- uncategorized
Ana Maria Adamoaie
Pana la nivelul anului 2020, situatia s-ar putea inrautati semnificativ, daca nu vor fi luate masuri corespunzatoare, ajungandu-se la o cota modala de 3,7%, potrivit datelor furnizate de Ministerul Transporturilor.
Declinul pietei de transport feroviar de persoane este mai mult decat evident daca analizam statisticile realizate de Eurostat. Astfel, dupa anul 2004, cand s-a inregistrat un varf de 8,633 milioane de calatori, traficul feroviar a intrat intr-o linie descendenta, a carei gravitate s-a accentuat dupa anul 2006.
Mai exact, numarul calatorilor care au ales sa se deplaseze cu trenul a scazut la jumatate, de la 8,065 de milioane in 2006 la 4,518 milioane in 2012, potrivit Eurostat. Iar la nivelul traficului de pasageri in general, transportul feroviar detine ultimul loc, cu 13 procente, in timp ce traficul cu autoturisme individuale este de 64,5%.
Potrivit unei analize a Ziarului Financiar, principalii jucatori de pe piata de transport feroviar au derulat afaceri de 444 milioane de euro in 2012, liderul pietei fiind compania de stat, CFR Marfa, care a avut afaceri de 379 milioane de euro si pierderi de 225 milioane de euro.
Stationari prelungite si viteza redusa
In prezent, Romania are o retea feroviara ce acopera peste 10.800 de kilometri, numarul trenurilor care circula zilnic fiind de 1.650, neexistand constrangeri care sa afecteze acoperirea geografica. Dar, comparativ cu statele europene care au un nivel similar al lungimii retelei feroviare pe cap de locuitor, rata de utilizare a cailor ferate din Romania este scazuta, se arata in Master Planul General de Transporturi.
De asemenea, cererea privind transportul feroviar, cuantificata in kilometri parcursi per persoana, este de 2-3 ori mai mica decat media din statele Uniunii Europene.
Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta sistemul de transporturi feroviare este legat de timpii mari necesari parcurgerii distantei pana la destinatie. Spre exemplu, timpii de parcus pe calea ferata din Romania sunt dubli comparativ cu cei inregistrati in Marea Britanie si Germania si cu 40% mai mari decat in Ungaria si Polonia. Durata mare a calatoriilor feroviare este determinata si de stationarile prelungite in gari, dar si de viteza de deplasare a trenurilor, care este foarte mica in comparatie cu celelalte state europene.
Gari cu 50 de calatori pe zi
Gradul redus de exploatare a multor statii, dar si a materialului rulant se repercuteaza direct asupra competitivitatii transporturilor feroviare de calatori. Astfel, aproape 1.000 din cele 1.500 de gari existente in intreaga tara genereaza sub 50 de calatori pe zi, majorand astfel costurile de operare.
Generatoare de costuri suplimentare sunt si graficul de mers al trenurilor inadecvat nevoilor calatorilor si perioadele lungi de timp intre trenurile care efectueaza curse pe o anumita ruta. In primul caz, o analiza a orarului de plecari din Bucuresti catre trei destinatii importante din tara, Craiova, Constanta si Brasov, arata ca trenurile se succed la intervale neregulate, ceea ce reduce gradul de comoditate si atractivitatea calatoriilor cu trenul. Cel de-al doilea aspect se refera la timpii mari de intoarcere pe aceeasi ruta. Spre exemplu, pe ruta Bucuresti-Constanta exista escale mult mai mari intre servicii, comparativ cu situatia din alte tari europene, o garnitura care a ajuns de la Bucuresti la Constanta intorcandu-se spre Bucuresti dupa cinci ore.
Raport slab calitate-pret
O alta deficienta majora semnalata in Master Planul General de Transport se refera la raportul calitate-pret al serviciilor de transport feroviar. Avand in vedere puterea de cumparare raportata la standardele internationale, reiese faptul ca tarifele pentru calatoriile feroviare sunt relativ mari comparativ cu alte state membre UE, in special in cazul biletelor cumparate in avans.
De asemenea, informatiile deficitare cu privire la graficul de mers al trenurilor si faptul ca rezervarea biletelor online este inca in stadiu incipient sunt tot atatea piedici in calea atragerii de noi calatori in sistemul feroviar. Iar printre principalele nemultumiri semnalate de catre pasageri cu privire la transportul feroviar se numara curatenia la bordul trenurilor, facilitatile pentru persoanele cu handicap, timpii mari de parcurs si costurile biletelor.