- uncategorized
Catalina Pancu
Totul a inceput in primavara 2013, când Silviu-Nicolae Ceausu, student la Facultatea de Mecanica, a câstigat un concurs national organizat la Universitatea Tehnica „Gh.Asachi” Iasi. Studenti din toata tara s-au inscris atunci in concurs cu desene in creion, dar si prelucrate pe calculator. Tema a fost „ARO revolution”, iar scopul a fost chiar redesenarea caroseriei vechiului automobil. Din cele noua proiecte inscrise, câstigator a fost cel al studentului iesean, care s-a inspirat dintr-un alt legendar vehicul românesc, celebrul IMS.
Pentru ca si-a dorit materializarea proiectului in cadrul facultaÈ›ii, Silviu, sustinut de câtiva profesori si colegi, a cautat sa formeze o echipa competenta si motivata. Zeci de studenti s-au alaturat proiectului de realizare a machetei si, astfel, a luat nastere iAro Camarad Army, un proiect destinat studentilor de la Facultatea de Mecanica si tuturor pasionatilor de IMS si ARO.
„Am participat la Salonul de Inventica din Iasi, unde am luat premiul pentru initiativa si am fost invitati la o intâlnire a transportatorilor si inventatorilor din România, unde marii inventatori români ne-au apreciat motivarea de care am dat dovada”, spune Silviu Ceausu.
Insa orele lungi de munca, voluntariatul si indoiala succesului au facut ca, treptat, majoritatea sa renunte. Dupa numai un an de calcule matematice si de rezistenta, proiectare, alaturi de profesorul care i-a sustinut, in echipa au ramas doar patru studenti.
Silviu Ceausu, Andrei-Bogdan Levarda, Gabriel Calancea-Nistor si Ion Ababei, alaturi de Adrian Sachelarie, profesor doctor la Facultatea de Mecanica, si cel care a muncit alaturi de ei la realizarea prototipului, vor sa demonstreze ca ARO poate fi readus la viata.
Obiectiv: sa creasca puterea motorului
Cu 2.500 euro, primii bani din sponsorizari, studentii au achizitionat un ARO 244 Cross Lander, un model special fabricat pe vremuri pentru piata din America de Sud, ultimul model fabricat in România si cel mai performant, cu motor si transmisie de Toyota Hilux. „Reconditionarea masinii este foarte complicata. Era intr-o stare jalnica. Acum lucram pe ea pentru a pune in practica conceptul, iar orice ajutor in piese, echipamente, scule si bani a fost si este binevenit”, spune Adrian Sachelarie, profesorul indrumator.
Tinerii vor sa scada greutatea autoturismului cu 40%, fata de standard, prin folosirea de materiale usoare, sa creasca puterea motorului de la 90 la 110 cai putere, sa monteze amortizoare pe arcuri, specifice of-road-ului, si sa monteze elemente de electronica la pragul minim. „Prototipul va pastra dimensiunile de gabarit ale vechiului ARO 244, insa cu capacitati de trecere mult imbunatatite. Vom folosi sasiul de ARO 244 pe care il vom imbunatati, modificam caroseria care, in final, va arata ca in desenul lui Silviu, vom imbunatati sistemele de directie, suspensie si frânare, grupul-motopropulsor si vom dota autovehiculul cu sisteme auxiliare si de confort”, ne-au explicat Andrei-Bogdan Levarda si Gabriel Calancea.
Totul pentru un SUV modern si sigur
Tinerii sunt entuziasti si pasionati si stiu sa lucreze in echipa. Se sfatuiesc, pun cap la cap cele mai bune idei si nu se lasa. „Am mai achizitionat un ARO 244 pe care il avem ca model de lucru, iar pâna la toamna speram sa avem ce arata. Scopul final este sa demonstram ca se poate realiza un SUV de teren modern, performant, adus la standarde de siguranta care ar putea avea succes pe piata auto de teren accidentat”, spune profesorul Adrian Sachelarie.
Echipa de la Iasi spera ca va reusi sa atraga atentia unor investitori care vor prelua acest proiect si-l vor derula mai departe, vor investi intr-o linie tehnologica si, de ce nu, de fabricare a acestei masini. „Daca un investitor va considera afacerea profitabila si va trece la producerea in serie a masinii, atunci pretul estimat pe piata va fi undeva la 20.000 de euro. O mare parte din banii pe care speram sa-i obtinem ii vom redirectiona catre proiecte cu scop caritabil, astfel fiind alaturi de cei care ne sustin in aceasta etapa”, adauga profesorul Adrian Sachelarie.
E nevoie de 50.000 de euro
Pentru realizarea prototipului, tinerii au nevoie de cel putin 50.000 de euro, bani pe care spera sa-i obtina din sponsorizari sau din contributiile Universitatii „Gh.Asachi”. Masina care promite sa se afirme puternic este deja cunoscuta in cercurile pasionatilor de ARO, iar finalizarea prototipului este asteptata cu interes. Prototipul ar urma sa aiba o caroserie mult mai usoara fata de modelul original si sa cântareasca aproximativ 1.500 kg. Studentii vor folosi fibra de sticla, fibra de carbon, dar si componente metalice din otel, incluse in special pentru partea de protectie si siguranta, si vor pastra aspectul retro al vechiului IMS.
Pe lânga satisfactia de a contribui la realizarea masinii românesti de teren, studentii participanti la proiect isi vor vedea rezumarea muncii lor in proiectele de licenta.