• uncategorized

Prin intermediul acestor propuneri se incearca punerea pe picior de egalitate a tuturor pasagerilor, precum si crearea unui nivel de echitate pentru operatorii diferitelor modalitati de transport. Astfel, pasagerii vor putea alege modalitatea de transport preferata stiind ca drepturile lor sunt respectate in mod egal.

Drepturile vizeaza reguli minime de informare a tuturor pasagerilor inainte de inceperea calatoriei si in timpul acesteia, precum si obligativitatea oferirii de asistenta si despagubiri in cazul intreruperii calatoriilor, masuri in cazul intarzierilor si asistenta speciala pentru persoanele cu mobilitate redusa, raspunderea operatorilor in caz de deces si prejudiciu, precum si rezolvarea eficienta si rapida a reclamat iilor. Pentru solutionarea diferendelor, propunerile indica necesitatea infiintarii unor organisme nationale independente, ca in cazul sectoarelor aerian si feroviar.

Pentru a garanta implementarea celor doua propuneri legislative, statele membre ale UE vor trebui sa infiinteze organisme de supraveghere specifice. Pe baza experientei acumulate in urma aplicarii regulamentului privind drepturile pasagerilor liniilor aeriene, sarcinile acestor organisme nationale au fost mult detaliate, incluzand obligatii suplimentare de raportare privind performantele lor, sanctiunile impuse si procedurile de aplicare. In plus, normele cu privire la obligatiile operatorilor de a acorda compensatii in cazul intarzierilor sau anularii curselor au fost detaliate pentru eliminarea incertitudinii juridice si a ambiguitat ii, reducandu-se astfel numarul potentialelor litigii dintre operatori si pasageri. La fel ca in sectorul aerian, aceste propuneri solicita operatorilor sa infiinteze un set de proceduri pentru rezolvarea plangerilor. Mai mult, pozitia pasagerilor a fost consolidata – astfel, daca pasagerul unui autobuz sau al unui vapor considera ca nu i-au fost respectate drepturile, el poate supune aceasta problema atentiei companiei in cauza. Daca raspunsul primit nu il satisface, el poate depune atunci plangere la organismul national desemnat de tara in cauza pentru a asigura respectarea legislatiei.

Avantajele pentru pasageri

In principiu, propunerile Comisiei ar trebui sa se aplice tuturor serviciilor interne si internationale. Cu toate acestea, statele membre vor avea dreptul de a exclude anumite servicii acoperite de obligativitatea serviciului public (transport urban si regional) numai daca pot asigura un nivel comparabil al drepturilor pasagerilor prin alte mijloace (legislatie specifica, contracte de servicii publice etc).

In viziunea Comisiei, propunerile vor spori caracterul atractiv si gradul de incredere in transportul maritim si cel rutier pentru cetatenii europeni. Ambele modalitati de transport vor ridica standardele de calitate si vor oferi o protectie mai buna pasagerilor.

Prin propunerile Comisiei se asigura protejarea de orice fel de discriminare a pasagerilor, in general, si persoanele cu dizabilitat i sau cu mobilitate redusa, in special, vor fi protejati de orice forma de discriminare.

Adesea, pasagerii cu dizabilitati si cei cu mobilitate redusa sunt pusi in dificultate, neputand calatori cu autobuzul sau cu vaporul din cauza lipsei de accesibilitate a acestor servicii, precum si a inexistentei asistentei necesare pentru nevoile lor. Intr-adevar, persoanele din aceasta categorie vor avea dreptul la asistenta gratuita in timpul calatoriei lor, fie la bordul autobuzului, fie al navei, precum si in porturi si terminale. Dar, asistent a gratuita nu se acorda oricum, ci numai cu conditia ca pasagerul sa anunte in prealabil ca are nevoie de asa ceva si sa ajunga la terminal sau in port inainte de plecarea planificata, la o ora prestabilita. Personalul companiilor si angajatii de la terminalele pentru autobuze sau din porturi trebuie sa detina cunostinte corespunzatoare pentru acordarea de asistent a persoanelor cu dizabilitati. De asemenea, propunerea interzice operatorilor de transport sa refuze rezervarea unei calatorii sau imbarcarea la bordul unei nave sau al unui vehicul pe motivul dizabilitatilor sau al mobilitatii reduse, cu exceptia cazului in care reglementarile de siguranta, dimensiunea sau dotarile mijlocului de transport fac acest fapt imposibil.

Costuri sporite, reflectate in pretul biletelor

In situatia in care calatoria fie se intrerupe, fie se anuleaza, propunerea prevede obligativitatea companiilor de a furniza pasagerilor informatii si asistenta corespunzatoare si servicii alternative rezonabile. In caz contrar, operatorii de transport sunt nevoiti sa plateasca o despagubire calculata pe baza pretului biletului.

De asemenea, pasagerii vor fi indreptatiti la despagubiri uniforme si vor beneficia de norme armonizate privind responsabilitatea pentru ei si bagajele lor. Chiar au dreptul de a pretinde daune pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor.

In plus, in anumite conditii, companiile nu pot contesta daunele pana la o anumita valoare in cazul unui accident. De asemenea, in caz de accident, calatorii au dreptul la plati in avans pentru a face fata dificultatilor economice pe care le pot intampina ei sau familiile lor, ca urmare a decesului sau vatamarii.

Comisia sustine ca noul set de drepturi stabilite nu ii va costa pe pasageri nimic in mod direct. Totusi, chiar daca operatorilor nu li se permite sa-i taxeze pe pasageri individual, toate costurile suplimentare – generate de despagubiri, cheltuielile cu informarea si asistenta, plus eventualele investitii pentru modificarea mijloacelor de transport astfel incat sa permita imbarcarea pasagerilor cu dizabilitati – se vor regasi in preturi majorate ale biletelor. Impactul va fi insa minor – in aviatie, de exemplu, obligativitatea asigurarii unor drepturi suplimentare pentru pasageri a determinat o scumpire medie a biletelor cu pana la 0,60 euro. Se asteapta ca, in cazul serviciilor de transport maritim si rutier, scumpirea biletelor sa fie mai mica decat in sectorul aerian.

Reactia reprezentantilor operatorilor

In urma publicarii propunerilor Comisiei, Uniunea Transportului Rutier International (IRU) a solicitat ca forma finala a noilor reguli sa fie modificata. In primul rand, IRU considera ca nivelul maxim al raspunderii operatorilor, stabilit la 220.000 de euro/pasager, este exagerat, fiind imposibil de suportat de firmele mici, cu pana la 10 vehicule, care domina piata de transport rutier de pasageri. ªi modul de stabilire a despagubirilor pentru pierderea bagajelor este considerat perfectibil. Pe de alta parte, se solicita exceptarea operatorilor de la obligatia de a acorda compensatii pentru intarzieri sau anulari de curse asupra carora transportatorul nu are niciun control.

O alta cerere se refera la exceptarea serviciilor de transport local si regional de la obligativitatea oferirii de drepturi suplimentare pentru pasageri. Argumentul principal pe care se bazeaza IRU este faptul ca noile reguli sunt indicate doar pentru calatorii pe distante lungi, nu si pentru transportul urban si suburban.

Totodata, IRU a propus instituirea unor perioade de gratie pana la aplicarea normelor propuse, astfel incat sa fie posibila instruirea personalului operatorilor si modernizarea infrastructurii terminalelor de plecare si sosire (de exemplu, prin amenajarea de rampe speciale pentru persoane cu dizabilitati).

„Dezbaterile viitoare din Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene pe marginea acestei propuneri a Comisiei, precum si discutiile privind reinstituirea derogarii de la normele privind timpii de conducere si odihna repezinta teste foarte serioase ale vointei institutiilor europene de a crea un mediu legislativ prietenos afacerilor de transport cu autobuzul si autocarul“, a declarat Graham Smith, presedintele Consiliului pentru Transportul de Pasageri din cadrul IRU.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *