- uncategorized
Atentatele teroriste de la 11 septembrie 2001 din Statele Unite au avut un impact puternic asupra sectorului aviatic la nivel global, precum si la nivel european. Adoptarea unor masuri ferme era esentiala pentru a combate amenintarile terorismului international si pentru a reda publicului increderea in sectorul aviatic. Uniunea Europeana a luat, asadar, masuri imediate in vederea adoptarii unor noi norme privind securitatea aviatiei.
Aceste noi norme privind securitatea aviatiei au obligat statele membre sa ia masuri care, in mod inevitabil, au insemnat investitii importante in infrastructura, echipamente tehnice si resurse umane pentru majoritatea aeroporturilor europene.
Costurile legate de securitate reprezinta acum pana la 35 % din costurile totale de exploatare ale unui aeroport, fata de 5-8% cat se inregistra inainte de evenimentele din septembrie 2001. Costurile de securitate suportate de aeroporturi si de state in 2002 (pentru cele 15 state membre la momentul respectiv, plus Norvegia, Islanda si Elvetia) au fost estimate la doua miliarde de euro. Incluzand si costurile suportate de companiile aeriene in vederea indeplinirii noilor norme europene, totalul cheltuielilor legate de securitate au fost estimate intre 2,6 si 3,5 miliarde de euro, suma care corespundea unei ponderi de 1-2% in pretul mediu al unui bilet de avion.
In prezent, acoperirea costurilor de securitate aviatica este reglementata la nivel national. Cu toate acestea, informarea pasagerilor cu privire la aceste costuri nu este intotdeauna adecvata, iar companiile aeriene nu sunt consultate in mod sistematic in toate aeroporturile din UE. Aceasta situatie impiedica crearea unor conditii de concurenta cu adevarat echitabile, atat pentru aeroporturi, cat si pentru transportatorii aerieni, conditii fundamentale intr-un moment in care sectorul aviatiei se confrunta cu o serie de provocari importante. „Au fost luate masuri semnificative pentru a se asigura protectia calatorilor care utilizeaza transportul aerian. Acest fapt a condus la cresterea costurilor de securitate pentru pasageri. Prin urmare, trebuie sa adoptam masurile necesare pentru a garanta cel mai avantajos cost pentru furnizarea serviciilor de securitate“, a declarat Antonio Tajani, comisarul european pentru Transport.
Utilizatorul plateste, dar nu cat ar trebui
Potrivit unui raport recent al Comisiei, tarifele de securitate nediscriminatorii si corelate in mod strict cu costurile sunt esentiale pentru garantarea unei concurente echitabile si nedenaturate intre companiile aeriene si intre aeroporturi.
Raportul a abordat patru aspecte: masura in care tarifele de securitate sunt utilizate exclusiv in vederea acoperirii costurilor legate de securitate, transparenta tarifelor de securitate, impactul securitatii aviatiei si a finantarii acesteia asupra concurentei dintre aeroporturi si dintre companii aeriene si protectia consumatorului in ceea ce priveste distributia costurilor masurilor de securitate intre contribuabili si utilizatori.
Pentru elaborarea raportului, Comisia a transmis un chestionar statelor membre, reprezentantilor sectorului aerian si organizatiilor de protectie a consumatorilor. Chestionarul invita statele membre sa raspunda daca legislatia nationala existenta asigura transparenta si daca taxele de securitate sunt utilizate exclusiv pentru acoperirea costurilor legate de securitate. Cinci state membre au raspuns ca, din consultarile in curs privind tarifele de aeroport, companiile aeriene obtin si informatii suficiente referitoare la costurile de securitate. In mod similar, pentru corelarea taxelor de securitate cu nivelul costurilor, 11 state membre au raspuns ca aceleasi consultari asigura ca taxele de securitate se utilizeaza exclusiv pentru acoperirea costurilor legate de securitate. Totusi, aceste consultari nu implica necesitatea aprobarii operatorilor pentru modificarea taxelor de securitate si, prin urmare, nu asigura transparenta si corelarea cu nivelul costurilor. De fapt, numai Olanda dispune de o legislatie specifica in vigoare, care impune atat transparenta taxelor de securitate, cat si corelarea acestora cu nivelul costurilor. Legislatia italiana, singura alta legislatie nationala care vizeaza taxele de securitate, asigura numai transparenta.
Raspunsurile au confirmat, de asemenea, ca securitatea aviatiei este finantata, in primul rand prin taxe de securitate percepute companiilor aeriene, pasagerilor si transportatorilor de marfuri, conform principiului „utilizatorul plateste“. Astfel, 11 state membre se bazeaza aproape in totalitate pe aceste taxe. Alte sase state membre contribuie, uneori, in mod semnificativ la costurile legate de securitate, iar patru state membre nu au raspuns deloc sau nu au raspuns suficient de detaliat astfel incat Comisia sa poata formula o concluzie.
