- uncategorized
Luna trecuta, politicieni de rang inalt reuniti la Tokyo au condamnat transporturile pentru ponderea de 23% in totalul emisiilor de bioxid de carbon, iar pe batranul continent Agentia Europeana de Mediu a propus chiar masuri concrete de descurajare a cererii de transport.
Primii vizati: transportatorii maritimi si aerieni
In cadrul conferintei MEET, reprezentanti ai principalelor tari poluatoare (G8, UE, India, Coreea de Sud, cu exceptia Chinei) au cerut Organizatiei Internationale a Aviatiei Civile (ICAO) si Organizatiei Maritime Internationale (IMO) sa puna la punct, pana la sfarsitul acestui an, o serie de mecanisme menite sa reduca emisiile. De la cele doua organizatii se asteapta, pana la sfarsitul acestui an, conturarea unor noi standarde de eficienta energetica. Astfel, IMO ar trebui sa elaboreze un ghid de proiectare a navelor axat pe economia de combustibil (Energy Efficiency Design Index), iar ICAO sa-i incurajeze intr-un mod similar pe constructorii de aeronave sa proiecteze avioane cu un consum mai mic.
„Transportul constituie o baza importanta a societatii, sprijinind o gama larga de activitat i umane si contribuind la dezvoltarea economica si sociala. In acelasi timp, transportul genereaza considerabile emisii de bioxid de carbon, cu impact asupra climatului global, si de substante poluante, cu impact asupra sanatatii publice si a mediului in multe zone urbane. Recunoastem ca sunt necesare masuri urgente pentru rezolvarea acestor probleme concomitent cu asigurarea unei dezvoltari durabile“, se arata in declaratia comuna a conferintei ministeriale privind mediul inconjurator si energia in transporturi (Ministerial Conference on Global Environment and Energy in Transport – MEET), organizata in capitala nipona. Aceasta reuniune se numara printre intalnirile pregatitoare pentru conferint a programata la Copenhaga in decembrie, in cadrul careia trebuie aprobat un tratat pentru actiuni legate de protectia mediului dupa 2012, cand expira obiectivele de reducere a emisiilor cu efect de sera stabilite prin Protocolul de la Kyoto.
„Comisia Europeana este angajata in lupta impotriva schimbarilor climatice. In prezent, ne aflam in stadiul de a pune in aplicare o serie de politici si trebuie sa ne asiguram ca nu punem in pericol cresterea economica in contextul crizei mondiale. Sunt convins ca experienta europeana poate reprezenta un exemplu de urmat pentru alte regiuni ale lumii“, a declarat in cadrul conferintei ministeriale Antonio Tajani, comisarul european pentru Transport. Politicienii sunt deci determinati sa limiteze in vreun fel cresterea volumului de transport, iar daca vor renunta la taxe suplimentare, precum cele preconizate prin noua Directiva Eurovinieta, nu este exclus sa recurga la masuri care nu-i afecteaza direct pe transportatori, ci pe cei care genereaza cererea de transport.
EEA propune limitarea fluxurilor de marfa
Potrivit unui raport publicat de Agentia Europeana de Mediu (EEA), cu toate progresele inregistrate in directia sporirii eficientei energetice si utilizarii unor combustibili alternativi, emisiile de dioxid de carbon ale sectorului transporturilor cresc necontenit si constituie un obstacol major pentru durabilitatea viitorului economiei europene. EEA militeaza pentru actiuni politice menite sa tempereze cresterea cererii de transport si a propus masuri de penalizare a transportului nesustenabil.
Potrivit agentiei UE, principala cauza a evolutiei ascendente a emisiilor cu efect de sera generate de transporturi o constituie cresterea cererii de servicii de transport, care nu este combatuta de eforturile interne ale acestui sector, ci numai prin decizii politice. In aceste conditii, in viziunea EEA este timpul sa se treaca de la masuri de favorizare a modalitatilor de transport mai putin poluante, reunite sub egida unei politici de transport, la actiuni de eliminare a cauzelor fundamentale ale cresterii volumului de transport.
Raportul include trei analize ale impactului unor activitati asupra cererii de transport – productia si consumul de alimente, intalnirile de afaceri si invatamantul.
In ceea ce priveste sectorul alimentar, studiul arata ca pot fi luate masuri de reducere a cererii de transport in toate etapele lantului logistic ce face legatura intre ferma si… furculita. In primul rand, consumatorii finali pot fi indemnati sa cumpere produse generatoare de emisii reduse, o metoda fiind precizarea cantitatii de gaze cu efect de sera emise pentru ca un anumit produs sa ajunga la raft. Insa, intrucat alegerile consumatorilor sunt dificil de influentat, se poate recurge la constrangeri asupra comerciantilor, de exemplu obligativitatea promovarii produselor de la furnizori locali sau aflati la distante cat mai mici de centrele de desfacere. In cele din urma, se poate pune presiune chiar pe producatori, prin descurajarea recurgerii la materii prime transportate pe distante mari. Astfel de actiuni par dure, dar sunt considerate necesare de catre agentia europeana, avand in vedere ca unul dintre studiile de caz a evidentiat ca pentru producerea si comercializarea unui simplu pahar cu iaurt este necesara deplasarea unui camion (plin!) pe o distanta de 1.055 km.
In ceea ce priveste intalnirile de afaceri, studiul constata ca factori ca largirea UE au determinat companiile sa recurga intr-o tot mai mare masura la transport aerian pe distant e scurte pentru a interactiona cu partenerii externi. Pentru a inversa aceasta tendinta, solutiile pot veni chiar din interiorul companiilor, sub forma unor masuri de reducere a costurilor pe fondul crizei economice, de genul inlocuirii intalnirilor fata in fata cu teleconferinte.
In ceea ce priveste cererea de transport generata de invatamant, raportul constata cresterea numarului elevilor si studentilor care se deplaseaza la unitatile de invatamant cu autoturismul sau autobuzul, ceea ce duce la cresterea poluarii in centrele urbane, congestionarea infrastructurii rutiere, diminuarea sigurant ei traficului si chiar probleme de sanatate (cresterea numarului de copii supraponderali). In viziunea EEA, aceste efecte negative pot fi combatute daca planurile de amenajare urbanistica sunt revizuite si se incearca apropierea unitatilor de invatamant de zonele rezidentiale. Masurile prevazute in acest caz au un impact redus asupra operatorilor de transport (totusi, vor fi afectati acei operatori de transport care au contracte cu gradinitele, de exemplu).