• uncategorized

Europarlamentarii au votat pentru reguli nemiloase

Parlamentul European a avizat in luna mai o propunere legislativa a Executivului UE care prevedea pentru pasagerii mijloacelor de transport rutier si naval drepturi similare celor conferite persoanelor care calatoresc pe calea aerului. Intre principalele noutati propuse se numara obligativitatea de a acorda despagubiri in cazul curselor intarziate sau anulate. Astfel, in cazul serviciilor de transport cu autobuzul sau autocarul, anularea sau intarzierea plecarii cu mai mult de doua ore in cazul unor curse cu durata de minim trei ore atrage obligativitatea oferirii de servicii alternative, iar daca acest lucru nu este posibil, pasagerii au dreptul sa fie despagubiti cu 50% din valoarea biletelor.

Alte despagubiri ar urma sa fie acordate in caz de accident, chiar sub forma unor plati in avans efectuate in contul victimelor sau familiilor acestora. In forma avizata de europarlamentari, regulile propuse de Comisie prevedeau ca, in caz de deces sau orice vatamare corporala a pasagerilor survenita in timpul exploatarii serviciilor de transport cu autobuzul si autocarul, operatorul acestor servicii trebuie sa achite, in termen de maxim 15 zile de la stabilirea identitatii persoanei fizice indreptatite la despagubire, plati in avans necesare pentru a satisface necesitatile economice imediate, in mod proportional cu prejudiciul suferit, cu conditia sa existe la prima vedere dovezi privind prezenta unor cauze ce pot fi atribuite intreprinderii de transport.

Pentru a proteja firmele mici, europarlamentarii au introdus un amendament care prevedea ca operatorii nu sunt obligati sa acorde compensatii daca accidentul a avut loc in circumstante care nu puteau fi controlate de catre transportator. In alta ordine de idei, multe dintre cerintele prevazute in cele doua rapoarte vizeaza in principal calatoriile internationale si pe distante lungi si nu sunt adaptate nevoilor si caracteristicilor specifice ale transportului urban, suburban si regional, asa incat europarlamentarii au lasat la latitudinea statelor membre aplicarea regulilor pentru transportul pe distante scurte.

 

Consiliul UE a plecat urechea la solicitarile IRU

In cadrul reuniunii Consiliului, reprezentantii tuturor statelor membre si-au reafirmat angajamentul in directia intaririi drepturilor pasagerilor care calatoresc cu autobuzul sau autocarul si, in special, al pasagerilor cu mobilitate redusa sau cu disabilitati. Totusi, discutiile au dus la conturarea unei vaste majoritati in favoarea ideii ca scopul reglementarii necesita clarificari si ajustari, intrucat nu este adaptat la particularitatile transportului rutier de pasageri. In aceste conditii, au fost analizate trei alternative: limitarea scopului reglementarii, insa fara posibilitatea acordarii de derogari de la un set minim de reguli comune, mentinerea unui scop larg, insa cu posibilitatea de a acorda derogari in etapa transpunerii regulilor in legislatiile nationale ale fiecarui stat membru, respectiv varianta stabilirii unui calendar de modificare treptata a reglementarilor actuale.

Cele mai multe state membre au agreat prima solutie, considerand ca scopul reglementarii comunitare privind drepturile pasagerilor ar trebui sa fie crearea unui cadru unic european doar pentru transportul national de lung-parcurs si pentru cursele internationale. Dincolo de exceptarea curselor pe distante scurte de la regulile comunitare, aceasta varianta larg sprijinita prevede si adaptarea normelor in functie de posibilitatile financiare si organizatorice ale operatorilor afectati. Astfel, aceasta pozitie sugereaza renuntarea la obligatii financiare impovaratoare pentru micii operatori rutieri. S-a dat curs astfel solicitarii IRU de a renunta la cuantumul de 220.000 de euro stabilit pentru limita minima de raspundere in caz de deces sau vatamare corporala.

Reprezentantii transportatorilor au solicitat inclusiv reducerea limitelor de raspundere in cazul pierderii sau deteriorarii bagajelor pasagerilor, precum si renuntarea la obligativitatea de a acorda despagubiri imediate in caz de accident. Conform pozitiei comune a Consiliului, toate aceste solicitari vor fi luate in calcul pentru a diminua impactul negativ al noilor reguli privind drepturile pasagerilor, definitivarea textului reglementarii avand ca termen sfarsitul acestui an.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *