• uncategorized

Scanerul functioneaza prin emiterea de unde electromagnetice asupra pasagerilor, rezultatul fiind o imagine virtuala tri-dimensionala. Nivelurile radiatiei sunt considerate sigure, fiind de 20.000 de ori mai putin nocive decat razele folosite in cabinetele dentare. Pe baza testelor efectuate in ultimii ani, s-a concluzionat ca pasagerii pot fi scanati de aproximativ 5.000 de ori pe an fara ca sanatatea sa le fie afectata. Scanerele create de compania californiana RapiScan Systems au fost deja testate pe 19 aeroporturi din SUA, sisteme similare au fost instalate in Marea Britanie, la Heathrow si, recent, la Manchester, iar de luna viitoare si aeroporturile canadiene vor utiliza aceasta tehnologie. Pentru a grabi generalizarea utilizarii noilor scanere, Administratia americana pentru Securitatea Transporturilor (Transportation Security Administration – TSA) sustine ca aceasta modalitate de control este o solutie deja acceptata de unele tribunale sau inchisori.  

 

Perchezitia – intruziva, scanarea – indiscreta

Datorita noului dispozitiv, pasagerii nu mai sunt nevoiti sa se descalte, sa-si scoata centurile si sa se debaraseze de orice obiect metalic. Prin urmare, masinaria aduce controalelor de securitate un plus de eficienta, sporind numarul de pasageri procesati intr-o ora, avand in vedere ca durata scanarii este de 12-15 secunde, in timp ce perchezitia corporala dureaza 3-5 minute. Insa, pentru toate aceste avantaje, exista un pret: calitatea scanarilor este atat de inalta, incat este posibila nu numai vizualizarea explozibililor si a armelor, ci si a organelor genitale, ba chiar si a implanturilor mamare.

Sarah Barrett, manager al relatiilor cu clientii pe aeroportul Manchester, a mentionat ca majoritatea pasagerilor nu agreeaza metoda traditionala a perchezitiei corporale, considerand-o intruziva si ca scanerul elimina complet discutiile legate de necesitatea dezbracarii. „Imaginile alb-negru nu sunt nici erotice, nici pornografice si pot fi vizualizate numai de un ofiter aflat intr-o cabina, la distanta. Ofiterii nu au niciodata posibilitatea sa asocieze scanarea cu o anumita persoana. In plus, in timp ce se uita la imagini, ofiterii nu au voie sa utilizeze telefoanele mobile sau alt mecanism de inregistrare“, sustine Sarah Barrett. In ceea ce priveste protejarea dreptului la intimidate, s-a prevazut obligativitatea distrugerii inregistrarilor imediat dupa realizarea controlului. Astfel, imaginile generate de scaner nu sunt pastrate nici macar in cazul in care asupra unui pasager s-a descoperit un obiect periculos.  

 

Interzis minorilor!

Dupa ce premierul Gordon Brown a anuntat extinderea utilizarii scanerelor, britanicii au facut auzite tot mai multe critici la adresa noii tehnologii, iar Ministerul Transporturilor de la Londra s-a vazut nevoit sa admita ca exista riscul incalcarii legislatiei referitoare la protectia copiilor, care interzice implicarea minorilor in activitati cu caracter pornografic. Drept urmare, acest gen de scanare va fi aplicat numai pasagerilor care au implinit varsta de 18 ani. Incalcarea legislatiei privind pornografia infantila se dovedeste a fi un obstacol neprevazut in calea extinderii utilizarii scanerelor, dar asociatiile pentru apararea libertatilor civile au solicitat masuri suplimentare menite sa garanteze ca imaginile rezultate in urma scanarii nu vor putea fi accesate pe Internet.

In pofida criticilor, TSA nu a renuntat la planurile de a dota aeroporturile cu noile scanere. Astfel, Suzanne Trevino, responsabila cu relatiile publice in cadrul TSA, a explicat ca administratia a solicitat ajutorul producatorilor de scanere pentru a preveni periclitarea intimitatii pasagerilor odata cu extinderea utilizarii noii tehnologii.  

 

O cheltuiala cu utilitate indoielnica

Noile scanere nu sunt deloc ieftine, pretul unui singur echipament ajungand la 80.000 de lire sterline. Numai vara trecuta, TSA a achizitionat 150 de scanere, iar cheltuiala ar putea fi teoretic amortizata datorita cresterii numarului de pasageri procesati comparativ cu sistemele clasice.

Din moment ce utilizarea noilor scanere este restrictionata in cazul pasagerilor minori, iar problemele legate de intimitate nu sunt pe deplin clarificate, in prezent, majoritatea aeroporturilor permit pasagerilor sa opteze intre scanarea corporala si metodele clasice de control, inclusiv perchezitia. Avand in vedere caracterul optional al scanarilor, in functie de perceptia publicului, noua tehnologie s-ar putea dovedi in final o investitie inutila.  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *