- uncategorized
Potrivit CE, modificarile legislative au ca scop asigurarea unei competitii corecte intre operatori din diferite state, iar intre efecte se numara si reducerea cu 190 de milioane de Euro pe an a costurilor administrative ale transportatorilor si administratiilor publice. CE a identificat 7 schimbari majore:
– Orice companie care doreste sa devina operator de transport va trebui sa angajeze un manager cu atestat de competent a profesionala (obtinut in urma unui examen sustinut dupa 140 de ore de instruire). Daca pe parcursul activitatii acesti manageri se fac raspunzatori de fapte grave, le va fi anulat atestatul si nu vor mai putea lucra ca manageri de transport pe teritoriul UE timp de 2 ani.
– Operatorii de transport trebuie sa nu fi pierdut un proces privind fapte grave definite uniform la nivelul UE. Ei trebuie sa fie capabili sa-si demonstreze solvabilitatea pe baza indicatorilor financiari sau a unor garantii bancare.
– Pentru a asigura o competitie corecta, companiile de transport trebuie sa aiba un sediu de birouri si un centru operat ional (sunt eliminate astfel „companiile de tip cutie postala“).
– Pentru a pune capat interpretarilor legislatiei, cabotajul (transportul de marfa derulat pe teritoriul unui stat de un operator din alt stat) va fi autorizat numai daca reprezinta urmarea unei operatiuni de transport international. Cabotajul va fi limitat la maxim trei transporturi efectuate in decurs de 7 zile.
– Autorizarea serviciilor regulate de transport rutier de pasageri intre state membre ale UE va fi simplificata. In acest scop, va fi standardizat un model de licenta comunitara si unul de atestat pentru sofer.
– Autoritatile nationale cu atributii de licentiere in transport vor trebui sa asigure o monitorizare mai eficienta a operatorilor, prin infiintarea unor registre electronice interoperabile (termenul de realizare a acestor registre este 2010). Licentele de operare vor putea fi retrase numai din cauza unor „ofense serioase“, mutual recunoscute de toate statele membre.
– Statele membre vor trebui sa ia masuri stricte pentru respectarea prevederilor privind timpii de condus. In prezent, pentru a se sustrage de la regulile privind timpii de condus, multi soferi se inregistreaza ca falsi operatori independent i sau in nume propriu (self-employed drivers). Descurajarea acestui fenomen se va face prin reglementarea relatiei dintre operatori si subcontractantii lor. Astfel, soferii independenti nu vor mai putea beneficia de serviciile managerilor operatorilor pentru care lucreaza in calitate de subcontractanti.
Daca aceste modificari sunt aprobate de forul legislativ european, vor fi afectati 850.000 de operatori de transport rutier. „Este nevoie de reguli clare, uniforme si aplicabile de catre toti operatorii de transport din toate statele membre. Aceste propuneri vor ajuta sectorul transporturilor sa-si imbunatateasca eficienta si imaginea. Serviciile de calitate si personalul bine pregatit vor avea un impact favorabil asupra sigurantei transportatorilor rutieri si a celorlalti participanti la trafic“, a declarat Jacques Barrot, comisarul european pentru Transport si Energie