• uncategorized

Potrivit membrilor Comisiei pentru Transport din Parlamentul European, transportatorii rutieri vor trebui sa acopere nu doar costurile aferente construirii si intretinerii retelei rutiere, ci si pe cele asociate vicierii calitatii aerului, poluarii sonore si congestionarii traficului. Comisia a aprobat cu 31 de voturi „pentru“ si 16 „impotriva“ o prima pozitie fata de propunerile Comisie Europene de revizuire a Directivei Eurovineta.

Compromis privind costurile generate de aglomeratie

Deocamdata, camioanele scapa de obligativitatea de a plati pentru emisiile de gaze cu efect de sera, desi unii parlamentari ar fi vrut sa taxeze si emisiile de dioxid de carbon, sustinand ca ar trebui aplicate aceleasi reguli ca in cazul transportului aerian.

Si ideea taxarii operatorilor rutieri pentru congestia soselelor a iscat controverse, reprezentantii Partidului Popular European sustinand ca nu este corect ca doar camioanele sa fie taxate, din moment ce congestia este provocata si de autoturisme. Grupul parlamentar al PPE a propus amanarea taxarii congestiei, sustinand ca in contextul declinului economic problema supraaglomerarii soselelor cu camioane pline cu marfuri nu mai are acelasi impact. In urma dezbaterilor pe marginea acestor argumente, s-a ajuns la un compromis: transportatorii rutieri vor putea fi obligati de catre statele membre sa acopere costurile externe generate de congestie numai daca aceasta regula se aplica pentru toti participantii la trafic. In plus, pentru a putea aplica o astfel de taxa, statele membre trebuie sa transmita autoritatilor europene analize ale raportului cost/ beneficiu si planuri de masuri vizand reducerea aglomerarii soselelor.

Doar trei procente in plus

Ca modalitati concrete de evaluare si recuperare a costurilor externe, parlamentarii au prevazut instalarea unor sisteme electronice de taxare, capabile sa incaseze sume diferen- tiate pentru accesul la infrastructura rutiera, in functie de standardul de depoluare sastisfacut de motorul fiecarui camion  (taxele vor fi deci mai mici pentru camioanele Euro 6, decat pentru cele Euro 5 sau 4), categoria de drum si ora la care vehiculul comercial intra pe acel drum. Evident, un sistem de taxare „inteligent“, capabil de asemenea performante, va costa enorm, insa va fi posibil ca, utilizand coeficienti de calcul complicati, costul total achitat pentru a putea utiliza reteaua rutiera sa nu fie mai mare cu 3%, in medie, decat cel achitat in prezent. Pentru a se ajunge la o crestere medie atat de mica, indicata de studii de impact comandate de Comisia Europeana, este de asteptat ca vehiculele comerciale cu motorizari invechite (non-Euro) sa fie suprataxate intr-o asemena masura incat utilizarea lor va deveni prohibitiva, in timp ce camioanele noi (Euro 6 sau hibride) vor plati mult mai putin sau chiar ar putea fi scutite de taxe. Acelasi principiu se va aplica si pentru taxele percepute pentru aglomeratie: costuri reduse sau chiar eliminarea taxelor vor incuraja utilizarea soselelor in afara orelor de varf.

Parlamentarii considera mici, costurile suplimentare suportate de catre utilizatorii infrastructurii rutiere si sustin din acest motiv aplicarea principiului „poluatorul plateste“, aspru criticat de IRU sau alte organizatii ale transportatorilor.

„Unde sunt banii nostri?“, varianta europeana

Constienti ca vor avea de infruntat un cor de reprosuri al ministrilor de Finante din statele membre, europarlamentarii au votat in favoarea stabilirii unei destinatii clare a sumelor colectate pentru a acoperi costurile externe generate de transportul rutier: banii vor fi alocati exclusiv pentru masuri menite sa diminueze costurile externe, de exemplu pentru imbunatatirea performantelor de mediu ale vehiculelor comerciale (reducerea emisiilor poluante) sau pentru dezvoltarea unor infrastructuri de transport alternative.

In cazul traseelor rutiere montane, Comisia a propus ca operatorii rutieri sa fie nevoiti sa achite o suprataxa, intrucat se considera ca soselele transmontane au un impact mai mare asupra mediului decat cele din zone puternic urbanizate. In viziunea parlamentarilor, aceste suprataxe trebuie sa fie alocate exlcusiv pentru a construi legaturi de transport alternative. De exemplu, in cazul Romaniei, o suprataxa aplicata intre Ramnicu Valcea si Sibiu ar urma sa finanteze construirea unei cai ferate pe o ruta paralela (dupa cum eventuala suprataxa pe autostrada Lyon-Genova ar urma sa finanteze o legatura feroviara intre cele doua orase).

Posibila proliferare rapida a taxelor

„Directiva Eurovinieta“ actuala se aplica numai pentru soselele incluse in reteaua transeuropeana de transport TEN-T, adica acele drumuri europene care asigura legaturile intre statele membre, respectiv numai pentru vehiculele comerciale cu masa totala maxima admisa mai mare de 12 tone. In versiunea revizuita a directivei, parlamentarii ar dori ca taxele de acces la infrastructura, incluzand si sumele prin care se acopera costurile externe, sa fie percepute pentru toate rutele din reteaua TEN-T dar si pentru soselele pe care se transporta „volume semnificative de marfuri in trafic international“, iar din 2012 chiar si pentru vehiculele comerciale din clasa mijlocie (cu masa maxima de peste 3,5 tone). In plus, orice municipalitate va putea percepe suprataxe suplimentare, dupa modelul taxei de congestie aplicata la Londra.

In fine, parlamentarii considera ca prevederile versiunii revizuite a Directivei Eurovineta nu ar trebui sa fie obligatorii ci doar sa stabileasca un set de reguli comune pe care statele membre trebuie sa le respecte daca vor sa perceapa taxe mai mari pentru accesul la infrastructura rutiera. Amendamentele aduse de europarlamentari vor capata o forma finala in cursul acestei luni, cand este prevazut votul in plenul Legislativului de la Strasbourg.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *