- uncategorized
Vizand relaxarea normelor asupra alocarii orelor pentru deplasarea aeronavelor in aeroporturi, propunerea a fost ceruta de marii operatori de linie, fiind criticata in acelasi timp de ceilalti actori din piata serviciilor de transport aerian, pe motiv ca ar distorsiona competitia.
In prezent, operatorii aerieni platesc pentru a putea ateriza pe aeroporturile din UE la anumite ore, in acest fel fiind incurajata competitia pentru capacitatea limitata a infrastructurii ce deserveste la sol transportul aerian. Orele de sosire sau plecare alocate deplasarii unei aeronave intr-un aeroport (asa-numitele airport slots) sunt alocate sezonier, dar pot fi pastrate numai daca sunt respectate unele conditii. Dupa principiul „use it or lose it“ („foloseste sau pierzi“), sloturile aeroportuare sunt pastrate de la un sezon la altul numai daca linia aeriana careia ii revin opereaza minim 80% din cursele programate in intervalele orare rezervate.
Pe fondul reducerii numarului de pasageri, liniile aeriene au fost nevoite sa renunte la unele curse, insa, pentru a nu pierde sloturile aeroportuare, au ajuns in situatia de a ridica in aer aeronave mai mult goale. Asemenea practici economice paguboase nu fac decat sa agraveze problemele financiare ale sectorului aerian, asa incat s-a solicitat sprijin, iar Comisia Europeana s-a grabit sa dea curs cererii.
O propunere controversata
Executivul UE a propus in luna martie suspendarea temporara a unei prevederi restrictive dintr-un regulament european datand din 1993, potrivit careia companiile aeriene pot sa-si pastreze sloturile aeroportuare numai daca opereaza cursele aferente.
Potrivit propunerii facute de Comisie, liniile aeriene ar urma sa-si pastreze sloturile aeroportuare de la un sezon la altul, chiar daca nu utilizeaza cel putin 80% din numarul total de sloturi alocat. Aceasta relaxare a normelor a fost justificata de Comisie prin ideea ca liniile aeriene nu ar trebui sa fie fortate sa opereze cu avioane pe jumatate goale doar pentru a-si pastra orarele de zbor, atat din motive economice cat si de mediu.
Europarlamentarii n-au fost insa convinsi imediat de aceste argumente, cu atat mai mult cu cat propunerea a fost atacata de operatorii low-cost si reprezentantii administratiilor aeroportuare. „Ceea ce parea a fi o propunere simpla si necontroversata la prima vedere s-a dovedit a fi, de fapt, o problema extrem de complexa“, a concluzionat Paolo Costa, presedintele comisiei de Transport din Parlamentul European.
Pe de o parte, Comisia a sarit peste un pas necesar, propunand modificarea legislatiei fara a consulta toti factorii implicati, asa incat era de asteptat sa apara nemultumiri care sa dea de gandit parlamentarilor. Comisia condusa de Paolo Costa nu a aprobat in martie propunerea Executivului european, argumentand ca o suspendare a regulii „foloseste sau pierzi“ nu este adecvata, atat timp cat inca exista cerere de sloturi aeroportuare. Ce-i drept, competitie exista, dar numai in cazul aeroporturilor aglomerate, nicidecum al celor ce supravietuiesc din taxarea catorva curse.
Pe de alta parte, europarlamentarii s-au vazut nevoiti sa constate ca masura ar putea oferi beneficii numai liniilor aeriene clasice, intrucat vor opera mai putine curse, fara sa existe garantia ca pasagerii nu vor plati mai mult. Totusi, pasagerii oricum platesc sau vor plati mai mult, pentru ca liniile aeriene vor recupera cumva, chiar daca nu imediat, pierderile inregistrate din operarea unor curse neprofitabile cu scopul pastrarii sloturilor aeroportuare.
Victorie pentru marii operatori
Europarlamentarii au admis totusi caracterul absurd al incurajarii efectuarii de zboruri cu avioane apoape goale, asa incat propunerea Comisiei Europene a fost aprobata luna trecuta.
Decizia finala a fost influentata de noi argumente ale operatorilor aerieni, care au avertizat ca, in lipsa flexibilizarii normelor privind sloturile aeroportuare, exista riscul ca multe dintre cursele de pe aeroporturile din UE sa fie preluate de companii din China, India sau Japonia, care beneficiaza de susbstantiale ajutoare de stat.
In cadrul dezbaterilor parlamentare pe marginea modificarii regulamentului privind sloturile aeroportuare, s-a subliniat impactul negativ puternic al crizei economice asupra sectorului aerian, tradus prin reducerea traficului pe mai mult de 80% din aeroporturile UE. Continuarea tendintei de reducere a traficului aerian este prevazuta de Eurocontrol, care prevede reducerea cu 4,9% a zborurilor in toamna.
Prin urmare, chiar daca vor renunta la unele zboruri in sezonul estival, companiile aeriene isi vor pastra sloturile aeroportuare in iarna. In plus, s-a prevazut posibilitatea prelungirii valabilitatii regulilor relaxate si pentru iarna 2010/2011, daca traficul aerian va continua sa scada anul viitor.
Totodata, parlamentarii au cerut Comisiei Europene sa elaboreze un nou regulament privind alocarea si pastrarea sloturilor aeroportuare, cu reguli care sa previna repetarea problemelor din acest an.
Front comun impotriva schimbarii
Votul favorabil a fost aprig criticat de toti actorii pietei de transport aerian care sunt dezavantajati de facilitatile oferite actualilor detinatori ai sloturilor, mesajul comun fiind ca noile prevederi afecteaza libera competitie pe piata.
Reprezentantii administratiilor aeroportuare s-au opus deciziei politice, subliniind ca exista lungi liste de asteptare pentru alocarea de sloturi la toate marile aeroporturi europene. Prin urmare, facilitatile acordate actualilor detinatori ai sloturilor ar impiedica aerporturile sa administreze capacitatea limitata de care dispun in cel mai eficient mod posibil. In plus, s-ar crea o bariera in calea accesului pe piata al liniilor aeriene capabile sa activeze eficient in conditii vitrege.
Operatorii low-cost, de asemenea afectati de criza, dar in mod traditional dezavantajati in competitia pentru cele mai bune sloturi aeriene, au facut front comun cu administratiile aeroportuare. Pentru liniile low-cost, care in mod traditional opereaza la ore tarzii sau foarte matinale intrucat nu pot concura cu marile linii aeriene pentru sloturi aeroportuare mai profitabile, mentinerea regulilor stricte ar fi fost o mana cereasca. Reprezentantii acestui sector au aratat ca multe companii low-cost si-au mentinut profitabilitatea si ar fi avut o ocazie excelenta sa castige noi sloturi aeroportuare. In viziunea operatorilor low-cost, faptul ca marile linii aeriene vor putea rezerva sloturi aeroportuare fara sa le utilizeze va atrage operarea de curse mai putine, dar mai scumpe pentru pasageri, intrucat competitia se va reduce.