- uncategorized
Mihaela Burlacu
Dintrâ€o analiza a organizatiei americane Natural Resources Defence Council (NRDC), bazata pe evenimente recente de pe pietele petroliere nordâ€americane, reiese ca, daca Europa nu ia masuri, aproximativ 5,3% pana la 6,7% din titeiul si carburantii folositi in transporturi vor proveni, pana in 2020, din exploatarile de titei din nisipuri bituminoase din Canada.
Acest tip de combustibil fosil neconventional este unul dintre cei mai poluanti din lume. Cresterea de emisii rezultata ar echivala cu punerea in circulatie a sase milioane de masini pe drumurile europene!
Cu cat este mai dens titeiul, cu atat este necesara mai multa energie pentru extractie, transport si rafinare, rezultand emisii crescute pe parcursul intregii durate de viata a acestuia.
Conform studiului NRDC, cresterea ponderii productiei titeiului de sist in SUA, in combinatie cu scaderea cererii de petrol (datorata standardelor de eficienta pentru masini) si restrictiile de export ce vizeaza titeiul au condus la o saturatie a pietei americane. Prin urmare, industria extractiva de titei din nisipuri bituminoase din Canada (produs exportat in momentul de fata doar catre Statele Unite), trebuie sa intre pe noi piete. UE este o piata foarte atractiva fiind apropiata geografic, dar si dependenta de importuri.
Accesul pe noi piete este deosebit de important pentru industria de nisipuri bituminoase din Canada, care planuieste sa-si sporeasca productia, de la 1,4 de milioane barili pe zi, in 2012, la 5,8 milioane pana in 2030. In momentul de fata, abilitatea industriei de a se extinde este limitata de capacitatea de transport a conductelor existente. Astfel, aceasta are in plan constructia mai multor conducte care sa transporte titeiul catre porturile de pe Coasta de Est a Canadei si catre rafinariile de pe Coasta Golfului Mexic din SUA. Ambele rute sunt destinate exportului catre piata europeana.
Reglementare amanata
Acest scenariu se poate adeveri daca UE nu implementeaza valori de baza diferentiate ale emisiilor de gaze cu efect de sera pentru combustibilii neconventionali, printre care se afla si titeiul din nisipuri bituminoase. Implementarea acestor valori i-ar tine departe pe furnizorii de carburanti din Europa de acest tip de combustibili, acestia fiind nevoiti, conform reglementarilor actuale, sa reduca cu 6% pana in 2020 intensitatea emisiilor de gaze cu efect de sera a carburantilor pe care ii pun pe piata. Desi directiva europeana pentru calitatea carburantilor a fost adoptata in 2009, presiunile industriei petroliere au amanat implementarea unor reguli detaliate ce vizeaza etichetarea corecta a emisiilor de CO2 pentru carburanti, precum si obligatiile de raportare pentru fiecare companie petroliera in parte.
Daca aceste reguli nu se implementeaza, iar titeiul din nisipuri bituminoase va incepe sa intre puternic pe piata europeana, arata studiul, tinta de decarbonizare a combustibililor va fi dificil de atins. Importurile din ce in ce mai mari, ca rezultat al construirii noilor conducte in SUA si Canada, ar creste intensitatea carbonului in carburantii europeni cu 1,5% in 2020, subminand tinta de 6% si, in general, eforturile UE de a-si reduce impactul asupra schimbarilor climatice.
Se vrea abrogarea tintei de 6%
In cadrul pachetului pentru energie si clima post-2020, Comisia Europeana a introdus o linie de text prin care se cere abrogarea, din 2020, a tintei de 6% de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera dedicata carburantilor din sectorul de transporturi. Aceasta tinta face parte din Directiva pentru Calitatea Carburantilor (FQD).
Aceasta inseamna ca legea UE care reglementeaza emisiile din sectorul de transporturi inceteaza sa existe dupa 2020! Decizia de a anula prematur aceasta lege de mediu foarte importanta a fost luata de Comisie fara ca aceasta sa faca vreo evaluare sau consultare inainte de a propune abrogarea ei. Este o veste buna pentru companiile petroliere din Alberta, care vor putea sa exporte nestingherite titei din nisipuri bituminoase catre Europa nestingherite, dar o veste proasta pentru Europa si eforturile acesteia de a se deplasa in directia unui sistem de transport durabil.
Cu toate acestea, exista o sansa ca Statele Membre sa intoarca aceasta decizie, cand o vor discuta in Consiliul de Mediu din luna martie.