- uncategorized
Scanari amanuntite, imposibil de pus in practica In august 2007, Congresul SUA a aprobat scanarea tuturor containerelor incepand din iulie 2012, masura facand parte din pachetul legislativ referitor la intarirea securitatii adoptat ca urmare a atentatelor din 11 septembrie 2001. Initial, s-a pus problema scanarii automate a containerelor pentru descoperirea materialelor radioactive, scopul principal fiind prevenirea introducerii pe teritoriul SUA al unor focoase nucleare. Ulterior, legislatia a prevazut obligativitatea unor verificari mai amanuntite, imposibil de automatizat, prin intermediul carora sa poata fi descoperite substante chimice sau biologice periculoase sau materiale radioactive ambalate in recipienti din plumb, pe care un scaner de radiatii automat nu le-ar fi depistat.
Din cauza obligativitatii acestor verificari amanuntite, pentru a putea respecta normele americane, multe dintre cele 700 de porturi din care sunt expediate marfuri containerizate cu destinatia SUA ar trebui sa fie complet reconstruite. Deocamdata, proiectelepilot derulate pentru a testa fezabilitatea scanarii tuturor containerelor nu au fost incununate de succes: in porturile cu un volum mic de trafic institutia abilitata cu protectia frontierelor si controlul vamal a scanat cel mult 86% din containere, iar in porturile cu un volum mare de trafic au fost scanate doar 3 pana la 5% din totalul containerelor. In plus, pana acum nu a fost identificata nicio tehnologie care sa faca posibila eliminarea alarmelor false.
In aceste conditii, Janet Napolitano, secretar responsabil cu Securitatea Interna, a declarat in cadrul unei audieri in Senatul american ca va prelungi cu doi ani termenul de la care ar trebui initiata scanarea 100% a containerelor. Astfel, in loc de iulie 2012, porturile prin care se expediaza marfuri containerizate cu destinatia SUA mai un ragaz pana in iulie 2014. Amanare cu iz de abrogare Desi amanarea nu a fost anuntata in mod explicit, efectele acesteia se regasesc deja in documente referitoare la executia bugetara, iar organismele subordonate DHS au propus alternative la scanarea tuturor containerelor. Una dintre alternative este conturarea unui coridor strategic de comert, care ar descalifica 70 de porturi recunoscute pentru contrabanda, volumul mare al traficului containerizat, transportul de materiale nucleare, precum si prezenta de celule teroriste.
Alta varianta este actualul program „10+2“, care obliga importatorii si operatorii de transport sa furnizeze 12 tipuri de informatii privind marfurile transportate. Nu este insa clar daca aceste doua alternative sunt menite sa inlocuiasca scanarea 100%, sau daca acestea reprezinta primii pasi in directia aplicarii scanarii 100% la nivel mondial. Problema scanarii containerelor a fost abordata si in cadrul conferintei anuale a CLECAT, in cadrul careia Kunio Mikuriya, secretarul general al Organizatiei Mondiale a Vamilor, si-a exprimat speranta ca in loc sa aprobe decalarea termenului limita, Congresul SUA va abroga implementarea scanarii 100%. Renuntarea la implementarea normelor privind scanarea tuturor containerelor este dorita si de reprezentantii porturilor maritime europene reuniti sub egida organizatiei ESPO.
Pozitia oficiala a acestei organizatii este ca scanarea tuturor containerelor nu este fezabila din mai multe puncte de vedere, fie ca este vorba despre costuri, probleme tehnice sau impactul asupra lantului logistic. De altfel, oficialii UE, care au solicitat in repetate randuri abrogarea prevederilor privind scanarea containerelor si au avertizat ca aplicarea acestora va avea ca efect scaderea abrupta a volumului schimburilor comerciale, sunt foarte atenti la rezolvarea diferendului de opinii transatlantic pe aceasta tema, chiar daca admit ca solutia abrogarii va fi dificil de ales de catre Congres.