- uncategorized
Matei nu stie deocamdata sub ce forma vor fi cedate cele 90 de hectare – vanzare sau inchiriere – dar a precizat ca in mod sigur „nu vor fi date gratis“. „Vom organiza o dezbatere publica pe marginea acestui proiect si, daca opiniile sunt favorabile, aceasta zona ar putea reveni in administrarea Consiliului Local Municipal Constanta, care va putea realiza aici proiecte urbanistice pentru dezvoltarea turismului, inclusiv cel nautic, centre de afaceri si agrement, dupa modelele consacrate din Europa si SUA. Este vorba de cateva zeci de hectare din cele 4.000 cat are portul si nu poate fi considerata o pierdere in conditiile in care vom castiga peste 100 de hectare prin reabilitarea insulei artificiale din zona“, a declarat directorul CNAPM. Transformarea Portului Vechi intr-o zona de expansiune turistica, cu facilitati de agrement si afaceri, va fi subiectul unui studiu de fezabilitate. „Aceasta recomandare a fost facuta, in urma cu trei ani, intr-un amplu studiu de dezvoltare a portului Constanta elaborat de specialistii niponi din cadrul Agentiei Japoneze pentru Cooperare Internationala si noi intentionam sa o aplicam acum, pe cele 80 de hectare de teren si 10 hectare de apa ale Portului Vechi, construit in 1909 de Anghel Saligny“, a explicat Matei.
Pe de alta parte, CNAPM va investi anul acesta 4 milioane de Euro din totalul de 8 milioane necesare pentru realizarea unui port turistic cu o suprafata de 10 hectare, legat printr-o pasarela pietonala de complexul Cazino din sta- tiunea Mamaia. Proiectul pasarelei isi are ratiunile sale economice, chiar daca investitia nu pare sa intre in atributiile CNAPM: „Utilitatea este realizarea unei legaturi intre portul de agrement Tomis din Constanta si zona Mamaia si chiar intre statiune si terminalul de pasageri din port, cu beneficii evidente pentru turismul litoral“, a explicat Constantin Matei.
Noul director are insa de gand sa finalizeze si planuri mult mai ambitioase, incepute de fosta administratie, valoarea totala a investitiilor depasind 310 milioane de Euro, pentru proiecte derulate simultan, pana in 2010. In acest an vor fi lansate proiecte in special in zona de sud a portului, pentru dublarea capacitatii de transport feroviar si operare a navelor portcontainer, precum si a celor fluvio-martime. „Este vorba in primul rand de 17 milioane de Euro pentru dezvoltarea retelei feroviare in zona de sud a portului, investitie ce va fi finalizata in urmatorii doi ani si care ne va permite dublarea capacitatii de transport a containerelor. Avem in vedere si construirea unui nou pod rutier, peste canal, in avanportul de la ecluza Agigea, pentru racordarea portului Constanta direct la Autostrada Soarelui si, evident. Bineinteles, vor fi lucrari pentru extinderea capacitatii de operare prin construirea Molului 3 Sud, cu o suprafata de 34 hectare si sistematizarea si reabilitarea falezei portuare pe o lungime de peste 6 km, finantarea fiind asigurata atat din credite externe, cat si de la Fondul National de Dezvoltare“, a declarat Constantin Matei.
Pe de alta parte, alte trei proiecte in valoare de 27,5 milioane Euro sunt in faze avansate de executie, acestea ducand la cresterea capacitatii de operare a navelor tehnice si fluvio- maritime, dar si la intrarea in functiune a unui sistem de epurare a apelor uzate.
Cele mai costisitoare proiecte sunt cele referitoare la extinderea cu peste 1.050 de metri a digului de larg si extinderea infrastructurii feroviare in zona portului fluvio-maritim. Extinderea digului care protejeaza portul de furtuna, constructie foarte dificila in conditiile in care se lucreaza in ape adanci de 25-30 metri, costa 137 milioane de Euro si trebuie finalizata in 2010. Lucrarile la infrastructura feroviara presupun si construirea unei noi incinte de 100 hectare, cu platforma de operare a navelor, acest proiect fiind finantat cu 34 milioane de Euro.