• uncategorized

Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a precizat ca noul calendar al privatizarii va fi discutat cu FMI si CE. „CFR Marfa isi continua procedura de privatizare”, a declarat Manescu, la o conferinta pe tema transporturilor organizata de ambasada Marii Britanii. Ea a  adaugat ca GFR, companie detinuta de omul de afaceri Gruia Stoica, va primi inapoi garantia de 10 milioane de euro.

Totodata, companiei GFR i-a fost deblocat contul escrow in care a depus 20 de milioane de euro ca avans pentru actiunile CFR.
Dupa esecul tranzactiei pentru CFR Marfa, Gruia Stoica a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfa restituirea de urgenta a garantiei de 10 milioane de euro, precum si a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a indeplini conditiile de preluare a companiei. El s-a declarat surprins de declaratia Ramonei Manescu, care afirmase ca este analizata oportunitatea retinerii garantiei.
GFR a depus o garantie de 10 milioane de euro si a depus un avans de 20 milioane de euro intr-un cont escrow, reprezentand 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa pe care urma sa le preia. Daca privatizarea s-ar fi incheiat cu succes, GFR trebuia sa achite inca 172 milioane de euro.
Privatizarea CFR Marfa nu s-a putut insa finaliza la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei.

Mai bine de la capat decat contestata

In aceste conditii, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor sa inceapa procedurile pentru o noua privatizare a companiei, proces care sa fie incheiat pana in vara anului viitor.
Asta in contextul in care Fondul Monetar International (FMI) a transmis foarte clar Guvernului ca este mai bine sa refaca procedura de privatizare a companiei CFR Marfa decat sa existe o procedura contestata. „Lucrurile stau in felul urmator: cei de la FMI ne-au transmis foarte clar ca e mai bine sa refacem procedura, sa o luam de la capat, sa dureze 9-10 luni decat sa fie o procedura contestata. De altfel, avem in acordul cu ei foarte clar prevazut ca se reia o procedura in termen mult mai relaxat si nu o sa mai fim pusi sub presiune”, a spus premierul Victor Ponta la TVR.

PDL cere o verificare

Returnarea banilor de garantie si a celor din contul escrow catre GFR este vazuta de PDL ca o asumare a vinei pentru esecul privatizarii CFR Marfa, de catre Ministerul Transporturilor. In acest context, PDL cere o verificare din partea Corpului de Control al premierului.
Vicepresedintele PDL Alexandru Nazare a facut aceasta precizare intr-o o conferinta de presa, aratand ca este inadmisibil ca, dupa atata tevatura, ministerul returneaza banii cu o “seninatate de nedescris” si operatorul privat nu are nimic de suferit, in schimb, statul pierde bani si credibilitate.

Alexandru Nazare a aratat ca sunt multe incertitudini si intrebari la care Guvernul nu raspunde. „Va imaginati cat de dificila este in momentul de fata relansarea acestei privatizari. Si sunt si foarte multe incertitudini si intrebari la care Guvernul, prim-ministrul, ministrul Transporturilor nu raspund (…). Nu stim cine sunt responsabilii pentru acest esec, nu exista un control. Noi solicitam un control din partea Corpului de Control al prim-ministrului sa stim cine este responsabil”, a afirmat Nazare.
El a mai spus ca motiunea simpla a PDL pe aceasta tema semnaleaza „cateva lucruri care sunt de domeniul absurdului”: „In primul rand, avem un consultant care a efectuat privatizarea, care a fost platit de doua ori. In al doilea rand avem peste 500 de mii de euro dati pentru publicitate cu o saptamana inainte de depunerea ofertelor. Unde s-au dus acesti bani? Mai mult decat atat, CFR Marfa a fost timp de patru, cinci luni de zile paralizat (…). Vrem sa vedem din partea acestui Guvern ca isi asuma o strategie de finantare a sectorului feroviar (…). Cerem imperativ sa fie facuta o reevaluare a activelor CFR Marfa, daca se face o viitoare privatizare. Cerem ca viitoarea strategie de privatizare sa fie dezbatuta transparent, cu implicarea Parlamentului”.

PDL cere demisia ministrului Transporturilor

Adriana Saftoiu, purtator de cuvant al PDL, a precizat ca, prin depunerea motiunii „Cronica unei alte privatizari esuate”, PDL asteapta raspuns la trei intrebari: ce se va intampla cu cei 11.000 de angajati ai CFR Marfa, cine isi asuma raspunderea pentru hotararea de Guvern care a dus la esuarea privatizarii si cand va fi reluat procesul de privatizare. Adriana Saftoiu a adaugat ca se impune si demisia, cel putin de onoare, a ministrului Transporturilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *