• uncategorized

Schimbari in interesul asiguratilor In scopul protejarii intereselor asiguratilor, CSA a hotarat sa instituie noi obligatii pentru companiile autorizate sa vanda polite RCA. Astfel, asiguratorul RCA are obligatia de a stabili cuantumul despagubirii la valoarea preturilor practicate de catre unitatile depanatoare sau prevazute in cataloagele de specialitate, astfel incat despagubirea primita sa-i permita pagubitului efectuarea reparatiilor. Pana la modificarea normelor RCA, costul reparatiilor era stabilit pe baza evaluarilor facute de companiile de asigurari, iar preturile erau cel mult la nivelul celor practicate de catre unitatile de service.

In al doilea rand, in situatia in care are suspiciuni intemeiate cu privire la modul de producere a accidentului, asiguratorul are obligatia de a comunica in scris asiguratului si pagubitului, in termen de 10 zile de la data avizarii daunei, intentia de a desfasura investigatii. Aceste investigatii nu pot dura mai mult de trei luni de la data avizarii daunei. In al treilea rand, asiguratorul are obligatia de a efectua plata dosarelor de dauna in maxim 10 zile (in loc de 15) de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii raspunderii si cuantificarii daunei.

Totodata, partea pagubita are dreptul de a solicita despagubiri inainte de efectuarea reparatiei. Aceasta masura va permite pagubitilor sa solicite intai plata despagubirilor si ulterior sa efectueze reparatiile necesare. „Am decis modificarea normelor RCA pentru a sprijini si mai mult interesele asiguratilor si imi exprim speranta ca aceste demersuri vor conduce la imbunatatirea serviciilor prestate de catre companiile de asigurare. Daca pana acum societatea de asigurare stabilea valoarea despagubirilor potrivit propriilor criterii, acum valoarea pagubei se stabileste avand in vedere preturile practicate de catre unitatile de specialitate sau cele din cataloagele de specialitate“, a declarat Angela Toncescu, presedintele CSA.

Arbitrul pietei asigurarilor a mai precizat ca, in orice situatie, pagubitii au posibilitatea de a efectua reparatia la orice unitate reparatoare doresc, indiferent daca aceasta a incheiat sau nu o conventie de colaborare cu societatea de asigurare. ASSAI: un service din sase a falimentat Modificarea normelor RCA a fost solicitata in mod repetat de reprezentantii unitatilor depanatoare, in special din cauza intarzierii foarte mari cu care companiile de asigurari deconteaza reparatiile.

Din acest motiv, 17% din unitatile de service din Romania au dat faliment sau au fost desfiintate de la declansarea crizei economice, potrivit datelor ASSAI. „Unitatile de service auto sunt direct afectate de modul in care unele societati de asigurari despagubesc incomplet, cu intarziere sau deloc cetatenii asigurati, toate aceste situatii desfasurandu-se sub supravegherea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor“, a declarat Cristian Muntean, director ASSAI. Pentru a determina CSA sa se implice in rezolvarea conflictelor dintre companiile de asigurari si unitatile de service auto, ASSAI, care reprezinta interesele a peste 400 de unitati depanatoare, a organizat si un protest in fata sediului Comisiei.

Prin acest protest, s-a dorit determinarea unor actiuni care sa duca la eliminarea „abuzurilor asupra asiguratului din partea asiguratorilor rau platnici, care profita de lipsa unui cadru legal in care sa primeze interesele asiguratului“, dupa cum au aratat reprezentantii ASSAI. In plus, reprezentantii asociatiei au protestat si fata de majorarea tarifelor RCA, considerata nejustificata.

„Problema este ca statul roman, cu concursul CSA, te obliga sa platesti o asigurare din ce in ce mai scumpa, dar nu garanteaza calitatea serviciilor“, a adaugat Cristian Muntean.  UNSAR acuza aparitia unui cartel al unitatilor de service Acuzele ASSAI au fost demontate de Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare (UNSAR), organism care a acuzat la randul sau tentativa de formare a unui cartel al unitatilor depanatoare. „ASSAI vizeaza, printre altele – daca ne raportam la documente care fac referire la obiectivele reale ale asociatiei, asa cum au fost ele enuntate in documente transmise potentialilor aspiranti la statutul de membru al ASSAI: renegocierea conditiilor de lucru cu societatile de asigurari – tarif orar: 80 RON fara TVA si decontarea materialelor auxiliare, renuntarea la furnizorii impusi de catre firme de asigurari si cumpararea pieselor direct de catre service, timpul (manopera) de chituire sa se normeze suplimentar etc.

Propunerea acestor teme drept scopuri ale existentei ASSAI este o dovada a faptului ca interesele reale care justifica functionarea aceastei asociatii nu au nicio legatura cu «promovarea unor masuri de imbunatatire a protectiei prin asigurare a cetateanului roman». In fapt, prioritatile ASSAI urmaresc obtinerea de avantaje pentru membrii sai, prin presiuni asupra societatilor de asigurari, care ar insemna inclusiv cresterea costurilor cu despagubirile, ce ar avea ca efecte directe ridicarea nivelului primelor de asigurare. Mai grav este faptul ca aceste obiective ale ASSAI intrunesc elementele constitutive ale formarii unui cartel, prin impunerea de catre grupul membrilor acestei asociatii a unor tarife unice de reparatii.

In consecinta, UNSAR solicita public Consiliului Concurentei sa se autosesizeze in legatura cu aceasta situatie a ASSAI“, se arata intr-un comunicat al reprezentantilor companiior de asigurari. CSA nu vrea sa arbitreze conflictul De cealalta parte, CSA a sustinut ca „nu are competenta legala de a interveni in litigiile comerciale aparute intre societatile de service si societatile de asigurare“. Oficialii CSA au explicat ca, potrivit atributiilor legale, protejarea intereselor asiguratilor este realizata in special prin analizarea si rezolvarea reclamatiilor acestora: „In vederea protejarii intereselor asiguratilor, CSA, prin atributiile sale conferite de lege, acorda o importanta deosebita analizarii si rezolvarii tuturor reclamatiilor primite de la asigurati/pagubiti/beneficiari/ alte persoane fizice si juridice care apeleaza la serviciile asiguratorilor sau ale brokerilor de asigurare, acestea constituind, in acelasi timp, o importanta sursa de informatii pentru munca de supraveghere si control. Astfel, din 6.225 reclamatii inregistrate in cursul anului 2009, aproximativ 50% au fost solutionate favorabil“, se arata intr-un comunicat al CSA.

In cazul petitiilor care nu au fost rezolvate favorabil, CSA a indemnat reclamantii sa se adreseze acelor autoritati „care au competente legale pentru solutionarea cazurilor prezentate“. Este cazul sesizarilor privind calitatea necorespunzatoare a reparatiilor efectuate in unitatile service, derularea defectuoasa a contractelor de leasing sau intentia de obtinere a unor sume de despagubire necuvenite din punct de vedere legal, petitionarii neavand calitatea de asigurati. In final, CSA a solicitat asiguratorilor si reprezentantilor ASSAI sa gaseasca impreuna solutii concrete pentru rezolvarea conflictului creat. Sistemul bonus-malus, inca rupt de daunalitate Dincolo de razboiul declaratiilor intre asiguratori, unitatile de service si CSA, modificarea normelor RCA nu a atins deocamdata problema corelarii intre daunalitate si sistemul bonus-malus.

Astfel, sistemul bonus-malus nu are nicio legatura cu rata daunei: prima de asigurare se calculeaza in functie de numarul evenimentelor, nu si in functie de valoarea acestora. In aceste conditii, daca un sofer se face vinovat de un accident, va fi incadrat intr-o clasa de malus fara sa conteze daca a produs o paguba in valoare de 100 de lei sau un milion de lei. In plus, reprezentantii companiilor de asigurari s-au mai plans si de faptul ca o modificare de ultim moment dispusa de CSA prevede stabilirea malusului in functie de daunele platite, nu in functie de cele avizate. Aceasta schimbare are efecte negative asupra rentabilitatii unei clase de asigurari care reprezinta 75- 80% din totalul pietei de profil din Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *