• uncategorized

Despre situatia primului transport Ro-La pe relatia Bucuresti-Rosiori-Craiova-Filiasi-Targu Jiu-Simeria-Glogovat (Arad), demarat in luna iulie de catre CFR Marfa au fost asteptate vesti in data de 29 iulie la sediul UNTRR de catre reprezentantii Uniunii, cu ocazia unei conferinte de presa. Garnitura de tren avand in compunere 21 de vagoane Ro-La, un vagon generator si un vagon cuseta, cu destinatia Arad, a plecat pe 28 iulie, la orele 16:00 din Gara Progresu, si a ajuns in terminalul Ro-La de la Glogovat-Arad la orele 8:19, a doua zi. Operatiunile de descarcare a tirurilor au inceput in jurul orelor 9:00, cu o intarziere de aproximativ 40 de minute, deoarece accesul la locul de descarcare a fost blocat de o alta garnitura, adusa de unul dintre coproprietarii liniilor care deservesc terminalul. Dupa zeci de minute de negocieri cu cei din conducerea firmei care detine in coproprietate liniile de tren din terminal si chiar interventia Politiei, reprezentantii CFR Marfa au reusit sa-si duca la bun sfarsit misiunea.

Desi garnitura experimentala a ajuns mai devreme decat fusese preconizat, Radu Dinescu, secretar general al UNTRR, a gasit intervalul de timp suficient de mare, mai mare decat cel pe sosea, insa, dupa cum a afirmat el, important este sa se respecte orarul. Cu toate ca tirurile ar trebui sa parcurga traseul pe sine in aproximativ 17 ore, subsecretarul de stat Constantin Axinia, a declarat ca se intentioneaza reducerea cu doua ore a timpului de parcurs: „Daca eliminam opririle am putea ajunge la 15 ore pe relatia Bucuresti – Arad. Vom incerca sa circulam noaptea, pentru a nu avea interferente cu celelalte trenuri de marfa“.

In ideea ca transferul transportului rutier pe calea ferata nu reprezinta o solutie pentru dezvoltarea infrastructurii in Romania, vicepresedintele UNTRR, Ion Lixandru, a marturisit ca sustine proiectul Ministerului „daca acesta se va desfasura in conditii comerciale favorabile. Transferul traficului rutier pe calea ferata nu reprezinta insa o solutie pentru dezvoltarea economica a Romaniei, in conditiile in care doar 0,01% din transportatorii rutieri folosesc calea ferata. In continuare vom avea nevoie de drumuri. Acestea reprezinta o problema care a fost, este si va fi“. De asemenea, Radu Dinescu a completat ca „Sectorul transportului rutier european are nevoie ca alternativa de transport combinat din motive de capacitate, dar si din considerente strict comerciale. Strict comerciale inseamna frecventa necesara a trenurilor, punctualitate, volumul transportat, flexibilitate in organizarea timpului de lucru al soferilor, evitarea interdictiilor de circulatie si optimizarea traseelor“. Oficialii prezenti au tinut sa indeparteze conceptiile potrivit carora infrastructura este distrusa din cauza camioanelor care ruleaza pe sosele si, implicit, turismul din Romania nu se poate dezvolta. „Nu vrem ca prin acest proiect sa se faca revitalizarea CFR Marfa in numele ecologizarii, fara sa stim costurile. Pentru ca, nu vreau sa uitati ca CFR Marfa, care este societate a Ministerului Transportului capital de stat, se afla in colaps si acesta incearca sa scoata bani de pe urma celor care sunt carausi si care platesc rovinieta“, a subliniat vicepresedintele Ion Lixandru (foto).

Potrivit transportatorilor, in prezent, transportul combinat pe teritoriul tarii noastre este mai scump decat transportul pe cale rutiera. Pentru a deveni o alternativa durabila la transportul rutier, transportul combinat necesita o imbunatatire semnificativa: terminale pentru incarcare-descarcare conectate la infrastructura, centuri sau drumuri nationale sau autostrazi, parcari amenajate si pazite, timp fezabil (de exemplu, Bucuresti-Arad in 10-12 ore), iar sambata, duminica si cu coazia sarbatorilor legale sa se ofere reduceri pentru a atrage trafic pe calea ferata.

„Constructia de drumuri trebuie sa ramana in continuare prioritatea numarul unu a Romaniei, fiind o conditie primordiala pentru accesul la civilizatie si progres, in acest moment lipsa acesteia afecteaza dezvoltarea unitara a tarii“, a mai spus Lixandru.

Vicepresedintele UNTRR a mai amintit ca initiativa a fost lansata dupa inchiderea termenului de aplicare la porgamul european Marco Polo, prin intermediul caruia ar fi putut fi atrase fonduri europene, termenul limita fiind luna mai. Totusi, potrivit conducerii CFR Marfa, pentru cursele din acest an sumele necesare subventiei ar putea fi atrase de la Ministerul Mediului. In aceste conditii, CFR Marfa ar putea sa efectueze curse Ro-La regulate, cu un tarif atractiv – 250 de euro, in loc de 500 de euro fara subventie.

„Tariful mediu pe bursele de transport din Romania este de 2,2 lei fara TVA pe km. Deci, daca inmultim 2,2 de lei, adica 0,5 euro, cu 560 de kilometri rezulta 280 de euro“, a explicat Lixandru.

Transportatorii nu resping ideea unei alternative, aratandu-se chiar interesati de existenta acesteia, deoarece folosesc si sistemul Ro-La si sistemul Ro-Ro. „Sa nu-l ridicam insa la nivel de politica nationala. A sustine ca rezolvam cu acest sistem de Ro-La problema camioanelor din Romania este total gresit“, a incheiat Lixandru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *