- uncategorized
Prin amendarea Directivei 22/2006, referitoare la aplicarea si controlul regulilor sociale in transportul rutier, masurile adoptate obliga statele membre ale UE sa utilizeze noi echipamente si aplicatii informatice, capabile sa detecteze orice actiune menita sa manipuleze inregistrarea datelor. In al doilea rand, se are in vedere eliminarea exceptarii vehiculelor comerciale cu masa mai mica de 3,5 tone de la obligativitatea utilizarii tahografelor digitale.
Controale armonizate si eficiente
Ca o justificare a noilor norme referitoare la actiunile de control derulate de autoritatile nationale competente, Executivul UE sustine ca a fost informat cu privire la continuarea tentativelor de a pacali tahografele, chiar daca s-a trecut la utilizarea de dispozitive digitale, in locul celor analogice. Insa, in cazul tahografelor digitale, apelarea la metode de alterare a inregistrarilor poate fi mult mai usor reperata, daca este si prevazuta in legislatie. Pana acum insa, nu erau prevazute in legislatia europeana necesitatea verificarii integritatii tahografelor, asa incat, cei care doreau sa ocoleasca legea nu erau impiedicati sa deregleze senzorii sau sa monteze dispozitive capabile sa altereze inregistrarile.
Prin urmare, Comisia a dispus ca autoritatile de control sa verifice nu doar daca inregistrarile tahografelor arata ca soferii respecta orele de conducere si odihna, ci si daca datele stocate au fost manipulate. Concret, controalele vor include acum si o inspectie vizuala a integritatii tahografului. In plus, pentru a depista eventuala alterare a inregistrarii distantei parcurse, a vitezei de rulare si a ritmului de accelerare si franare, se recomanda efectuarea de controale succesive, in doua puncte aflate la o distant a determinata precis.
Micii transportatori nu scapa de tahograf
O alta modificare adoptata de Comisie vizeaza dotarea vehiculelor de mic tonaj cu tahografe digitale. Utilizarea acestor dispozitive de inregistrare, asa cum a fost relgementata in 2006, nu era obligatorie pentru vehicule din categoriile M1 (vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune) si N1 (vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri cu o masa maxima ce nu depaseste 3,5 tone). Exceptia a fost pusa pe seama unor motive pur tehnice: acum trei ani, nu era posibila montarea echipamentelor standard destinate vehiculelor grele in asa fel incat sa fie pusa pe deplin in valoare functionalitatea tahografelor digitale si, in acelasi timp, sa fie posibila prevenirea manipularii acestor dispozitive.
Acum, Comisia a identificat posibilitat ile de a evita aceasta limitare tehnica si a reglementat utilizarea unor adaptoare omologate care permit instalarea tahografelor digitale standard si pe vehiculele de transport de mic tonaj.
„Acest pachet de masuri va imbunatat i semnificativ metodele si procedurile utilizate de autoritatile de control pentru detectarea si prevenirea fraudarii utilizarii tahografelor, dar in acelasi timp va reduce la minim intarzierile si inconvenient ele suportate de operatorii si soferii profesionisti care respecta prevederile legale“, se apreciaza intr-un comunicat al Comisiei. Statele membre trebuie sa transpuna noile prevederi in legislatia nationala pana la sfarsitul acestui an.