- uncategorized
Centrul pentru evaluarea datelor privind accidentele aviatice (JACDEC), care colecteaza date despre accidentele aviatice si siguranta aeronautica, a dat publicitatii in ianuarie raportul pe 2012 privind securitatea liniilor aeriene din ultimii 30 de ani. Din 60 de companii aeriene care opereaza in intreaga lume au fost selectate 10 cele mai periculoase, incepand din 1983, luandu-se in calcul accidentele aviatice, numarul mortilor, dar si cate zboruri au fost efectuate fara niciun incident.
Printre cele mai periculoase companii se afla China Airlines (8 accidente aviatice, 755 morti), Air India (3 accidente aviatice, 329 morti), GOL Transportes Aéreos (un accident aviatic,154 morti), Turkish Airlines (6 accidente aviatice, 188 morti), South African Airways (un accident aviatic, 159 morti).
2012, anul cel mai bun
Potrivit datelor facute publice de Aviation Safety Network (ASN), anul 2012 s-a incheiat cu 23 de accidente aviatice soldate cu 475 de morti, cifre mult mai mici decat media pe 10 ani (34 de accidente si 773 de morti). A fost inregistrata o scadere inclusiv in cazul accidentelor in care au fost implicate avioane de pasageri – 11 accidente, in comparatie cu 16, media pe 10 ani.
Potrivit ASN, 2012 a marcat si cea mai lunga perioada de timp fara un accident aviatic fatal din 1945 si pana in prezent. Este vorba despre 68 de zile, incheiate pe 30 ianuarie 2012, cu prabusirea zborului Antonov 28, din Republica Democrata Congo.
De asemenea, pe 20 aprilie 2012 s-a incheiat cea mai lunga perioada din istoria aviatiei moderne (632 de zile) fara accidente aviatice soldate cu peste 100 de morti.
Doar 760 de milioane de euro despabubiri
Paul Hayes, responsabil pe probleme de securitate in Consiliul Britanic Ascend, sustine ca “rata accidentelor aeriene mortale s-a diminuat in mod constant, iar la nivel mondial calatoriile cu avionul sunt de doua ori mai sigure in prezent fata de acum 15 ani”.
Acest lucru a determinat si o diminuare semnificativa a despagubirilor platite de asiguratori, suma daunelor cifrandu-se la numai 760 milioane de euro, nivel care nu a mai fost inregistrat din 1991.
Africa, cel mai nesigur continent
Cel mai grav accident de anul trecut a avut loc pe 3 iunie, cand zoborul Dana Air MD-83 s-a prabușit in apropiere de Lagos, Nigeria, curmand viata a 153 de pasageri la bordul avionului si 10 la sol.
Potrivit ASN, Africa este cel mai nesigur continent din punct de vedere al calatoriei cu avionul. 22% dintre zborurile terminate anul trecut cu un accident au plecat de pe continentul african, in conditiile in care Africa detine numai 3% dintre zborurile inregistrate la nivel global.
Erori de pilotaj fatale
Cel mai adesea la originea accidentelor aviatice nu se afla doar una, ci mai multe cauze si factori favorizanti, umani si obiectivi, care se intersecteaza si se influenteaza reciproc. Este vorba despre erori de pilotaj, defectiuni mecanice, vreme nefavorabila, sabotaje si asa-numite erori umane.
Din ce in ce mai multe accidente aviatice au printre cauze si eroarea umana, in conditiile in care oboseala, sistemele complexe de zbor si pregatirea insuficienta pun probleme companiilor aeriene.
O eroare de pilotaj pare sa fi fost cauza prabusirii aeronavei cu care a circulat presedintele polonez Lech Kaczynski, un avion Tupolev fabricat in 1990, dar care fusese supus unei revizii generale inainte de accident.
Oboseala constituie principala cauza a erorilor de pilotaj. In astfel de situatii se pot rata apeluri radio importante, inregistra eronat datele de pe aparatura de bord. In unele cazuri, se poate ajunge chiar la adormirea in timpul zborului.
Un studiu efectuat de Health and Safety Laboratory, din Birmingham, arata ca 75% dintre pilotii britanici au traversat in activitatea lor perioade de oboseala severa. 81% dintre ei spun ca situatia este mai rea acum decat in urma cu doi ani.
Frane care nu raspund la comenzi
Printre cauzele tehnice ale accidentelor se numara defectiunile la sistemul de franare, asa cum a fost cazul avionului de tip Tupolev-204. In decembrie 2012, aeronava a efectuat o aterizare de urgenta pe Aeroportul Moscova-Vnukovo, iar dupa contactul cu solul si-a continuat in mod inexplicabil deplasarea, iesind de pe pista. In urma impactului, aeronava s-a rupt in trei bucati si a fost necesara inchiderea temporara atat a Aeroportului international Vnukovo, cat si a autostrazii Kiev, pe care a ajuns avionul care nu se mai putea opri.
Defectiunile tehnice, alta problema
Alte defectiuni pot aparea la sistemul care controleaza directia in care se deplaseaza aeronava, cum s-a intamplat in cazul accidentului aviatic de la Tuzla din 2010. Atunci si-au pierdut viata patru militari din cadrul Fortelor Aeriene si opt ai Fortelor Navale. Aparatul nu a mai raspuns la comenzi, astfel incat aeronava a urcat brutal si apoi a coborat, indiferent de manevrele pe care pilotul si copilotul le-au incercat.
73 de incidente din cauza turbulentelor
Conditiile meteorologice nefavorabile pot cauza si ele accidente aviatice. Pilotii de avioane evita, in general, sa intre in zone cu furtuni si prefera sa faca ocoluri largi, de teama tragediilor, desi avioanele moderne sunt construite astfel incat sa reziste.
Turbulentele sunt invizibile, asa ca pilotii tebuie sa deduca unde se afla astfel de zone pe baza informatiilor oferite de radarul lor. Din totalul de 14.220 de incidente inregistratete in baza de date a ASN, din 1943 pana in prezent, circa 73 au fost atribuite turbulentelor.
Van Zwol, care a pilotat avioane Boeing 747-300 si 777 timp de 20 de ani pentru Royal Dutch KLM, a declarat ca pilotii sunt antrenati sa faca tot ceea ce este necesar pentru a evita furtunile cu descarcari electrice.
Programe pentru siguranta
In prezent, companiile aeronautice incearca sa dezvolte programe in vederea implementarii unor proceduri noi, cat si a unui training specializat pentru piloti. Toate acestea pentru sporirea gradului de siguranta in timpul manevrelor de aterizare.
Bazandu-se pe analize ale incidentelor din trecut, companiile Boeing si Embraer lucreaza la un program pentru sporirea sigurantei si scaderea numarului de accidente aviatice, in special in domeniul celor petrecute la aterizare, cum ar fi iesirile de pe pista.
Acestea reprezinta un procent destul de mare din numarul total de accidente aviatice care au loc anual, in lume. Din 2002 pana in 2012, cele doua companii aeriene s-au confruntat cu 15 astfel de incidente, dintr-un total de 79.
TOP
Cele mai sigure companii aeriene
Air France-KLM
AMR Corporation
British Airways
Continental Airlines
Delta Air Lines
Japan Airlines Lufthansa
Southwest Airlines
United Airlines and US Airways
Sursa: studio, pe 2011, al Agentiei de Evaluare a Transportului Aerian