- uncategorized
Desi numarul bagajelor pierdute in 2008 se ridica la cateva zeci de milioane, comparativ cu anul 2007
s-a inregistrat o scadere cu 20% (de la 42,4 milioane) a numarului de plangeri inregistrate. Totusi, daca la nivel mondial situatia pare sa se imbunatateasca, in Europa problemele se acutizeaza. Astfel, zilnic sunt pierdute pe aeroporturile din intreaga lume 90.000 de bagaje, dintre care 10.000 sunt pierdute pe aeroporturile europene. In timp ce la nivel mondial se pierde un bagaj la 3.000 de pasageri, in UE raportul este mult mai nefavorabil: potrivit Federatiei Europene a Pasagerilor (EPF), unul din 64 de pasageri din UE nu si-a recuperat bagajul imediat dupa terminarea zborului.
„Numarul gentilor disparute, deteriorate sau pierdute in timpul escalelor europene este excesiv si inacceptabil. Este o problema incredibil de serioasa si foarte importanta… Chiar daca
s-a observat o reducere a numarului de bagaje pierdute, cifra este inacceptabila si situatia este departe de a fi satisfacatoare. Unele bagaje nu sunt recuperate niciodata. Pierderile sunt neplacute nu numai pentru pasageri, ele implicand totodata costuri considerabile si pentru companiile de transport aerian“, a subliniat Antonio Tajani, comisarul european pentru Transport. Referitor la impactul economic al pierderii bagajelor, oficialul a explicat ca reducerea cu 20% a numarului de bagaje pierdute in 2008 fata de 2007 a generat economii de 800 de milioane de dolari la nivelul companiillor aeriene.
Solutia autoritatilor – reglementari noi
„Pentru a proteja drepturile pasagerilor, sunt necesare instrumente eficiente, dar la nivelul UE se inregistreaza deficiente la nivel de reglementari,“ a punctat Tajani, referindu-se la Regulamentul 889/2002 privind raspunderea operatorilor aerieni.
Din acest motiv, imbunatatirea regulilor privind manipularea bagajelor in aeroporturi este imperios necesara, iar Comisia Europeana s-a angajat sa prezinte anul viitor noi reguli comunitare in acest domeniu. Astfel, potrivit comisarului Tajani, o forma revizuita a Regulamentului 889/2002 ar urma sa prevada infiintarea unor organisme de stat cu scopul de a supraveghea aplicarea normelor comunitare si incidentele legate de pierderea bagajelor. Unul dintre obiectivele declarate ale viitoarelor norme se refera la uniformizarea greutatii si dimensiunilor bagajelor de mana ce pot fi luate la bordul avioanelor, care in prezent difera de la o companie aviatica la alta.
In plus, comisarul a anuntat si o masura mult mai ambitioasa – renuntarea la restrictiile referitoare la imbarcarea bauturilor sau altor lichide la bordul aeronavelor, in bagajul de mana. Dar, pentru ca acest lucru sa fie posibil, sunt necesare noi dispozitive de control, capabile sa sesizeze diferente intre explozibili lichid si substante lichide nepericuloase. In prezent, tehnica respectiva este in stadiu de perfectionare si nu se poate preciza data intrarii in functiune.
Ce-i de facut in cazul pierderii bagajului
Cauzele pierderii bagajelor sunt multiple, printre acestea numarandu-se neatentia angajatilor companiilor aeriene sau a calatorilor, ilizibilitatea codurilor de bare de pe valize, simple erori sau chiar furturi. Indiferent de motiv, pasagerii au insa dreptul sa ceara despagubiri, limita maxima a compensatiilor fiind de 1.100 de euro. Daca despagubirea este independenta de problema intampinata (nu conteaza daca bagajul a fost deteriorat sau pierdut), procedura ce trebuie urmata difera: in cazul bagajelor deteriorate, pasagerii trebuie sa depuna o plangere in cel mult o saptamana, iar in cazul in care bagajele nu sunt recuperate la debarcare (apar intarzieri sau bagajul este pierdut), termenul este de trei saptamani. Daca pasagerii intampina dificultati in rezolvarea problemelor, urmatorul pas este o sesizare catre Asociatia Nationala a Consumatorilor din tara de provenienta sau catre Reteaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net).