• uncategorized

Membrii comisiei pentru Piata Interna a Parlamentului European au decis sa instaureze noi criterii privind inmatricularea, vanzarea si utilizarea vehiculelor. Cu 32 de voturi „pentru“, 10 „impotriva“ si 7 abtineri, europarlamentarii au adoptat propunerile raportorului Andreas Schwab pe marginea unui proiect de directiva promovat de Comisia Europeana. „Prin stabilirea unor tinte mai ambitioase decat cele propuse de Comisie, suntem pe cale sa imbunatatim semnificativ sigurant a traficului rutier. Noile tehnologii trebuie sa fie adoptate mai repede, asa incat sa reducem impactul traficului rutier asupra mediului si al sanatatii cetat enilor UE“, a declarat Schwab in urma votului.

Dotari standard suplimentare pentru camioane

Sporirea sigurantei traficului rutier a fost unul dintre obiectivele majore urmarite prin adoptarea noii legislatii, intrucat numarul victimelor accidentelor de pe sosele a scazut doar cu 24% in ultimii sapte ani ca urmare a obligatiilor impuse constructorilor de vehicule, rezultat considerat insuficient. De aceea, europarlamentarii au stabilit o serie de cerinte suplimentare, care se refera in principal la dotarea vehiculelor cu sisteme si tehnologii oferite in prezent ca standard numai la modelele de varf. Astfel, in ceea ce priveste camioanele, sistemele de control al stabilitatii (Electronic Stability Control), asistenta la franarea de urgenta (Advanced Emergency Braking System) si prevenire a schimbarii traiectoriei (Lane Departure Warning) vor deveni dotari obligatorii pentru toate modelele noi. Parlamentarii au considerat ca obligativitatea se impune mai ales in cazul camioanelor, intrucat sistemele deja existente au fost dezvoltate pentru vehiculele comerciale si ar putea sa apara probleme daca se incearca adaptarea acestora pentru autoturisme.

Pe de alta parte, producatorii de camioane vor fi scutiti de la obligativitatea dotarii vehiculelor grele cu sisteme de monitorizare a presiunii in pneuri (Tyre Pressure Monitoring Systems), aceste fiind impuse doar pentru autoturisme. Singura prevedere legata de acest subiect care ar putea afecta producatorii de vehicule comerciale, in cazul in care sunt oferite optional sisteme TPMS, se refera la inasprirea conditiilor de fiabilitate si eficacitate a solutiilor tehnice utilizate.

Totusi, camioanele, ca si autoturismele, vor fi dotate cu noi tipuri de anvelope, producatorii de penuri urmand sa fie obligati sa-si imbunatateasca produsele in privinta rezistentei la rulare. Aceasta masura are ca scop reducerea consumului de carburant si a poluarii sonore.

Alte prevederi privind cauciucurile au darul sa limiteze optiunile consumatorilor, fiind ingradita posibilitatea de a monta cauciucuri speciale pentru vehiculele 4×4 destinate utilizarii private.

Norme cu bataie lunga

In viziunea europarlamentarilor, noile reguli ar trebui sa fie usor de aplicat si de inteles de catre industria auto si consumatori. Simplificarea s-ar datora inlocuirii unui numar mare de acte normative, aplicarii uniforme in statele membre si armonizarii cu normele de siguranta pentru autovehicule ale ONU.

Odata aprobat si de Consiliul Uniunii Europene, regulamentul privind inmatricularea, vanzarea si utilizarea vehiculelor trebuie sa fie pus in aplicare incepand cu data de 1 noiembrie 2011 (cu un an mai devreme decat propusese Comisia Europeana). Insa, pentur a permite industriei auto sa se adapteze la noile cerinte, sunt planificate perioade de gratie pentru fiecare masura, in unele cazuri obligativitatea respectarii noilor cerinte fiind amanata chiar pana in 2018. „Preocuparea principala este de a fi siguri ca acest regulament european nu va impune costuri suplimentare pentru consumatori si producatori. Departe de ideea de a creste cheltuielile legate de producerea, achizitia si utilizarea vehiculelor, vrem sa vedem ca se obtin economii de pe urma acestor masuri, prin reducerea consumului de carburant si evitarea unor costuri legate de poluare“, a subliniat raportorul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *