- uncategorized
Felicia Niculae
Din totalul traficului, 38.648.487 tone a reprezentat traficul maritim si 11.203.415 tone traficul fluvial.
Traficul de containere inregistrat la finalul lunii noiembrie 2013 a totalizat 6.012.391 tone, respectiv 610.306 TEU, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2012, cand au fost inregistrate 6.183.123 tone, respectiv 631.777 TEU.
Pe grupe de marfuri |
noiembrie 2013 |
noiembrie 2012 (tone) |
Cereale
|
13.547.470 |
11.786.023 |
Articole diverse
|
6.013.513 |
6.460.660 |
Combustibili minerali solizi |
2.692.191 |
3.311.577
|
Produse petroliere |
3.395.058 |
3.620.103
|
Minereuri de fier, deseuri de fier |
8.538.338 |
6.032.950
|
Minereuri si deseuri neferoase |
2.136.539 |
2.425.095
|
Produse metalice
|
1.481.852 |
1.760.633 |
Produse chimice |
979.893 |
1.073.946
|
Seminte uleioase |
1.740.086 |
706.479
|
Ingrasaminte
|
1.685.620 |
1.925.182
|
Produse alimentare
|
514.185 |
465.783 |
Minerale brute sau prelucrate
|
294.094 |
294.694 |
Echipamente, masini
|
409.378 |
345.485 |
Lemn, pluta |
966.809 |
1.011.021
|
Petrol brut |
4.941.377 |
4.574.544
|
Ciment, var nestins, mat. prefabricate
|
346.676 |
496.441 |
Cartofi, legume, fructe proaspete
|
11.953 |
18.667 |
Sticla, sticlarie, produse ceramice
|
47.432 |
60.429 |
Celuloza si deseuri de hartie |
40.666 |
21.818
|
Pentru ca Portul Constanta, unul dintre cele mai mari din reteaua centrala TEN-T, sa devina o poarta importanta a marfurilor pentru Europa, este necesar sa fie imbunatatite intermodalitatea si legaturile cu hinterlandul. Adriana Ticau, vicepresedinta Comisiei de Transport si Turism din Parlamentul European, este de parere ca, in acest context, „finalizarea autostrazii care leaga Bucuresti de Constanta, dar si modernizarea caii ferate Bucuresti-Constanta contribuie la o mai buna conectare a Portului Constanta cu diferitele regiuni ale Romaniei si ale Europei”.
Ea a mai subliniat ca „utilizarea la maximum a potentialului Portului Constanta depinde si de asigurarea conditiilor de navigabilitate si de modernizarea porturilor situate pe caile navigabile interioare – Dunare si Canalul Dunare-Marea Neagra”. “De asemenea, consider necesara atat dezvoltarea de terminale multimodale de marfa si pasageri si de platforme logistice in Portul Constanta, cat si dezvoltarea de coridoare maritime la Marea Neagra, care sa lege Portul Constanta de marile porturi de la Marea Neagra si de la Marea Mediterana”, a mai declarat, pentru RBT, Adriana Ticau.
Finantarea de coridoare maritime
Vicepresedintele Comisiei de Transport si Turism din Parlamentul European a solicitat Comisiei Europene finantarea de coridoare maritime la Marea Neagra, obiectiv ce a devenit posibil prin intermediul Mecanismului de Conectare a Europei. „Astfel, Mecanismul de Conectare a Europei acopera, pentru caile navigabile interioare, 20% din costurile eligibile, rata finantarii putand fi majorata pana la maximum 40% pentru actiunile care au ca obiect eliminarea blocajelor si pana la maximum 40% pentru actiuni care vizeaza tronsoanele transfrontaliere”, a mai precizat Adriana Ticau, pentru RBT.
Pentru transportul terestru, conexiuni cu platformele logistice multimodale si dezvoltarea acestora, inclusiv conexiunile cu porturi interioare si maritime si cu aeroporturi, precum si pentru dezvoltarea porturilor, Mecanismul de Conectare a Europei acopera 20% din costurile eligibile.
Pentru actiuni de sprijinire a dezvoltarii autostrazilor maritime, Mecanismul de Conectare a Europei acopera 30% din costurile eligibile. Pentru componentele terestre ale RIS si ale VTMIS sunt acoperite 50% din costurile eligibile, iar pentru componentele de bord ale RIS, ale VTMIS – 20% din costurile eligibile.
„Nu in ultimul rand, avand in vedere resursele importante de hidrocarburi situate in regiunea Marii Caspice, consider ca dezvoltarea de terminale GPL/GNL in proximitatea Portului Constanta ar contribui la diversificarea rutelor de aprovizionare cu energie a Uniunii Europene”, a mai subliniat Adriana Ticau.
Cresteri de trafic inregistrate
Seminte uleioase, fructe oleaginoase – 146,3%
Celuloza – 86%
Minereuri de fier – 41,5%
Animale vii – 38%
Echipamente, masini – 18,5%
Cereale – 15%
Produse alimentare – 10,4%
Petrol brut – 8%
Scaderi de trafic inregistrate
Produse metalice – 15,8%
Ingrasaminte – 12,4%
Produse chimice – 8,7%
Articole diverse – 7%
Produse petroliere – 6,2%