• uncategorized

Un nevinovat capriciu de ministru…

In cazul problemei autorizatiilor, povestea a inceput in august, cand Gabriel Sandu, ministrul Comunicatiilor si Societatii Informationale, a anuntat ca a decis sa desfiinteze Agentia pentru Serviciile Societatii Informationale (ASSI, succesoarea Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei – IGCTI), care avea intre atributii gestionarea paginii de internet www.autorizatiiauto.ro. Masura nu s-a aplicat imediat, soarta ASSI fiind pecetluita la sfarsitul lunii noiembrie, prin Hotararea de Guvern 1439/2009. Actul normativ respectiv se referea la divizarea si desfiintarea ASSI, atributiile acesteia urmand sa fie preluate de Centrul National de Management pentru Societatea Informationala (CNMSI) si a Centrului National „Romania Digitala“ (CNRD), ca organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale.

Dintre cele doua „organe“, CNMSI a fost desemnata urmasa ASSI, urmand sa gestioneze sistemul informatic pentru atribuirea electronica a autorizatiilor de transport international rutier de marfa si pentru atribuirea electronica a traseelor nationale din programele de transport prin serviciile regulate judetene, interjudetene limitrofe si interjudetene. Potrivit HG 1439, CNMSI trebuia sa preia patrimoniul ASSI in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ, iar acest termen a iscat problemele transportatorilor. Hotararea de Guvern a fost publicata in Monitorul Oficial abia in data de 9 decembrie, iar termenul aparent rezonabil de 15 zile s-a transformat intr-o bomba cu ceas. Practic, transportatorii care au dorit sa obtina autorizatii s-au vazut pusi in postura de a se adresa unei institutii in dizolvare sau unui „organ“ in curs de conturare, www.autorizatiiauto.ro ramanand de izbeliste. Dupa o saptamana in care transportatorii n-au mai primit autorizatii, Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) a atras atentia ca, in conditiile crizei economice, incetarea eliberarii autorizatiilor face imposibila respectara obligatiilor contractuale ale transportatorilor si duce la pierderea clientilor.

UNTRR a subliniat ca a fost blocata activitatea unui numar semnificativ de firme de transport, ale caror camioane erau deja incarcate si se aflau in tranzit pe rute ce nu puteau fi parcurse pana la destinatie in lipsa autorizatiilor. Urmarea? Suces pe jumatate: problema s-a rezolvat, dar a reaparut imediat. Astfel, in data de 18 decembrie, la sediul defunctei ASSI, s-au eliberat autorizatii de transport rutier international. Nu s-a comunicat insa si data urmatoarei sesiuni de eliberare a autorizatiilor de transport international sau CEMT 2010. Probabil, daca reorganizarea va mai dura, va fi nevoie de o noua interventie a breslei… Pana la urma, efectul neprevazut al unui nevinovat capriciu de ministru are utilitatea sa – poate asa inteleg cat mai multi operatori rutieri ca numai uniti pot razbate.

Daca in cazul restrictiilor de circulatie impuse in intervalul 17-20 decembrie se mai poate accepta ca justificare aparitia unei situatii de forta majora – desi ar fi corect sa li se returneze banii celor care au cumparat roviniete in acele zile si nu le-au putut utiliza – pentru sistarea eliberarii autorizatiilor de transport international nu mai e la fel de usor sa se gaseasca o scuza. La fel de dificil este de explicat legitimitatea taxelor de tranzit de pana la 200 de lei introduse prin hotarari ale administratiilor locale din Timisoara, Cluj si Giurgiu. In acest caz, nevinovatele capricii ale unor consilieri locali lovesc in transportatorii care nu au pe unde sa circule.

Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) a condamnat hotararile amintite, solicitand Ministerului de Interne sa se implice rapid in stoparea acestor abuzuri si sa le anuleze, deoarece atat modalitatea de taxare, domeniul de aplicare, dar si cuantumul taxelor sunt in afara legii. „Aceste orase sunt obligatoriu tranzitate, deoarece nu au centuri ocolitoare ce pot fi utilizate, pentru a evita intarea in oras. Din acest motiv, tranzitul este unul fortat si nu se realizeaza din dorinta transportatorului de a se plimba prin oras. Suntem de acord insa ca orasele ce au centuri ocolitoare sa impuna taxe de utilizare pentru beneficiarii serviciului de transport, acestia fiind cei care genereaza plusul de trafic“, a declarat Augustin Hagiu, presedintele FORT. Totodata, FORT a indemnat transportatorii sa gaseasca solutia rapida de a se uni in bresle si asociatii patronale, pentru a lupta impotriva acestor masuri abuzive.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *