la situatia candidatilor pentru obtinerea permisului de conducere din categoria AM. Cei care fac dovada ca au absolvit un curs de legislatie rutiera in cadrul unei unitati autorizate de pregatire a conducatorilor de autovehicule, anterior datei de 19 ianuarie 2013, se pot prezenta direct la examen, fara sa fie obligati sa urmeze cursurile unei scoli de soferi.
Masura a fost propusa in conditiile in care, inainte de 19 ianuarie, pentru conducerea mopedelor, un curs de legislatie rutiera era de ajuns.
Vehicule cu camere video
Pe de alta parte, schimbari sunt si pentru administratorii scolilor de soferi. Vehiculele utilizate la pregatirea practica, cu exceptia celor de la categoria AM – mopede, trebuie sa fie dotate cu un sistem tehnic de monitorizare video si audio.
Sistemul tehnic va contine doua camere de luat vederi montate in interiorul vehiculului, orientate una spre interiorul acestuia, astfel incat sa se poata vizualiza cursantul si instructorul auto/examinatorul, si una orientata paralel cu axul drumului, astfel incat sa se poata vedea traseul urmat de vehiculul respectiv.
Informatiile inregistrate prin acest sistem tehnic se vor stoca pe suport electronic si se vor pastra de catre scolile de conducatori auto un an.
Administratorii scolilor de soferi sunt nemultumiti de masura luata si spun ca aceasta le va goli destul de mult buzunarele. Ei se plang ca investitiile sunt foarte mari. Practic, in functie de numarul de masini, toata „afacerea” i-ar putea costa cateva mii de euro. „Nu o sa fie usor”, spune Mircea Ilie Grigore, presedintele Federatiei Patronale a Scolilor de Soferi Particulare din Romania. Acesta a mai precizat ca, in ultimii doi-trei ani, numarul celor care se lupta pentru a obtine un carnet de sofer a scazut cu aproape 50%.
Pe de alta parte, apreciaza Mircea Ilie Grigore, masura ar putea fi benefica, pentru ca in acest fel nu vor mai exista scoli de soferi care „doar vand hartii”. „Pentru ca nu este posibil ca scoala de soferi sa coste 400 de lei pentru 30 de ore. Nu se acopera nici combustibilul!”, explica Mircea Ilie Grigore.