- Naval
Schimbările încep să apară în Portul Constanța: în 2023, au fost înregistrate creșteri în ceea ce privește traficul maritim de mărfuri cu un procent de 18% față de 2022. În ceea ce privește traficul fluvial, creșterile au crescut cu 40% în comparație cu 2022 și astfel s-au ajuns la 22 de milioane de tone transportate.
Nici traficul responsabil de transportarea cerealelor nu este mai prejos, acesta depășind cantitatea de 36 de milioane de tone în 2023. Tonajul este mult mai mare față de 2022, când s-au înregistrat 24 de milioane de tone. Din portul Constanța au plecat minereuri de fier, produse petroliere și îngrășăminte spre Egipt, Turcia, Maroc,Spania, Coreea de Sud.
Declarația oficială despre tranzitul mărfurilor vine chiar de la directorul comercial companie port, Claudiu Vuta: „Mărfurile care au tranzitat portul Constanța au alimentat piața mondială de cereale.”
Acestea au ajuns și în Ucraina, țară afectată de război încă din 2022. Deși războiul ruso-ucrainean a afectat economia mondială, traficul de cereale a crescut cu 20 de milioane de tone- o cantitate mult mai mare față de 2021, cu un an înainte să izbucnească conflictul.
„În ultimii ani, cantităţile de mărfuri care au trecut prin portul Constanţa au bătut record după record, trendul fiind susţinut prin investiţii în infrastructură, pentru a veni în sprijinul agenţilor economici din port şi pentru a le oferi condiţii de atragere a traficului de mărfuri”, au declarat oficialii responsabili de Portul din Constanța.
La momentul actual traficul înregistrat anul trecut (92 de milioane de tone) este cel mai mare de până acum, conform datelor Companiei Naționale Administrației Porturilor Maritime (CNAPM). „Traficul total de mărfuri în porturile maritime româneşti a înregistrat, în anul 2023, conform datelor operative la acest moment, peste 92,5 milioane tone, o creştere de 22,5% faţă de 75,5 milioane tone în 2022, reprezentând o performanţă istorică a portului Constanţa”, se prezintă într-un comunicat emis de CNAPM Constanța.
Desigur, aceste cifre exorbitante nu au putut fi atinse fără ajutorul unor investiții la fel de importante. Pentru modernizarea portului de la Marea Neagră și aducerea celor mai bune echipamente, s-au investit aproximativ 30 de milioane de euro.
Această investiție a contribuit și la modificarea rutelor principale de transport, prioritățile fiind regândite conform noilor nevoi. CNAPM a solicitat finanțarea pentru proiect de la UE, compania având susținerea activă a Ministerului Transportului și a Infrastructurii și de ministrul Sorin Mihai Grindeanu.
Așadar, trei proiecte majore sunt așteptate să fie gata în acest nou an, a căror buget ajunge până la 43 de milioane de euro: modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța, extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor, drumul și parcarea din zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanța.
Sursă foto: Unsplash.com