- uncategorized
Raportul remarca faptul ca, in ultimii 25 de ani, nivelul total al ajutoarelor de stat a scazut de la peste 2% din PIB in anii ‘80 la aproximativ 0,5% in 2007. Totodata, este evidentiata tendinta de a concentra ajutoarele pe obiectivele orizontale (cercetare, inovare, optimizarea capitalului uman, energie, mediu, cultura, comert, exporturi sau ajutor regional). Una dintre concluziile raportului face referire la posibile efecte ale crizei economice, mentionandu-se ca ponderea ajutorului de salvare si restructurare va cunoaste probabil o crestere semnificativa anul viitor in unele tari din UE.
Potrivit statisticilor Comisiei Europene, Romania a acordat in 2007 ajutoare de stat insumand 1,42 miliarde de euro (1,17% din PIB), dublu fata de 2006 si mai mult decat triplu fata de 2005. In domeniul transporturilor, statele membre au acordat ajutoare de stat insumand aproape 50 de miliarde de euro. Transportul feroviar a beneficiat de cel mai consistent sprijin la nivel european – 46,48 miliarde de euro, insa Romania este singurul stat membru care nu a acordat acestui sector niciun ajutor de stat notificat Comisiei Europene.
In ceea ce priveste celelalte modalitati de transport, statele membre ale UE au acordat in 2007 ajutoare de stat ce insumeaza 2,39 miliarde de euro. Cea mai mare pondere in total a revenit transportului maritim (1,553 miliarde de euro), urmat de transportul rutier si combinat (751 de milioane de euro), aerian (77 milioane de euro) si fluvial (noua milioane de euro). La acest capitol, Romania a alocat 30 de milioane de euro, mai putin decat in 2006 (38,9 milioane de euro) si 2005 (44,8 milioane). Cu aceasta suma, Romania ocupa locul 12 la nivel european, la nivel regional fiind depasita de Ungaria, care a acordat nu mai putin de 264 de milioane de euro…
Si in ce priveste numarul masurilor de sprijin pentru transporturi Romania este codasa, in 2007 fiind notificat un singur ajutor de stat in acest sector economic. Alte tari din regiune, chiar si cele care au acordat sume mici, au dovedit o mare flexibilitate, oferind mai multe oportunitati de sprijin: Polonia a adoptat opt masuri de ajutor de stat in transporturi, Bulgaria – sase, iar Cehia – cinci.
(A.V.)