- uncategorized
Emisiile de gaze cu efect de sera produse in sectorul romanesc al transporturilor au crescut cu 95% in perioada 1990-2004, potrivit datelor AEE, in timp ce media europeana a fost de 25%. Cresteri mai rapide au fost consemnate numai in Luxemburg – 156%, Irlanda – 140%, Cehia – 107% si Portugalia – 97%. Reduceri ale emisiilor au fost raportate doar in cazul Lituaniei, Bulgariei si Estoniei, se arata in raportul „Transporturile si mediul: spre o noua politica comuna de transporturi“, care analizeaza situatia din cele 27 de state membre ale UE, plus Turcia, Elvetia, Norvegia, Islanda si Liechtenstein.
La nivel european, cresterea poluarii cauzate de transporturi este pusa pe seama dublarii traficului aerian. Totusi, cele mai poluante sunt transporturile rutiere, acestea avand o cota de 93% din emisiile poluante ale intregii ramuri. Raportul AEE arata ca aproape 25% din populatia primelor 25 de state membre ale UE locuieste la o distanta mai mica de 500 de metri de o sosea pe care ruleaza peste trei milioane de vehicule pe an. Astfel, un european din patru este expus unui ridicat grad de poluare a aerului.
In intervalul analizat, statele europene au cheltuit anual intre 270 si 290 de miliarde de Euro pentru subventionarea transporturilor, iar unele dintre activitatile sustinute dauneaza mediului. Din acest motiv, Comisia Europeana are ca obiectiv impunerea unor reguli mai stricte pentru emisiile produse de autovehicule, tinta pentru automobile fiind de 130 g CO2/100 km (fata de 163 g/100 km, nivelul mediu al masinilor noi vandute in 2004).
Conform Protocolului de la Kyoto, UE trebuie sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera cu 8%, comparativ cu nivelul inregistrat in 1990, pana in 2008-2012. tinta este greu de atins in conditiile in care anul trecut emisiile au fost doar cu 0,6% mai mici decat nivelul din 1990. Din totalul acestor emisii, transporturile, cu exceptia celui aerian si maritim international, sunt responsabile de 21%.