- uncategorized
Noul guvern se angajeaza sa finalizeze pana in 2012 autostrada ce va lega granita de vest cu portul Constanta (855 km), insa fara tronsoanele Sibiu-Pitesti (120 km) si Comarnic- Brasov (56 km), care vor fi realizate prin concesiune pana in 2013-2014. Lucrarile la sectorul dintre Targu Mures si Brasov (161 km) al Autostrazii Transilvania ar urma sa fie incheiate in perioada 2013-2014, in prezent termenul final de executie al proiectului fiind anul 2013.
Tot in domeniul autostrazilor, noul guvern isi propune realizarea Pactului National Autostrazile Romaniei pentru a asigura coerenta si continuitate in finantarea constructiei de autostrazi, dar si inceperea lucrarilor la autostrazile Targu Mures-Iasi (300 km), Ploiesti-Buzau-Focsani (108 km), Lugoj-Caransebes- Orsova-Drobeta Turnu Severin-Craiova-Calafat si Autostrada Sudului Bucuresti-Alexandria-Craiova (170 km).
In ceea ce priveste modernizarea drumurilor nationale, se preconizeaza realizarea de centuri ocolitoare pentru circa 50 de orase, precum si reabilitarea a 10.000 de km de drumuri judetene prin colaborarea Ministerului Transporturilor cu consiliile judetene. De asemenea, largirea la patru benzi a partii de nord a centurii Bucuresti va fi terminata pana in anul 2011, iar portiunea de sud pana in anul 2013.
In domeniul transportului feroviar, programul de guvernare prevede finalizarea, pana in anul 2009, a lucrarilor de modernizare a tronsonului de cale ferata Bucuresti-Constanta si pana in anul 2011 a tronsonului Campina-Brasov. Este prevazuta si devansarea termenului de incheiere a lucrarilor de reabilitare si modernizare a sectiunii Curtici-Brasov, prin atribuirea mai multor contracte pe tronsoane mai scurte, ceea ce ar permite darea in folosinta in 2012 in loc de 2013. In program se mentine si ideea modificarii sistemului de calcul a taxei de utilizarea a infrastructurii (TUI), prin introducerea platii „pe vagon“, fata de plata „pe tren“ in prezent si prin diferentierea taxei in functie de tipul trenului (de marfa sau de calatori) si a liniei de cale ferata (magistrala, principala sau secundara).
Totodata, Gara de Nord va fi modernizata printr-un parteneriat public privat, prin transformarea zonelor adiacente in centru comercial, dar si garile din Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Timisoara, Iasi, Craiova, Constanta si Galati, inclusiv dezvoltarea lor in complexe comerciale. Un alt obiectiv il constituie deschiderea unei statii de transfer RO-LA in sudul Bucurestiului, pentru preluarea traficului rutier de marfa care intra in tara prin vama Giurgiu.
Transportul aerian va fi sustinut prin masuri de eficientizare a managementului aeroportuar – infiintarea Companiei Nationale Aeroportuare Bucuresti (Otopeni si Baneasa) si a Companiei Nationale Aeroportuare Banat (Timisoara si Arad), dar si prin continuarea unor investitii – finalizarea terminalului de pasageri de la Aeroportul „Henri Coanda“. Se prevede si acordarea de sprijin tehnic si financiar pentru aeroporturile care deservesc zone cu potential turistic ridicat (Suceava, Tulcea, Satu-Mare, Baia-Mare, Iasi) si sprijin tehnic pentru autoritatile locale din judetele Brasov, Alba, Galati-Braila si Bistrita in vederea construirii de noi aeroporturi.
Pentru transportul naval, programul de guvernare mentine obiective ca realizarea podului peste canalul Dunare-Marea Neagra in zona Agigea, apararea malurilor si modernizarea instalat iilor la canalele Dunare-Marea Neagra si Poarta Alba-Midia Navodari, prelungirea digului de larg al Portului Constanta. Suplimentar, se prevede si simplificarea formalitatilor de control al navelor fluviale.
Programul de Guvernare pe perioada 2009-2012
CAPITOLUL 13
Infrastructura de transport
Obiective
1. Interconectarea si interoperabilitatea retelei de drumuri din Romania cu reteaua de drumuri europeana.
2. Asigurarea coerentei si continuitatii lucrarilor de infrastructura pe termen lung prin promovarea pactului national “Autostrazile Romaniei”.
3. Reducerea constanta a numarului de victime din accidentele de circulatie.
4. Marirea perioadei de garantie la lucrarile realizate pentru imbunatatirea infrastructurii de transport.
5. Refacerea retelei de drumuri nationale la un nivel calitativ european, pana in anul 2012.
6. Dezvoltarea infrastructurii feroviare simultan si in concordant a cu cea rutiera, in conformitate cu cerintele europene.
7. Asigurarea legaturilor intre marile orase cu trenuri intercity.
8. Cresterea vitezei tehnice proiectate pe calea ferata in medie cu 25% si reducerea timpului de circulatie cu 50% fata de cel actual la trenurile de calatori si marfa, precum si eliminarea stationarii trenurilor in frontiera.
9. Innoirea si modernizarea parcului existent de material rulant, modernizarea statiilor de cale ferata pentru cresterea gradului de confort oferit publicului calator.
10. Asigurarea transportului port-auto pe calea ferata pentru distante lungi.
11. Crearea unei infrastructuri adecvate in porturile fluviale pentru a face fata cerintelor de exploatare la nivel european.
12. Dezvoltarea capacitatii feroviare in zona fluvio-maritima a portului Constanta.
13. Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare in zonele cu activitate turistica importanta.
Directii de actiune
Transport rutier
• Reorganizarea activitatii de constructie si intretinere a infrastructurii de transport rutier prin infiintarea „Companiei Nationale de Autostrazi” si a „Companiei Nationale de Drumuri”.
• Modificarea legislatiei privind modalitatile si conditiile de participare la licitatiile pentru lucrarile necesare imbunatatirii infrastructurii de transport, eliminand principiul „cel mai mic pret castiga”, care s-a dovedit pagubos si introducand respectarea termenelor partiale drept conditie de reziliere unilaterala a contractului.
• Modificarea legislatiei privind contestatiile la adjudecarea lucrarilor privind infrastructura de transport prin introducerea unei taxe de contestare ce se pierde in cazul respingerii contestatiei.
• Modificarea legislatiei privind obtinerea diverselor avize pentru lucrarile necesare imbunatatirii infrastructurii de transport astfel incat sa se reduca numarul acestora si durata obtinerii.
• Instituirea unui mod de colectare echitabil a taxelor pe infrastructura rutiera conform principiului „platesti cat si cum folosesti”.
• Constituirea unei baze de date cu toate firmele care nu au respectat anumite prevederi contractuale (pretul, calitatea, termenul de finalizare) in vederea depunctarii lor la licitatii.
Autostrazi
• Realizarea Pactului National Autostrazile Romaniei pentru asigurarea coerentei si continuitatii in finantarea constructiei de autostrazi.
• Finalizarea coridorului IV pan-european Nadlac-Constanta (total 855 km) la nivel de autostrada pana in anul 2012, cu exceptia tronsonului Sibiu-Pitesti (120 km) ce va fi realizat prin concesiune cu finalizare in 2013-2014.
• Finalizarea portiunii intre Bors si Targu Mures (254 de km), din Autostrada Transilvania (total 415 km), urmand ca portiunea intre Targu Mures si Brasov (161 km) sa fie finalizata in 2013-2014.
• Finalizarea tronsonului de autostrada Bucuresti-Comarnic (110 km), urmand ca tronsonul Comarnic-Brasov (56 km) sa fie realizat prin concesiune cu finalizare in 2013-2014.
• Realizarea conexiunilor dintre autostrazile A1 si A2, prin realizarea la nivel de autostrada a centurii de tranzit a Bucurestiului, portiunea de nord pana in anul 2012 si a portiunii de sud pana in anul 2014.
• Completarea si largirea la 4 benzi, pana in anul 2011, a portiunii de nord (A1-Otopeni-A2) din centura periurbana Bucuresti (existenta) si finalizarea, pana in anul 2013, a portiunii de sud.
• Inceperea lucrarilor la autostrada Ploiesti-Buzau-Focsani (108 km), parte a coridorului IX pan european si la autostrada Focsani-Sabaoani (140 km).
• Inceperea lucrarilor la autostrada Targu Mures-Iasi (300 km) si la Autostrada Sudului Bucuresti-Alexandria-Craiova (170 km).
• Inceperea lucrarilor la autostrada Lugoj-Caransebes- Orsova-Drobeta Turnu Severin-Craiova-Calafat, parte a coridorului paneuropean IV B.
• Realizarea studiilor de fezabilitate, proiectare, exproprieri la coridorul paneuropean IX Focsani-Albita.
Drumuri Nationale
• Asigurarea, pana in anul 2012, a capacitatii portante de 11,5 tone/osie pentru toate drumurile europene.
• Realizarea Programului National Centuri Ocolitoare astfel: – cu finantare de la bugetul de stat: Ploiesti Vest, Cluj Est, Oradea, Iasi, Suceava, Satu Mare, Alba Iulia, Teius, Aiud, Turda, Bistrita, Zalau, Alesd, Ramnicu Valcea, Timisoara, Barlad, Arad, Roman, Slatina, Sighetul Marmatiei, Galati; – cu finantare de la Banca Mondiala (BIRD): Brasov, Bacau, Targu Mures, Reghin; – cu finantare de la JBIC:Centura Timisoara; – cu finantare ISPA: Adunatii Copaceni, Sibiu – (lucrarile ramase), Deva si Orastie (la standard de autostrada), Lugoj, Drobeta Turnu Severin, Mehadia, Domasnea; – cu finantare din fondul european pentru dezvoltare regionala (FEDR): Sebes, Alexandria-Caracal, Dej, Filiasi, Targu Frumos, Craiova Sud, Mangalia, Budesti, Falticeni, Buftea, Pucioasa, Targu Jiu, Mihailesti.
• Refacerea a 5.000 de km de drumuri nationale la nivel calitativ european.
• Initierea demersurilor pentru realizarea podului peste Dunare la Turnu Magurele-Nicopole si conectarea cu Autostrada Sudului.
• Refacerea a 10.000 de km de drumuri judetene prin colaborarea Ministerului Transporturilor cu Consiliile Judetene.
• Reconstructia zonelor cu risc ridicat de accidente pentru eliminarea punctelor negre cunoscute in infrastructura rutiera.
• Unificarea activitatilor de control in trafic ale RAR, ARR, CNA, CND, in cadrul Inspectoratului de Control in Transportul Rutier, care va lucra impreuna cu Politia Rutiera.
• Infiintarea Biroului National de Siguranta Rutiera ce va cuprinde un serviciu Info Trafic si un post de Radio Trafic.
• Eliberarea de autorizatii rutiere gratuite de tranzit sau de continuare parcurs, in cazul TIR-urilor care utilizeaza tehnologia RO-LA sau feribot.
Transport feroviar
• Finalizarea pana in anul 2009 a lucrarilor de modernizare a tronsonului de cale ferata Bucuresti – Constanta, si pana in anul 2011 a tronsonului Campina – Brasov, portiuni din coridorul IV paneuropean.
• Devansarea termenului de finalizare a lucrarilor de modernizare, din anul 2013 in anul 2012, a tronsonului Curtici – Brasov, parte a coridorului lV paneuropean, prin impartirea in sectoare scurte.
• Finalizarea proiectarii lucrarilor de modernizare a coridorul IX paneuropean, pana la sfarsitul anului 2009 si inceperea lucrarilor de modernizare in anul 2010 (Giurgiu – Bucuresti – Suceava – Vadu Siret).
• Electrificarea si dublarea liniei principale Cluj – Oradea si a magistralei Iasi – Tecuci.
• Reanalizarea lucrarilor la liniile Ramnicu Valcea – Valcele si Bucuresti – Giurgiu, inclusiv a podului afectat de inundatii.
• Modificarea taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) prin introducerea platii pe vagon fata de plata pe tren existenta in prezent.
• Introducerea TUI diferentiat pe magistrale si linii principale fata de linii secundare respectiv vagoane marfa – vagoane calatori.
• Reducerea TUI cu pana la 25% pentru trenurile de marfa cu circulatie permanenta si instituirea TUI preferential pentru transportul RO-LA (camioane transportate in vagoane speciale).
• Reconstructia Garii de Nord Bucuresti prin transformarea zonelor adiacente in centru comercial; lucrarile vor fi scoase la licitatie internationala pentru parteneriat public privat.
• Reabilitarea garilor Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Timisoara, Iasi, Craiova, Constanta, Galati, inclusiv dezvoltarea lor in complexe comerciale; lucrarile vor fi realizate prin parteneriat public privat.
• Continuarea procesului de modernizare telecomenzi si semnalizare feroviara pentru coridoarele IV si IX paneuropene de mare viteza (160 km/h).
• Innoirea si modernizarea parcului de material rulant pentru transportul de calatori prin: achizitia a 100 de rame electrice noi, achizitia a circa 500 de vagoane noi, modernizarea a circa 700 de vagoane si a 300 de locomotive din parcul existent.
• Continuarea programului de achizitii automotoare diesel tip „Sageata Albastra“ cu inca 50 de unitati.
• Utilizarea liniei de cale ferata periferice existente in jurul Bucurestiului pentru transport periurban si legatura intre Gara de Nord si aeroportul Otopeni.
• Asigurarea subventiei la nivelul necesar pentru transportul public de calatori pe calea ferata conform practicilor europene.
• Finalizarea pana in anul 2010 a liniei de metrou 1 Mai – Laromet (3,1 km – 2 statii).
• Inceperea lucrarilor la linia 5 de metrou: Ghencea-Drumul Taberei-Eroilor-Universitate-Pantelimon cu finalizarea primului tronson Ghencea-Eroilor pana in 2012.
• Achizitionarea a inca 26 de trenuri (156 de vagoane) pentru modernizarea parcului de vagoane metrou.
• Modernizarea instalatiilor de siguranta a circulatiei si de ventilat ie de la metrou, componente ale sistemului de protectie in cazuri speciale.
• Deschiderea unei statii de transfer RO-LA in sudul Bucurestiului pentru preluarea traficului rutier de marfa ce intra in tara prin vama Giurgiu.
Transport naval
• Construirea unui pod peste canalul Dunare-Marea Neagra in zona Agigea care sa faca legatura cu autostrada A2 si centura la nivel de autostrada a Municipiului Constanta.
• Implementarea proiectului privind imbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare pe sectorul Calarasi-Braila.
• Consolidarea malurilor si modernizarea instalatiilor la canalele Dunare-Marea Neagra si Poarta Alba-Midia Navodari.
• Implementarea fazei a doua a sistemului RORIS (River Information System) de urmarire si dirijare a traficului fluvial de nave si marfuri pe sectorul romanesc al Dunarii si constructia centrului de editare a hartii electronice a Dunarii si de colectare a datelor pentru sistemul RORIS.
• Elaborarea legislatiei pentru implementarea programului Comisiei Europene privind dezvoltarea transportului pe caile navigabile interioare (NAIADES).
• Sporirea capacitatii de operare a marfurilor prin construirea molului 3 in portul Constanta Sud Agigea.
• Implementarea proiectului „Aparari de maluri pe Canalul Sulina”.
• Prelungirea digului de larg al Portului Constanta pentru asigurarea conditiilor optime de operare si stationare a navelor la cheu in Constanta Sud-Agigea.
• Simplificarea formalitatilor de control al navelor fluviale.
• Imbunatatirea conditiilor tehnice si a eficientei liniei de feribot Constanta Poti/Batumi.
Transport aerian
• Asigurarea unui management competitiv prin infiintarea Companiei Nationale Aeroportuare Bucuresti (Otopeni si Baneasa) si a Companiei Nationale Aeroportuare Banat (Timisoara si Arad).
• Finalizarea terminalului de pasageri de la Aeroportul International „Henri Coanda“ Bucuresti pentru atingerea unei capacitati de 5 milioane de pasageri pe an.
• Acordarea de sprijin tehnic si financiar pentru aeroporturile care deservesc zone cu potential turistic ridicat (Suceava, Tulcea, Satu Mare, Baia Mare, Iasi).
• Acordarea de asistenta tehnica autoritatilor locale din judetele Brasov, Alba, Galati-Braila si Bistrita pentru construirea de noi aeroporturi.
• Cresterea eficientei activitatii Companiei TAROM, pentru consolidarea pozitiei de membru in alianta Sky Team, in vederea listarii la bursa si privatizarii.
• Consolidarea pozitiei regiei autonome ROMATSA in cadrul programului Cer Unic European prin realizarea unui bloc multifunct ional de dirijare a traficului aerian impreuna cu Bulgaria.
• Separarea functiei de supervizare a activitatii de aviatie in general de activitatile de furnizare de servicii in cadrul Autoritatii Aeronautice Romane.