- uncategorized
Ana Maria Adamoaie
Dupa rasunatorul esec de anul trecut, ministrul transporturilor, Dan Sova, a anuntat, la finalul lunii martie, ca procedura va fi reluata in cursul acestui an, termenul de finalizare a procesului de privatizare, stabilit in acordul cu Fondul Monetar International (FMI), fiind luna mai 2015.
„Privatizarea CFR Marfa se reia, dar mi-e greu sa va spun cand, ca termen, daca se reia intr-o luna sau doua. Privatizarea nu va mai fi facuta la Ministerul Transporturilor, ci de catre noul Departament de Privatizare din subordinea Ministerului Economiei, care va avea atributii de institutie publica implicata, deci fara a prelua atributiile de actionar. Se creeaza astfel o unitate specializata de oameni care se pricep la privatizare. In Ministerul Transporturilor nu sunt oameni specializati in privatizare”, declara, la sfarsitul lunii martie, ministrul Dan Sova.
Doua saptamani mai tarziu, Ministerul Transporturilor a anuntat si numirea lui Dan Valentin Belcea in functia de director general al CFR Marfa, la conducerea careia se aflase, ca interimar, directorul general adjunct Pavel Barculet. Belcea a ocupat, din 2003, functia de membru in Consiliul de Administratie al companiei.
Pierderi si datorii
Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa CFR Marfa este o societate comerciala detinuta 100% de statul roman si care functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor. CFR Marfa dispune de un parc material rulant compus din aproape 38.000 de vagoane, dintre care 23.000 utilizate in mod curent, si 907 locomotive (electrice si Diesel), iar activele companiei sunt evaluate la aproximativ 1,3 miliarde de lei.
In ceea ce priveste datoriile, CFR Marfa are arierate de aproximativ 2,3 miliarde de lei, din care aproximativ 1,5 miliarde sunt datorii catre statul roman. In ultimii patru ani, compania a inregistrat fluctuatii importante in ceea ce priveste cota de piata, cel mai bun an fiind 2011: 58% in 2010, 60,5% in 2011, 56,1% in 2012 si 54,8% in 2013. Referitor la pierderile brute inregistrate de CFR Marfa, cel mai prost an din intervalul mentionat a fost 2012, cand compania a pierdut aproape 406 milioane de lei. In schimb, estimarile pe anul trecut reduc la jumatate aceste pierderi, si anume la 220,12 milioane de lei.
Disponibilizari si reducerea arieratelor
In acordul incheiat cu FMI, statul roman s-a angajat sa opereze o restructurare agresiva a companiei CFR Marfa, in vederea eficientizarii operatorului de transport feroviar. In acest sens, dupa intalnirea cu delegatia FMI de la inceputul lunii aprilie, Ministerul Transporturilor a anuntat ca au fost demarate procedurile de disponibilizare a aproximativ 2.500 de angajati din cei 9.000.
Potrivit bugetului de venituri si cheltuieli, au fost prevazute cheltuieli cu plati compensatorii in valoare de 16,8 milioane de lei, fiecare persoana concediata beneficiind de 18 salarii compensatorii. „Din cele 2.500 de concedieri anuntate, 600 reprezinta de fapt posturi vacante, peste 700 sunt persoane in prag de pensionare, astfel doar in jur de 1.000 de persoane vor ramane fara locuri de munca”, a explicat ulterior, intr-o interventie la un post de televiziune, ministrul Sova.
Tot in cadrul angajamentului fata de FMI, statul roman se angajase si sa reduca, pana la 15 aprilie, arieratele companiei CFR Marfa. Astfel, in luna martie, au fost compensate creantele CET-urilor in valoare de 87,4 milioane de lei, a fost casat si valorificat materialul rulant iesit din exploatare si au fost incheiate prestatiile catre clientii care au datorii la CFR Marfa. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Transporturilor reprezentantilor FMI, „la ora actuala, CFR Marfa nu inregistreaza arierate la bugetul general consolidat si nici la furnizorii de energie”.
Deutsche Bahn, interesata de CFR Marfa
Surse din sistemul feroviar vorbesc, din nou, despre interesul pe care gigantul feroviar german Deutsche Bahn l-ar manifesta cu privire la privatizarea CFR Marfa. De altfel, inca de anul trecut, dupa esecul privatizarii, oficiali romani au atras atentia ca marii operatori europeni s-au interesat de actiunile scoase la vanzare, dar ca au preferat sa stea deoparte. „Am avut intrebari in privinta CFR Marfa de la operatori foarte importanti din Europa – Ferrovie dello Statto, Deutsche Bahn, operatori importanti si puternici. Ei au fost interesati de CFR Marfa. Ea a fost pastrata in club restrans”, declara, in octombrie 2013, fostul ministru al transporturilor, Alexandru Nazare.
La inceputul acestui an, insusi presedintele Traian Basescu a transmis un semnal important, in timpul unei vizite in Germania, cand le-a spus jurnalistilor prezenti ca „am fi foarte interesati daca, spre exemplu, Deutsche Bahn ar privi catre licitatia care se organizeaza pentru privatizarea celei mai mari companii de transport feroviar din Romania”.
De altfel, gigantul german este deja un jucator puternic pe piata transporturilor din Romania, oferind atat servicii feroviare, cat si auto. Acum 14 ani, compania germana a intrat pe piata romaneasca prin intermediul licentei transportatorului feroviar de marfa Logistic Services Danubius, caruia i-a schimbat denumirea in DB Schenker Rail Romania. Iar in 2008, nemtii au cumparat pachetul majoritar al companiei romanesti de transport auto Romtrans. Compania a fost redenumita Deutsche Schenker si ofera servicii door-to-door, marfa fiind preluata de camioane si incarcata apoi in trenuri.
Cum a esuat privatizarea CFR Marfa
Procesul de pregatire a privatizarii companiei CFR Marfa a fost demarat in 2008, iar in februarie anul trecut guvernul a aprobat strategia de privatizare prin vanzarea unui pachet majoritar de actiuni unui investitor strategic sau unui consortiu format din investitori strategici si financiari. Selectia urma sa se realizeze prin mai multe metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, respectiv negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, apoi licitatie cu oferta in plic. Iar criteriul de adjudecare a fost pretul oferit.
Potrivit ministrului transporturilor de la vremea respectiva, Relu Fenechiu, 27 de companii importante si-ar fi aratat interesul pentru privatizarea CFR Marfa, iar opt si-ar fi manifestat si intentia clara de a participa. Insa, in final, doar trei oferte au fost depuse pentru cumpararea pachetului majoritar de actiuni – 51% -, si anume: OmniTRAX Inc. (SUA), Grup Feroviar Roman (GFR) si Asocierea Transferoviar Grup-Donau-Finanz GMBH. Dupa depunerea plicurilor cu documentatiile de participare la negocierea pe baza de oferte preliminare si neangajante, autoritatile romane au eliminat din cursa compania americana, care a depus o contestatie a procesului de privatizare. Ulterior, Asocierea Transferoviar Grup-Donau-Finanz GMBH s-a retras din cursa si a anuntat ca va contesta procedura de privatizare.
Cu toate acestea, pe 20 iunie, Grup Feroviar Roman a fost declarata castigatoare a competitiei pentru privatizarea CFR Marfa, pretul pachetului majoritar de actiuni fiind de 904,98 milioane de lei. Pe 3 octombrie, GFR a depus garantia de 20,2 milioane de euro necesara pentru preluarea CFR Marfa, urmand ca in termen de 10 zile sa plateasca diferenta. Ministerul Transporturilor a initiat un proiect de hotarare de guvern prin care se dorea decalarea, pana pe 20 decembrie 2013 a termenului, pe motiv ca finalizarea tranzactiei nu se poate face fara avizul Consiliului Concurentei. Insa guvernul nu a luat in discutie acest proiect.
In replica, omul de afaceri Gruia Stoica, patronul GFR, declara atunci ca in contractul de privatizare scrie ca banii trebuie virati dupa primirea avizului de la Consiliul Concurentei si nu pe 13 octombrie, asa cum sustineau autoritatile. Dupa mai multe intalniri intre cele doua parti, ce au avut loc pe parcursul mai multor zile, pe 14 octombrie 2013 s-a anuntat, oficial, esuarea procesului de privatizare.
In luna ianuarie 2014, Gruia Stoica a fost arestat de procurorii anticoruptie, sub acuzatia ca a dat trei milioane de euro mita pentru a castiga o licitatie organizata de Complexul Energetic Oltenia, pentru transportul carbunelui.