- uncategorized
Kenworth T270 este echipat cu propulsor clasic, cuplat la o transmisie inovativa, in care este inglobat un motor/generator electric. Sasiul integreaza acumulatori de mare putere, iar comutarea intre sistemul de propulsie electric si cel Diesel se face automat, cu ajutorul unui sistem electronic de management al tractiunii. T270 este mezinul unei serii de modele economice ale constructorului american, alaturi de camioane capabile sa utilizeze combustibil alternativ, ca gazele petroliere lichefiate. Vehiculul este propulsat exclusiv de motorul Diesel atunci cand viteza de deplasare depaseste 30 mph (48 km/h), iar in cazul in care viteza scade sub acest prag, motorul electric intra in actiune. Totusi, electricitatea nu asigura exclusiv propulsia la viteze mici, ci este folosita doar in momentele in care vehiculul accelereaza. Practic, motorul electric ofera un supliment de cuplu si putere, permitand astfel dotarea vehiculului cu un motor Diesel optimizat pentru economie, nu pentru putere. Acumulatorii sunt incarcati cand vehiculul incetineste, ceea ce reduce uzura componentelor sistemului de franare.
„Cu cat sunt mai multe cicluri franare-accelerare, cu atat vehiculul este mai eficient, iar consumul poate fi redus cu mai mult de 30% in cazul vehiculelor comerciale de greutate medie si usoara, dedicate activitatilor de distributie, care fac opriri dese“, a declarat Mike Dozier, inginerul-sef al Kenworth.
Aparent revolutionar, sistemul de propulsie hibrida nu este o inventie, ci o reactie a constructorilor americani la concurenta japonezilor: Toyota vinde in SUA camioane hibride de 4 tone inca din 2004 (modelul Hino Ranger – foto). Practic, constructorii europeni sunt in acest moment depasiti de situatie, pentru ca nu au niciun model hibrid de serie mare. Constructorii de camioane de pe vechiul continent par sa-si fi concentrat eforturile mai mult in directia respectarii draconicelor norme de poluare, camioanele hibride fiind inca in stadiul de prototip. Volvo are un program de dezvoltare a vehiculelor hibride inca din 1999, iar rezultatul este modelul FM Hybrid Concept, inca departe de a fi introdus in productia de serie. Bazat pe aceleasi principii ca acelea puse in practica de japonezi si americani, camionul Volvo promite o economie de combustibil mai mare – 35%. Inginerii constructorului suedez de camioane au perfectionat sistemul de propulsie hibrida intr-o asemenea masura incat este posibila oprirea motorului Diesel cat timp vehiculul stationeaza, pentru ca motorul electric este capabil sa asigure accelerarea camionului pana la 20 km/h. Avand in vedere ca motorina are o pondere de 33% din totalul costurilor de operare a vehiculelor comerciale, se mizeaza pe reducerea cu 10% a cheltuielilor transportatorilor.