- Naval
Noul terminal RO-RO din Portul Constanța marchează un pas semnificativ în modernizarea infrastructurii de transport din România și în consolidarea poziției țării pe harta comerțului maritim european. Persoanele responsabile în domeniu ne promit că va fi inaugurat la data de 15 mai. Acest terminal specializat în tehnicile Roll-on/Roll-off aduce o serie de inovații tehnologice și operaționale. Acestea promit să transforme fluxul logistic al vehiculelor și bunurilor ce tranzitează Marea Neagră oferind o eficiență și o utilizare a resurselor mai ridicate. Valoarea totală a proiectului se ridică la peste 82 milioane de euro.
Noul terminal RO-RO a fost proiectat să faciliteze încărcarea și descărcarea rapidă a unui volum mare de vehicule
Portul Constanța este situat strategic la intersecția coridoarelor comerciale dintre Est și Vest. Acesta servește nu doar țara noastră, ci întreaga regiune situată în Europa de Est. Noul terminal RO-RO a fost proiectat să faciliteze încărcarea și descărcarea rapidă a unui volum mare de vehicule. Printre acestea, inclusiv camioane, remorci și alte echipamente grele, direct pe și de pe nave, fără necesitatea altor mijloace de încărcare. Astfel resurse importante financiare vor putea fi reatribuite și reinvestite în propria companie.
Capacitatea acestui terminal de a gestiona operațiuni eficiente RO-RO consolidează Portul Constanța ca fiind un hub logistic crucial. De asemenea, îmbunătățește semnificativ timpii de tranzit pentru mărfuri. Aceasta se traduce mai clar prin reducerea costurilor logistice pentru exportatori și importatori. Acesta fiind un avantaj competitiv important în atragerea de noi afaceri și parteneriate comerciale internaționale. Costuri logistice mai mici înseamnă prețuri mai avantajoase pentru clientul final care se poate bucura de aceleași beneficii la un cost mai redus.
Se dorește atragerea de noi finanțări
Ministrul de resort a vorbit despre anul 2023 ca fiind anul în care au fost depășite recordurile anterioare de trafic de mărfuri. Aceasta realizându-se prin intermediul acestui port previzionând că 2024 va menține trendul ascendent, „iar tendinţa de creştere se menţine şi în anii următori”. Se dorește atragerea de noi finanțări pentru a crește capacitatea portuară. Zilele trecute, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu a discutat la Abu Dhabi ideea de a crea un parteneriat între România și Emiratele Arabe Unite pentru a primi expertiză și finanțare pentru proiecte de interes internațional. Noul terminal a fost realizat prin intermediul unui parteneriat între compania portuară din Dubai – DP World și Administrația Portului Constanța.
Compania aduce pe piață un serviciu complet de coordonare feroviară. Acesta care cuprinde 3 linii de cale ferată cu o lungime de 600 metri și care pot gestiona 3 trenuri complete a câte 30 de vagoane. Acest lucru va fluidiza traficul de la granița Turcia – Bulgaria și va transforma Constanța într-un port esențial la nivel european.
Mai mult, terminalul contribuie la îmbunătățirea sustenabilității operațiunilor portuare. Prin optimizarea tuturor proceselor de încărcare și descărcare, terminalul reduce de fapt timpul de așteptare al navelor și emisiile asociate. Va susține astfel eforturile de mediu și se va conforma reglementărilor internaționale pentru un transport cât mai verde și mai aliniat la exigențele și tendințele Uniunii Europene.
Terminalul sprijină creșterea economică la nivel național. De asemenea joacă și un rol crucial în asigurarea unui lanț de aprovizionare mai rezilient. După inaugurare va deveni cel mai important terminal RO – RO de la Marea Neagră. Aceasta datorită deservirii fluxurilor din Turcia și Georgia pentru Europa.
Noul Terminal RO-RO din Portul Constanța
În contextul în care fluctuațiile pieței pot perturba ușor dinamica de tip comercial, eficiența și fiabilitatea terminalului RO-RO oferă o certitudine binevenită pentru comercianții a căror activitate economică depinde de importuri și exporturi cât mai rapide și mai sigure. Se estimează că mărfurile vor ieși din port în 3, maxim 6 ore de la primire. De asemenea, este previzionată și construirea unui terminal project cargo.
DP World are în plan și achiziționarea unui nou scanner drive-through. Scopul este a reduce timpii de inspecție fizică și a spori nivelul de eficiență operațională. În prezent se scanează 4 unități/h. Prin intermediul noului echipament se va ajunge la 70 unități/h, adică o creștere de 17.5 ori. Volumele anuale preconizate sunt de 45.000 unități în primă fază și ulterior de aprox.80.000 unități pe an.
Noul terminal RO-RO din Portul Constanța este mai mult decât o simplă extindere a capacității portuare a țării noastre. Este o declarație ambițioasă despre direcția în care se îndreaptă sectorul de transport din România – către mai multă eficiență, inovație și sustenabilitate. Pe măsură ce Constanța își consolidează rolul de pivot comercial între continente, terminalul RO-RO va continua să joace un rol vital în modelarea viitorului logistic al regiunii est-europene.