- uncategorized
Ca sa fii un manager eficient, spun specialistii in resurse umane, ai nevoie, in primul rand, de abilitati de coordonare a timpului propriu. „Trebuie sa delegi acele sarcini care sunt de importanta medie sau urgente si care pot fi indeplinite si de altcineva din echipa“, spune Alina Negrea, managing partner al companiei A Plus Performance.
In teorie, nu pare mare filozofie, insa in practica, foarte putini manageri reusesc sa delege eficient. “Fie incearca, gresesc, si renunta la a delega, fie nu incearca deloc, pentru ca au o impresie falsa ca sunt de neinlocuit in companie”, explica Alina Negrea. Expertii spun ca, daca reusesti sa pleci in concediu o luna si lucrurile in firma merg la fel de bine ca atunci cand esti prezent, poti sa te declari multumit: esti un manager eficient. Daca nu-ti poti lua nici macar o saptamana de concediu, ai nevoie, categoric, de un coaching specializat. „Din experienta, am observat ca managerii au cele mai mari dificultati in a aplica delegarea. Pentru a delega eficient este nevoie sa respecti trei principii, referitor la persoana careia ii lasi in sarcina responsabilitatile. Aceasta persoana trebuie sa fie capabila sa preia sarcina din punct de vedere intelectual, iar in al doilea rand sa vrea – si aici tine de arta managerului, pentru ca o sarcina, pentru a fi bine indeplinita, trebuie «vanduta» unui membru al echipei, nu impusa. In plus, respectiva persoana trebuie sa poata fizic, sa aiba timp“, adauga Alina Negrea. Ar mai fi important, atentioneaza specialista, sa recunosti meritele celui caruia i-a delegat sarcina. In felul acesta, vei incuraja, in cadrul echipei, o adevarata „competitie“ pentru preluarea de sarcini.
„Pentru a fi un manager eficient trebuie sa utilizezi resursele oferite de companie, si in primul rand, resursa umana, astfel incat sa cresti firma dezvoltand in acelasi timp si oamenii“, considera Andreea Lupan, general manager al Barnett McCall Recruitment.
Echipa are nevoie de atentie, iar managerul de leadership
Pentru a aduce afacerea pe calea succesului, spun expertii, trebuie sa urmezi cateva directii in ceea ce priveste echipa, insa acestea presupun o buna cunoastere a psihologiei, a dinamicii de grup, a stadiilor prin care trece colectivul.
„Recomand managerilor care se afla in aceasta categorie sa acorde atentie echipei. Este cel mai bun motivator si este gratuit! Atentia este calea catre a-ti cunoaste echipa si a o face sa te urmeze din alegere, nu din obligatie. In felul acesta, un manager are sanse mari sa depisteze si sa previna conflicte, sa motiveze si inspire acolo unde este cazul si sa aleaga oamenii cei mai potriviti pentru a delega anumite sarcini“, spune Alina Negrea. Un alt ingredient pentru ca echipa sa reuseasca este respectul acordat acesteia. Totodata, subliniaza Andreea Lupan, trebuie sa explici foarte clar, inca de la inceput, tuturor, care sunt obiectivele comune ale companiei.
Pentru ca afacerea sa mearga din ce in ce mai bine, spune si Anda Racsa, manager general al ABC Training Consulting, trebuie sa-ti dezvolti si abilitatile de leadership: sa inspiri si sa acorzi incredere colaboratorilor, sa comunici echipei directia de dezvoltare a firmei pe termen lung si mediu, sa identifici obiective si planuri de actiune comune, sa creezi un mediu de lucru motivant, in care fiecare sa se simta apreciat in obtinerea performantelor colective. „Prin comunicare si relationare, managerul-leader poate sa aduca schimbari remarcabile in atitudinea, comportamentul si performantele echipei pe care o coordoneaza. Dezvoltarea si mentinerea spiritului de echipa, concomitent cu punerea in practica a unui sistem armonizat de obiective si strategii de firma, sunt premisele unei afaceri de succes“, afirma Anda Racsa.
Eficienta inseamna rezultate
A fi eficient, spun expertii, inseamna a produce rezultate. “Dimensiunea eficientei este data de numarul rezultatelor, raportat la rezultatele planificate”, explica Alina Negrea.
Eficienta, spune si Anda Racsa, inseamna obtinerea unor efecte mai mari decat eforturile depuse: „Eficacitatea unui manager este data de masura in care el reuseste sa faca «ceea ce trebuie sa faca»“. In termeni de afaceri, adauga ea, a fi eficient inseamna „maximizarea venitului si profitului si minimizarea costurilor“. Cum? „Managerii fiecarei activitati trebuie sa stabileasca obiective SMART (Specifice, Masurabile, Adevarate, Relevante si realizabile intr-un Timp rezonabil – n.r.) si sa gaseasca modalitati eficiente de realizare a acestora, prin utilizarea unor metode – management prin obiective, prin proiecte, bugete si instrumente de management performant al afacerii – tablouri de bord si rapoarte manageriale“, explica specialista ABC Training Consulting. Eficienta, apreciaza Andreea Lupan, inseamna sa generezi profit atat pe termen scurt, cat si pe termen lung. „Partea a doua se obtine mult mai greu decat prima. A genera profit pe termen lung implica strategie, viziune, managementul abil al resurselor umane, al resurselor materiale, al factorilor necontrolabili din exterior si din interiorul companiei“, subliniaza managerul general al Barnett McCall Recruitment.
Pentru a fi eficient in activitatea de manager, mai spune Anda Racsa, trebuie sa-ti evaluezi abilitatile de eficacitate personala (motivatie, creativitate, autocontrol, gestiunea timpului), cele strategice (viziunea generala asupra afacerii, stabilirea obiectivelor si strategiilor de firma, luarea deciziilor) si cele organizat ionale (elaborarea planurilor de actiune, alocarea resurselor si responsabilitatilor, formarea si mentinerea spiritului de echipa). „In functie de rezultatele acestei autoevaluari, va trebui sa identifici propriile «puncte tari si slabe» si sa cauti solutii pentru eficientizarea propriei activitati“, considera Anda Racsa.
Analiza este necesara si pentru a depista semne de ineficient a. „Ineficienta este un semnal de alarma ca undeva in echipa sunt probleme. Atunci este nevoie de o diagnoza fie organizationala, pe intreaga companie, fie pe echipe restranse de lucru. De cele mai multe ori, este recomandat ca analiza sa o faca o persoana din exterior, pentru ca este nevoie de obiectivitate”, este de parere Alina Negrea. Rezultatele analizei vor arata daca si unde este nevoie de training sau coaching, sau in ce masura este nevoie de ambele.
La ce cursuri trebuie sa mergi?
Cursurile in domeniul managementului afacerilor au inceput sa fie din ce in ce mai cautate. De altfel, specialistii spun ca, daca doresti sa fii un bun administrator al afacerii, aproape orice curs este util, in masura in care tematica tehnica este potrivita si vrei sa inveti. „Daca managerul vrea sa lucreze cu el insusi, pentru a deveni un bun manager de oameni si un leader, atunci vorbim de abilitati «soft skills», de pregatire specializata, cu traineri care sa aiba cel putin trei-patru ani de experienta in top management si minimum sase ani de experient a in instruire”, considera Alina Negrea. Ea recomanda managerilor sa evite cursurile de tipul „mere cu pere“, unde tematici precum marketingul afacerii, magementul riscului, managementul financiar se afla la un loc cu arii precum comunicare, abilitati de vanzare, negociere, managementul timpului.
Motivul este simplu: una dintre categorii va fi slab reprezentata si de obicei este vorba despre cele care tin de „soft skills“. Utilitatea cursurilor este insa, incontestabila, chiar si pentru faptul ca pun in contact oameni din domenii diferite, „fiind o sursa foarte buna pentru crearea relatiilor“, dupa cum apreciaza Andreea Lupan.
Este foarte important sa mergi la cursuri sustinute de un trainer cu experienta manageriala dobandita in mediul de afaceri, capabil sa scoata in evidenta avantajele si dificultatile specifice implementarii fiecarei metode de management al afacerii.
Cursurile tehnice sunt suficient de abordabile, ca pret, pentru un manager, fie de mijloc sau de top. Cele „soft skills” au un prag superior de preturi, pentru ca dezvolta abilitati comportamente si nu se „predau” informatii fara aplicabilitate.
Valoarea de achizitie variaza extrem de mult, in functie de firma furnizoare (de training sau de servicii integrate de training si consultanta), tipul de curs (open – la care participantii provin din diverse companii, in-company – la care participantii sunt din aceeasi companie), trainer (experienta, notorietate), pachetul de servicii (training, follow-up, consultanta), locatie si durata. tinand cont de aceste elemente, valorile medii pentru un curs open oscileaza intre 100 si 300 de Euro (plus TVA)/ zi, iar pentru un curs in-company intre 1.000 si 2.000 de Euro (plus TVA)/zi.