Negocieri pentru costuri realiste
Luna trecuta, Comisia Europeana a propus cateva principii comune in baza carora sa se realizeze calcularea si perceperea tarifelor de securitate pe aeroporturile comunitare. Astfel, asigurarea nediscriminarii presupune ca tarifele de securitate sa fie similare pentru diferite categorii de pasageri si pentru diferite companii. Comisia propune ca administratiile aeroportuare sa consulte companiile aeriene cu privire la tarifele de securitate in mod obligatoriu si periodic (cel putin o data pe an). Aeroporturile trebuie sa tina cont de opiniile companiilor aeriene inainte de a adopta o decizie si, in cazul in care nu se ajunge la un acord, trebuie sa-si justifice hotararile.
Potrivit propunerii de reglementare, transparenta ar trebui garantata la trei niveluri distincte: al aeroporturilor, al companiilor aeriene si al statelor. Astfel, administratiile aeroportuare ar trebui sa informeze companiile aeriene cu privire la elementele care stau la baza stabilirii nivelului tarifelor de securitate (de exemplu, costul serviciilor si infrastructurii puse la dispozitie in schimbul tarifelor, metoda de calcul sau investitiile prevazute). Pentru a permite aeroporturilor evaluarea corecta a necesarului de investitii viitoare si o mai buna adaptare a infrastructurii de securitate, companiile aeriene ar trebui sa le comunice acestora, de exemplu, previziunile lor in materie de trafic, in timp util. La nivelul statelor membre, se preconizeaza asigurarea transparentei cu privire la impactul economic al masurilor nationale de securitate, care sunt mai stricte decat cerintele Uniunii Europene.
Pentru a preveni umflarea nejustificata a costurilor suportate de catre beneficiarii finali – liniile aeriene si pasagerii – directiva propusa de Comisie ar urma sa stipuleze ca tarifele de securitate se utilizeaza exclusiv pentru acoperirea costurilor de securitate si trebuie sa ia in considerare ajutoarele si subventiile acordate de autoritati in scopul asigurarii securitatii, costul finantarii instalatiilor si costul echipamentelor si operatiunilor de securitate.
Pentru supravegherea si solutionarea eventualelor dezacorduri intre liniile aeriene si administratiile aeroportuare, in fiecare stat membru ar urma sa fie infiintate autoritati independente care sa asigure aplicarea corecta a masurilor. Modalitatea de solutionare a dezacordurilor dintre aeroporturi si utilizatorii acestora ar urma sa fie stabilita de catre fiecare stat membru in parte, fara a fi prevazuta o procedura standardizata la nivel comunitar.
Noile prevederi, sustinute de operatori
Asociatia Europeana a Liniilor Aeriene (Association of European Airlines) a salutat initiativa Comisiei de a introduce un cadru legislativ pentru limitarea costurilor legate de securitate. In ceea ce priveste taxele aeroportuare, beneficiile transparentei si consultarilor intre factorii implicati au fost deja recunoscute de factorii decizionali de la Bruxelles si Strasbourg, prin adoptarea unei legislatii specifice in urma cu trei luni. Bazandu-se pe efectele noilor reglementari privind taxele aeroportuare si tinand cont ca propunerea referitoare la taxele de securitate are principii similare, AEA spera ca propunerea Comisiei sa nu fie adoptata mai tarziu de martie 2011.
Potrivit AEA, daca ar deveni aplicabila, directiva propusa de Comisie ar avea ca efecte o transparenta sporita, respectiv obligarea statelor membre sa realizeze analize de impact pentru a justifica adoptarea de masuri de securitate mai stricte decat cele prevazute la nivel comunitar. Astfel de masuri suplimentare determina majorarea cu 30-50% a costurilor aferente securitatii transportului aerian si sunt uneori necesare, datorita pozitiilor politice si diplomatice ale unor tari.
AEA sustine ca taxele de securitate difera foarte mult de la un aeroport la altul, fiind cuprinse intre 2,15 si 11 euro pentru fiecare pasager in cazul aeroporturilor cu cel mai mare trafic. Astfel de decalaje enorme vor putea fi intelese mai bine daca propunerea Comisiei va fi acceptata, iar eventualele consultari intre liniile aeriene si administratiile aeroportuare ar putea duce la economii insemnate. Astfel, pe baza experientei deja acumulate in privinta negocierii nivelului taxelor, AEA estimeaza ca ar putea fi obtinute reduceri de 10%.