- uncategorized
* Instruirea si delegarea unei persoane din management care sa aiba aptitudini de lider si suficienta autoritate pentru a implementa sistemul de management al calitatii (in standardul ISO 9001:2000 aceasta persoana este „Reprezentantul Managementului Calitatii”). De ce este nevoie insa de instruire in domeniul managementului calitatii, cand se poate apela direct la o firma de consultanta care sa se ocupe de toata implementarea sistemului de management al calitatii? Aceasta este o intrebare fireasca si, de fapt, foarte multe organizatii prefera sa apeleze la o firma de consultanta chiar de la inceput, inainte de a sti ce presupune un sistem de management al calitatii. Experienta noastra, TÜV Rheinland – organism de certificare, ne-a aratat insa ca piata este plina de firme care acorda consultant a si creeaza sisteme de management la un nivel slab-mediocru. Asa cum expuneam in articolul precedent, acestea sunt sistemele de management birocratice, bazate doar pe hartii si documente inutile, care nu numai ca nu adauga valoare in firma, ba chiar impiedica desfasurarea activitatii normale de pana atunci. Asadar, este absolut necesar ca Reprezentantul Managementului Calitatii sa fie format prin cursuri pentru ISO 9001 pentru a putea intelege ce este acest sistem de management si pentru a putea purta discutii cu profesionalism si alege o firma de consultanta serioasa in eventualitatea apelarii la aceasta. De altfel, instruirea este recomandata pentru toate persoanele aflate in punctele cheie ale activitatii – managerii de procese, pentru ca sistemul de management al calitatii aduce cu sine anumite schimbari care trebuie intelese si puse in aplicare.
* Identificarea proceselor din organizatie, optimizarea acestora si documentarea lor.
Documentele sistemului de management al calitatii se refera in principal la:
– declaratii documentate ale politicii referitoare la calitate, si ale obiectivelor calitatii;
– manualul calitatii;
– proceduri documentate cerute de standardul ISO 9001;
– documente necesare organizatiei pentru a se asigura de eficacitatea planificarii, operarii si controlului proceselor sale;
– inregistrari cerute de standardul ISO 9001.
* Efectuarea auditurilor interne. Acestea au ca scop verificarea modului de functionare a sistemului de management, identificarea eventualelor probleme si propunerea de masuri preventive si corective. Auditurile nu pot fi efectuate decat de catre o persoana care a absolvit un curs de auditor intern/extern recunoscut. Cea mai avantajoasa optiune din punct de vedere financiar pentru o firma este aceea de a isi pregati propriii auditori interni, insa exista intotdeauna posibilitatea apelarii la o firma de consultanta pentru efectuarea acestor audituri interne.
* Analiza efectuata de management referitoare la situatia existenta in organizatie, concluziile auditurilor interne, ce s-a corectat si unde trebuie imbunatatite lucrurile.
Dupa implementarea sistemului de management si verificarea functionarii acestuia pentru o perioada de minim 2-3 luni, se poate trece la alegerea organismului de certificare. Si aici, oferta este extrem de mare si este foarte important pentru conducerea organizatiei sa stie ce anume doreste.
Pentru transportatori, este foarte importanta recunoasterea si acceptarea certificatului ISO 9001 de catre partenerii de afaceri din diferitele tari ale Europei (si nu numai). Iar valoarea unui certificat este data de recunoasterea si prestigiul organismului de certificare si de acreditarile acestuia.