- uncategorized
Tarom are, in prezent, in flota doua aeronave de tip A310. Una este in configuratie comerciala si una in configuratie VIP, utilizata din anul 2010 de Administratia Prezidentiala a Romaniei. Ambele aeronave au intrat in flota Tarom in anul 1992.
Potrivit unui comunicat de presa emis de Tarom, exista o serie de factori care justifica renuntarea la aceste doua aeronave. Printre acestia se numara costurile foarte mari de mentenanta si aeronavigabilitate, vechimea de peste 21 de ani, gradul de uzura si consumul mare de combustibil. De altfel, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, citat de realitatea.net, a declarat ca aeronava prezidentiala face anual o gaura de 7 milioane de euro in bugetul Tarom. El a mai precizat ca doar renuntarea la aeronava prezidentiala ar aduce economii importante companiei, care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
Un alt factor care justifica renuntarea la aeronavele A 310 este dat de faptul ca piesele de schimb se procura cu foarte mare dificultate. De altfel, nu se mai produc piese noi pentru acest tip de avion, iar in lume exista putini furnizori care mai au pe stoc acest tip de piese.
Aeronava prezidentiala nu mai corespunde standardelor
In aceste conditii, Tarom va pastra aeronava prezidentiala doar daca autoritatile vor suporta costurile cu aceasta de la bugetul de stat. „Poate fi luata in calcul mentinerea aeronavei prezidentiale in flota cu conditia ca autoritatile sa-si asume plata integrala, din bugetul de stat, a tuturor costurilor de intretinere, aeronavigabilitate si exploatare, atat a celor directe, cat si a celor indirecte. Totusi, opinia noastra este ca acest avion nu mai corespunde conditiilor de inalta calitate si performanta pe care trebuie sa le indeplineasca o aeronava pentru transportul unor inalti demnitari si ca ar trebui gasita o solutie mai eficienta si mai potrivita statutului acestora”, a declarat Dan Pascariu, presedintele Consiliului de Administratie al Tarom.
Aeronava Cancelariei germane, vanduta cu doar 3,1 milioane de euro
Oficialii Tarom au precizat ca, imediat ce o solutie privind aeronavele A310 va fi definitivata si aprobata, aceasta va fi facuta publica. Ei au mai subliniat ca, daca se va lua decizia de vanzare a aeronavelor, procesul de vanzare va fi desfasurat integral in conditii de transparenta totala.
„Nu dorim sa cream asteptari nerealiste prin avansarea unei valori care ar putea fi obtinuta din vanzarea celor doua aeronave”, a mai spus Dan Pascariu. El a adaugat ca aeronava tot de tip A310 a Cancelariei germane, aflata intr-o stare mult mai buna si cu o configuratie mult mai complexa, a putut fi vanduta, in urma cu doi ani, cu numai 3,1 milioane de euro.
Alte masuri de redresare a Tarom
In incercarea de a redresa compania, Christian Heinzmann, actualul director general al Tarom, vizeaza inlocuirea actualei flote cu una noua, pentru care este luata in calcul o colaborare cu Mitsubishi.
„Trebuie sa avem o flota standardizata, asta insemnand ca toate avioanele sa aiba aceeasi configuratie. Trebuie sa facem o operatiune de «phase in/ phase out», adica sa schimbam flota actuala cu una noua”, a spus Heinzmann, la o intalnire cu presa.
El a explicat ca, in prezent, flota Tarom are mai multe tipuri de avioane, iar o uniformizare a acesteia ar reduce costurile cu combustibilul cu 35% si ar permite o utilizare mai ridicata a aeronavelor. Negocierile cu producatorii ar putea fi initiate in 2014, modificarile urmand sa fie insa facute cu aprobarea Ministerului Transporturilor. Seful Tarom a mai spus ca operatorul aerian ar trebui sa aiba 20 de avioane in urmatorii doi ani, fata de 24 de unitati, cat are in prezent. Flota companiei este compusa din aeronave Boeing 737, Airbus A 318, Airbus A 310, ATR 72 si ATR 42.
Japonezii sunt dispusi la un schimb
Heinzmann a declarat ca japonezii sunt dispusi la un schimb cu Tarom. Mai exact, vor prelua avioanele vechi, pentru care vor oferi la schimb unele noi, produse de Mitsubishi. In plus, se va oferi training pilotilor si asigurarea licentei pentru aceste aeronave, service-ul si mentenanta lor. Ar fi de mentionat faptul ca Tarom are aproape toate aeronavele in proprietate, iar contractul cu Mitsubishi sau oricare alt producator va presupune un leasing operational.
”Intentionam sa incheiem un contract cu un mare producator, de la Airbus la Boeing, Embraer sau Mitsubishi pentru inlocuirea flotei actuale. Urmarim o standardizare a flotei, printr-un contract de leasing operational. De exemplu, Mitsubishi are un nou tip de avion si compania ar fi dispusa sa incheie un astfel de contract cu ei. Sper ca in 2014 sa luam o decizie din optiunile pe care le avem si sa semnam contractul”, a explicat Heinzmann.
Noile avioane ale producatorul japonez sunt configurate cu putin peste 100 de locuri, ceea ce face imposibila operarea curselor “long courier” cu ele. Practic, cu noile aeronave se urmareste pastrarea, mai mult sau mai putin, a actualelor rute ale Tarom, excluzandu-se pentru moment zboruri de lunga durata.
Doua renuntari
Tot in planul de management al noului director este inclusa si posibilitatea ca Tarom sa renunte la apartenenta la alianta Sky Team (in care a intrat in 2010), lucru care ar costa compania 3,5 milioane de euro, dar si la programul IATA. Heinzmann a mai declarat despre contractele cu Sky Team si cu IATA ca sunt destul de costisitoare pentru operatorul national, care este pus in situatia de a fi redresat. ”Costurile sunt foarte mari. Sa ne uitam la Wizz Air si Ryanair, care nu sunt in aliante si le merge bine”, a mai explicat managerul.