• uncategorized

Traficul extern, mai mare decat cel intern

 Inaugurat in anul 1984, canalul Dunare – Marea Neagra a fost folosit preponderent pentru transportul de marfuri in interiorul Romaniei, insa, la finele anului trecut traficul extern pe canalele navigabile romanesti l-a depasit pe cel intern pentru prima data. Compania Nationala Administra- tia Canalelor Navigabile (ACN) a raportat pentru intervalul ianuarie- martie 2010 un volum de trafic de 2,367 milioane de tone capacitate pentru exportul sau importul de marfuri, respectiv numai 2,207 milioane de tone capacitate pentru transportul marfurilor in interiorul tarii. „Si in aceasta perioada, de criza financiara, traficul pe canalele navigabile isi arata valentele europene, demonstrate de faptul ca traficul extern depaseste traficul intern“, a declarat Anca Tudorascu, purtatorul de cuvant al ACN.

Din 2007, traficul extern a cunoscut cresteri importante, iar cel intern s-a prabusit anul trecut, din cauza faptului ca ArcelorMittal nu a mai transportat pe canale materii prime pentru combinatul siderurgic din Galati. Astfel, in primele zece luni din 2009 s-a inregistrat schimbarea de tendinta: trafic extern de 4,11 milioane tone marfa, trafic intern de 3,22 milioane tone, mai spune Anca Tudorascu. Purtatorul de cuvant al ACN a precizat ca traficul pe canalele navigabile a crescut in ultima perioada. Astfel, in perioada 2-8 aprilie traficul inregistrat pe canalele navigabile a insumat 175.000 de tone capacitate, ecluzele de la Agigea, Ovidiu, Navodari si Cernavoda fiind tranzitate de 234 de nave.

valori se inscriu in tendinta de crestere inregistrata ca urmare a nivelurilor ridicate ale Dunarii. Principalele tipuri de marfuri transportate pe canalele navigabile sunt: minereuri de fier si fier vechi (51.000 de tone), cereale (44.000 de tone), minereuri neferoase (33.000 de tone), produse minerale brute (13.500 de tone), produse petroliere si gaz (13.200 de tone) si ingrasaminte chimice (12.500 de tone).

 

Conditii favorabile pentru traficul de containere

Odata cu decizia ArcelorMittal de a sista aprovizionarea combinatului galatean pe ruta Constanta – canalul Dunare-Marea Neagra – Dunare – Galati, ACN a mizat mai mult pe dezvoltarea traficului altor categorii de marfuri, o atentie speciala fiind acordata containerelor. Pentru a incuraja tranzitul de containere, ACN a operat anul trecut o reducere a tarifului perceput navelor portcontainere, de la 0,30 euro/tona capacitate la 0,15 euro/tona capacitate. „Ne astepta m ca anul acesta, datorita tarifului scazut si a interesului tot mai pregnant, traficul de containere sa creasca“, a declarat Valentin Zeicu, directorul general al ACN, in cadrul conferintei Dezvoltarea transportului de containere pe Dunare, organizata la Belgrad de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta si de Camera de Comert din capitala Serbiei.

Prin intermediul acestui eveniment, organizatorii si-au propus sa identifice posibilitatile de dezvoltare ale traficului de containere pe Dunare. Tema intalnirii a starnit un interes mult mai mare decat cel asteptat, numa rul participantilor depasind cu mult numarul scontat. In cadrul conferintei, Pavle Galic, ministru adjunct in Ministerul de Infrastructura – insarcinat pe probleme de transport fluvial, a subliniat ca transportul containerizat reprezinta nu numai viitorul transporturilor internat ionale, dar si cel al transporturilor din zona dunareana. Oficialul sarb a precizat ca Dunarea reprezinta o legatura directa si avantajoasa intre centrul Europei si portul Constanta, dar, din pacate, nu este inca exploatata la cotele sale maxime din cauza variatiilor nivelului apei.

Imbunatatirea conditiilor de navigatie se numara insa intre prioritatile statelor dunarene, care trebuie sa se conformeze unei cerinte a Comisiei Dunarii privind asigurarea unei adancimi de 2,5. Comisia a stabilit acest etalon inclusiv pentru a se putea asigura transportul containerelor in regim de linie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *