- uncategorized
Conferinta organizata de Comisia Europeana in data de 20 aprilie a avut ca scop informarea forurilor decizionale de la Bruxelles cu privire la problemele cu care se confrunta transportatorii si cauzele acestora, pentru a fi posibila gasirea unor solutii. „Transportul rutier este cel mai important pilon de sustinere a schimburilor internationale de marfuri si ne-am propus sa aflam care sunt efectele recesiunii asupra actorilor din aceasta piata. Criza trebuie sa fie o oportunitate pentru modernizarea transporturilor, dar asta nu inseamna sa luam masuri cu impact pe termen scurt care sa pericliteze obiectivele generale de integrare a pietei si dezvoltarea unui sistem de transport durabil“, a precizat Antonio Tajani, comisarul european pentru Transport.
De cealalta parte, reprezentantii transportatorilor rutieri au sustinut urgenta adoptarii unor masuri sub pretextul ca „vremea analizelor“ a trecut.
Proportiile dezastrului
La baza dezbaterilor dintre autoritati si transportatori au stat concluziile unui studiu comandat de Comisia Eurpoeana, potrivit caruia reculul activitatilor industriale a afectat deja traficul de marfuri. Traficul pe autostrazi a scazut cu 5% (in Franta) pana la 34% (in Spania) in decembrie 2008 fata de decembrie 2007. Daca in vechile state membre declinul este mai grav doar in regiunile periferice, fluxurile de marfuri Vest-Est au suferit scaderi masive. Astfel, numarul camioanelor care efectueaza curse intre Occident si noile state membre ale UE din Europa Centrala si de Est a scazut cu 8,27% la granitele Austriei, respectiv 17,3% la granitele Germaniei.
Dincolo de dimensiunea sociala a declinului de activitate – ilustrata prin desfiintarea a zeci de mii de locuri de munca in transportul rutier in primele luni ale anului – studiul ilustreaza si riscuri pe termen lung in ceea ce priveste reducerea poluarii. Astfel, volumul pietei de vehicule comerciale mai grele de sase tone, estimat la 256.000 de unitati in 2009, reprezinta o scadere cu 37% a pietei si cel mai slab rezultat din 1995 incoace. Pe termen lung, reculul vanzarilor se traduce prin imbatranirea flotelor de camioane, ceea ce inseamna costuri operationale mai mari si performante mai slabe in directia protejarii mediului prin punerea in circulatie a unor vehicule cu emisii poluante mai mici.
Solutii salvatoare identificate de IRU
Ca principal avocat al operatorilor de transport rutier, Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (IRU) a solicitat aplicarea a sase masuri de salvare: reducerea costurilor, relansarea creditarii, revizuirea normelor privind insolventa, renuntarea la neo-protectionism, sprijinirea mentinerii locurilor de munca, respectiv reamorsarea cresterii economice prin investitia in infrastructura de transport. „Transportatorii rutieri au fost grav loviti de criza: in cel de-al treilea trimestru al anului trecut, cererea a scazut cu 50%, iar pentru 2009 cele mai optimiste scenarii estimeaza o stagnare. Pe fondul scaderii cererii, tarifele s-au prabusit cu 40% in primele trei luni ale acestui an. In al treilea rand, creditarea a devenit tot mai greu accesibila pentru operatorii rutieri, in majoritate companii mici, care nu au prea multe resurse financiare la dispozitie. In timp ce cererea de transport, tarifele si posibilitatile de finantare scad, costurile continua sa creasca: pentru 2009 se estimeaza cresterea costurilor operationale cu 3-4%, in parte si din cauza unor noi reglementari europene. In aceste conditii, numarul falimentelor s-a dublat si 140.000 de locuri de munca sunt in pericol sau au fost deja desfiintate in sectorul transporturilor rutiere, iar efectele vor fi tot mai grave daca statele membre ale UE nu vor initia planuri de salvare“, a subliniat Pere Padrosa, vicepresedinte al IRU si presedinte al Consiliului pentru Transportul de Marfuri din cadrul Uniunii.