- uncategorized
Bogdan Constantinescu
Votul Parlamentului European ofera mai mult spatiu de manevra producatorilor pentru a proiecta autocamioane cu o forma mai aerodinamica atat a cabinei, cat si a remorcii. Acest lucru ar putea insemna incheierea unei noi ere pentru Europa, aceea a autocamioanelor in forma lor clasica, dreptunghiulara.
Parlamentul a decis ca o parte din spatiul suplimentar al cabinelor sa fie folosit pentru a elimina periculoasele unghiuri moarte, sa includa o zona care sa se plieze, reducand socul la impact si sa garanteze ca pietonii si ciclistii nu sunt aruncati sub roti in cazul unei coliziuni. Parlamentul vrea ca aceste schimbari menite sa salveze vieti sa devina obligatorii pentru toate autocamioanele de pe drumurile europene pana in 2022.
William Todts, ofiterul pentru autovehicule curate al Federatiei Transport & Environment (T&E), a declarat: „Acest vot ne da incredere ca sfarsitul acestor camioane cu o forma asemanatoare unei caramizi este aproape. Aceasta este o decizie-cheie, care va reduce decesele rutiere si va reporni procesul de reducere a emisiilor de CO2 ale autocamioanelor, dupa 20 de ani de stagnare”.
O aerdinamica mai buna
Legea europeana in vigoare ce priveste dimensiunile autocamioanelor forteaza proiectarea cabinelor la forma actuala, care este atat periculoasa, cat si ineficienta. Acest lucru impiedica progresul si limiteaza siguranta si eficienta consumului de carburant al autocamioanelor.
O aerodinamica mai buna ar putea imbunatati economia de carburant cu pana la 7-10%, ceea ce ar insemna o economie de pana la 3.000 de euro pe an pentru un astfel de vehicul.
Performante slabe in privinta sigurantei
Spre deosebire de masini si furgonete, performantele de mediu ale autocamioanelor aproape au stagnat in ultimii 20 de ani. Desi autocamioanele insumeaza numai 3% din vehiculele prezente pe drumurile europene, acestea sunt responsabile pentru un sfert din emisiile din sectorul de transporturi. Aceasta pondere este preconizat sa se maresca odata cu cresterea traficului la nivel european. In plus, autocamioanele inregistreaza performante slabe in ceea ce priveste siguranta: in 15% din accidentele fatale din UE din 2011 – soldate cu 4.254 de morti – au fost implicate autocamioane.
Votul dat de Comitetul pentru Transporturi va trebui sa fie confirmat in plenul Parlamentului European in aprilie, inainte ca proiectul de lege sa poata fi luat in considerare de catre statele membre UE. Decizia Parlamentului va trebui sa fie aprobata de cele 28 de state membre ale UE inainte ca aceasta sa devina lege.