- uncategorized
„Din punct de vedere al cererii, 2009 reprezinta cel mai rau an din istoria industriei. Am pierdut doi ani si jumatate de dezvoltare pe piata trasportului de pasageri si trei ani si jumatate de crestere la transportul de marfa“, a declarat Giovanni Bisignani, CEO al IATA. In ultima luna din 2009, traficul de pasageri a crescut cu 1,6% comparativ cu noiembrie si cu 4,5% fata de aceeasi perioada din 2008, in timp ce traficul de marfa a urcat cu 0,2%, respectiv 24,4%. Totodata, capacitatea de transport pentru pasageri s-a diminuat cu 0,7% in decembrie 2009 comparativ cu aceeasi luna din 2008, insa cea pentru transportul marfurilor a crescut cu 0,6%. „Imbunatatirile la nivelul veniturilor vor fi mai lente decat ritmul de crestere a cererii. Profitabilitatea va fi chiar mai greu de recuperat, iar companiile aeriene ar putea pierde 5,6 miliarde de dolari in 2010“, a subliniat Bisignani.
Recul sub semnul intrebarii la Otopeni
Daca, per ansamblu, pe pietele externe traficul aerian de pasageri a inregistrat cel mai mare declin din ultimii ani, in Romania doar Aeroportul International „Henri Coanda“ (Otopeni) a raportat un rezultat similar. Principala poarta aeriana a tarii a fost utilizata anul trecut de 4,4 milioane de pasageri, cu 11% mai putini decat in 2008, cand s-au inregistrat cinci milioane de pasageri. Totusi, in 2008, Aeroportul International „Henri Coanda“ a beneficiat de pe urma transferului temporar (in perioada 29 septembrie – 12 octombrie 2008) al curselor operate la Baneasa, asa incat reculul din 2009 este dificil de cuantificat exact. In sprijinul acestei concluzii vine si mentinerea constanta a traficului generat de cursele interne, la 490.000 de pasageri.
„Evolutia traficului aerian pe Aeroportul International «Henri Coanda» se inscrie in tendinta generala inregistrata la nivel mondial in 2009 in domeniul aviatiei civile“, au subliniat reprezentantii aeroportului. De altfel, redresarea evidentiata de statisticile IATA a fost constatata si la Otopeni. Astfel, la sfarsitul anului trecut s-a inregistrat o crestere a traficului, valorile din noiembrie 2009 fiind similare celor din aceeasi luna a anului 2008, in timp ce in decembrie s-a depasit cu 3,2% numarul de pasageri inregistrati in aceeasi luna a anului precedent. Pe parcursul anului trecut, pe cele doua piste ale aeroportului s-au efectuat 72.697 miscari aeronave (cu 1,5% mai multe decat in 2008), ceea ce inseamna ca, in medie, la aproximativ sapte minute a aterizat sau a decolat un avion.
Cresteri din doua cifre pentru aeroporturile regionale
In timp ce la Otopeni s-a inregsitrat un recul, Aeroportul International „Traian Vuia“ (Timisoara) a raportat 926.720 de pasageri in perioada ianuarie- noiembrie 2009 cu 12,2% mai multi decat in aceeasi perioada din 2008. Varful de trafic a fost consemnat in luna august, cand prin cea mai importanta poarta aeriana din vestul Romaniei au trecut 111.751 pasageri, cu aproape 23% mai multi decat in august 2008. In ceea ce priveste numarul aterizarilor si decolarilor, s-a inregistrat o crestere cu 3,15% a numarului de miscari de aeronave, pana la 11.442.
Si aeroportul „Aurel Vlaicu“ (Baneasa) a estimat o crestere a traficului in 2009, pana la doua milioane de pasageri, cu 14% mai multi decat in 2008. Aeroportul International „Mihail Kogalniceanu“ (Constanta) a raportat o crestere cu 31% a traficului, insa la un nivel mult mai modest: 89.375 de pasageri. Cea mai mare crestere procentuala a fost raportata insa de aeroportul „Stefan cel Mare“ (Suceava): plus de 40% fata de 2008, ca urmare a initierii operarii de curse catre noi destinatii. ªi in acest caz numarul pasagerilor este totusi mic: 32.600 in 2009 fata de 22.700 in 2008.