- uncategorized
Pretul unor sortimente de combustibili a depasit luna trecuta 5 lei pe litru, dupa cresteri succesive operate de companiile petroliere in ultimele luni. Cel mai ieftin sortiment de combustibil a ajuns sa se vanda mai scump dec~t acum doi ani, cand pretul barilului era dublu fata de cel din prezent. La jumatatea anului 2008, barilul de petrol a atins recordul istoric de 150 de dolari, iar cel mai ieftin sortiment de benzina costa la pompa 4,10 lei pe litru, la un curs de schimb de 2,3 lei pentru un dolar. In prezent, cel mai ieftin sortiment de combustibil a ajuns la 4,3 lei pe litru, desi cotatia petrolului a ajuns cu putin peste 80 de dolari barilul. Reprezentantii companiilor petroliere sustin ca motivul care a stat la baza scumpirilor il constituie aprecierea dolarului in raport cu leul.
Cotatia dolarului a oscilat luna trecuta la putin peste 3 lei, moneda nationala fiind cu 30% mai slaba decat in 2008. Pe de alta parte, petrolul s-a ieftinit cu 40% fata de 2008, arata statisticile. O a doua explicatie consta in majorarea accizelor la carburanti. Potrivit calendarului de crestere a accizelor convenit cu Comisia Europeana, acciza la benzina fara plumb a crescut de la inceputul anului 2010 cu 16 euro pe tona, pana la 452 euro/tona. Totodata, acciza la motorina a fost majorata in acest an de la 336 la 347 euro/tona, respectiv de la 283,920 la 293,215 euro/1.000 de litri. Acciza pentru pacura folosita in scop comercial a urcat de la 14,40 la 15 euro la mia de kilograme.
Cel mai mare avans din UE
Datele biroului european de statistica Eurostat au aratat ca pretul benzinei comercializate in Romania a inregistrat in 2009 cea mai mare crestere din Uniunea Europeana. Potrivit Eurostat, pretul benzinei in Romania a crescut anul trecut cu circa 38%, dublu fata de media scumpirilor din celelalte state membre ale UE (17,4%). Locul doi in topul scumpirilor carburantilor il ocupa Slovenia, cu o majorare de 34,8%, in timp ce cea mai mica crestere de preturi a fost raportata de Olanda, unde pretul benzinelor a fost majorat cu doar 7,9%, in perioada ianuarie-decembrie 2009. Chiar daca detinem primul loc in topul scumpirilor, Romania ramane, totusi, una dintre tarile cu cea mai ieftina benzina, fiind devansata doar de Bulgaria.
In schimb, pentru motorina, majorarea preturilor nu a fost la fel de accentuata ca in cazul benzinei, in cazul acestui carburant fiind inregistrata o crestere de doar 11,1% in 2009. {i acest procent este insa dublu fata de media Uniunii Europene. In cazul scumpirii motorinei, Romania a fost depasita anul trecut de Ungaria si Marea Britanie, unde cresterile de pret au fost usor mai mari. In schimb, in Malta si Lituania preturile la motorina au fost chiar mai mici la sfarsitul anului trecut comparativ cu inceputul anului, indica datele Eurostat. Pe parcursul anului trecut, pre- tul barilului de petrol s-a dublat: dupa ce la inceputul anului atinsese un minim de circa 35-40 de dolari, in decembrie, petrolul se tranzact iona pe pietele internationale cu circa 80 de dolari barilul.
Efectul imediat – scsderea consumului
Majorarea preturilor a avut ca efect imediat reducerea consumului, desi era de asteptat o stabilizare odata cu stoparea scaderii cererii marilor clienti, inclusiv a transportatorilor. Estimarile pe termen mediu si lung ale reprezentantilor celor mai mari companii petroliere de pe piata sunt similare: cererea de carburanti va scadea. Pornind de la aceste prognoze pesimiste, prima parte a acestui an este vazuta ca dificila de reprezentant ii MOL Romania, in special pe fondul scaderii consumului individual de carburanti. „In 2009, industria carburantilor a scazut conform cu previziunile, transporturile fiind afectate“, a declarat Laszlo Piry, Senior Vice-President Retail in cadrul MOL Romania.
Acesta a avertizat ca provocarea anului pe segmentul vanzarilor de carburanti este comportamentul de plata al clientilor, cu repercusiuni asupra vanza- rilor. „Provocarea in 2010 va fi balansarea reculului consumului personal cu revigorarea sectorului industrial. Pe tot parcursul anului 2010, aceasta balansare s-ar putea traduce prin mentinerea volumului de carburant vandut“, a mentionat Laszlo Piry.
Reprezentantii LukOil Romania se asteapta in acest an la rezultate similare celor din 2009, cand vanzarile de carburanti ale companiei pe segmentul retail au scazut cu 5%, din cauza crizei. „Toate ramurile economiei folosesc combustibili. Or, daca acestea au fost afectate de criza, atunci si vanzarile de carburant au suferit“, a explicat Constantin Tampiza, directorul general al LukOil Romania. Potrivit raporta rilor LukOil, evolutia descendenta a fost mult mai pronuntata in cazul indicatorilor financiari: scadere de 38% atat a cifrei de afaceri, la 1,3 miliarde dolari, cat si a profitului brut, la 50 de milioane de dolari. Si Petrom estimeaza o posibila sca- dere cu 5% a pietei carburant ilor, iar Mariana Gheorghe, directorul general al companiei, indica drept motiv cresterea somajului si implicit reducerea consumului individual.
„Anul 2010 va fi unul cu provocari mai mari privind cererea de carburanti. Vedem o evolutie diferita de anul trecut, cand a fost o scadere mai mare la vanzarile comerciale si o scadere mai mica la retail. Dar pentru 2010, vedem o evolutie inversa. O evolutie negativa atat pe piata de retail, cat si pe cea comerciala, avand in vedere perioada dificila prin care trece Romania. Insa pe segmentul comercial, scaderea ar putea fi mai mica, intrucat piata pe acest segment siar putea reveni usor in a doua parte a anului“, a precizat Mariana Gheorghe. Potrivit estimarilor Petrom, cererea de carburanti in Romania a sca- zut anul trecut cu 6%, tendinta care a continuat si in luna ianuarie a acestui an.
Scumpiri nejustificate
Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) a apreciat drept nejustificate scumpirea carburant ilor, sustinand ca produca- torii din domeniu au un comportament economic de tip cartel, respectiv lipsa de reactie a autoritatilor competente si a Guvernului fata de acest comportament economic. Asociatia a propus pentru remedierea situatiei introducerea unei asa-numite taxe „Robin Hood“ pentru companiile energetice care isi majoreaza profiturile prin majorarea preturilor.
„AOAR isi exprima dezacordul fata de cresterea pretului combustibililor, in conditiile in care pretul petrolului, eterna justificare a companiilor petroliere, inclusiv a celei care extrage petrol in Romania la pretul fixat de 20 dolari/baril, a ramas stabil in ultimele 12 luni, in jurul valorii de 78-80 dolari/baril. Cerem Guvernului sa examineze procedura privind impozitarea suplimentara – taxa «Robin Hood» – ce trebuie aplicata in cazul obtinerii de profituri prin simpla crestere a preturilor“, se arata intr-un comunicat al asociat iei. In plus, AOAR a apreciat ca majorarea preturilor la combustibili induce efecte inflationiste, care, combinate cu mentinerea unui curs de schimb valutar „nejustificat economic“, risca sa determine „agravarea situatiei economice a tarii prin cresterea accelerata a somajului in sectorul privat“.
Consiliul Concurenei a intrat pe fir
Autoritatile nu au avut totusi o atitudine pasiva, avand in vedere ca reprezentantii Consiliului Concuren- tei au anuntat initierea unei anchete privind cresterile de preturi la carburanti din ultima perioada. Rezultatul acestei anchete nu va veni insa prea curand, termenul comunicat de Consiliu – „in decursul acestui an“ – fiind vag. Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului, a explicat ca astfel de verifica ri sunt laborioase. Astfel, daca suspiciunile privind cresterea artificiala a tarifelor carburantilor se dovedesc a fi justificate, pentru a dispune sanctiuni este nevoie de probe solide.
Chiritoiu a mai men- tionat ca AOAR sau alti reprezentant i ai mediului de afaceri pot furniza Consiliului Concurentei eventuale dovezi concrete privind existent a unei intelegeri de tip cartel intre benzinari. Daca ar aparea astfel de dovezi, sanctiunile aplicabile de Consiliu sunt de ordinul milioanelor de euro. Deocamdata, acuzele tin loc de probe, marile companii petroliere fiind acuzate ca vor sa-si acopere cheltuielile pe seama clientilor de catre Ion Tache, presedintele Asociat iei Benzinarilor Particulari din Romania (ABPR).
„Exista de multe ori intelegeri tacite intre cele cateva companii producatoare de produse petroliere. Sunt profitori ai unor situatii extreme si isi regleaza pre- turile la pompa in functie de interese si de castig. Exista mecanisme ale legii care functioneaza in favoarea acestei situatii ai carei beneficiari sunt marii producatori de produse petroliere“, a spus Tache. Presedintele ABPR a mentionat ca asociatia pe care o reprezinta nu are nicio putere de a interveni pe piata. „Reprezentam doar o parte din benzinarii si companiile produca toare au posibilitatea sa se debaraseze de noi daca le cream nepla- ceri“, a explicat Tache.