- uncategorized
Reducere masiva a cheltuielilor de personal Programul de restructurare aprobat de guvern se bazeaza in special pe reducerea cheltuielilor cu peste 217 milioane de lei in 2010. Din totalul acestor economii, partea leului revine diminuarii cheltuielilor de personal. Astfel, aproape 80% din cheltuielile eliminate (172 milioane de lei) ar rezulta din diminuarea numarului de angajati, inghetarea salariilor celor neafectati de disponibilizari si mentinerea suspendarii acordarii primelor si a tichetelor de masa.
Intr-o masura mai mica, reducerea cheltuieilor va fi posibila prin schimbari la nivelul operatiunilor operatorului feroviar, cum ar fi majorarea tonajului trenurilor (care va permite reducerea cu 7,6 milioane de lei a sumelor achitate CNCF CFR SA pentru utilizarea infrastructurii) sau reducerea stationarilor (avand ca efect economisirea a inca trei milioane de lei). Economii insemnand 17,6 milioane de lei vor fi posibile in urma diminuarii cheltuielilor cu autorizatiile si permisele, iar inca 16,8 milioane vor rezulta prin efectuarea reparatiilor la materialul rulant cu precadere in ateliere proprii ale CFR Marfa.
Economii insuficiente
Simpla reducere a cheltuielilor nu este suficienta pentru a imbunatati rezultatele financiare ale c o m p a n i e i , avand in vedere ca, numai in intervalul ianuarie-octombrie 2009, pierderile CFR Marfa au insumat 230 de milioane de lei. Practic, daca restructurarea s-ar rezuma la reducerea cheltuielilor, in bilantul pe 2010 ar fi contabilizate din nou pierderi, ceea ce ar priva statul de obtinerea unui pret excelent pe actiunile detinute la operatorul feroviar. In aceste conditii, programul de restructurare prevede si o ipotetica majorare a incasarilor cu 104,5 milioane de lei.
Potrivit programului aprobat de Guvern, cresterea veniturilor va fi posibila prin „identificarea de noi clienti, orientarea catre segmentul de piata aferent traficului izolat de marfa, atragerea clientilor mici care s-au orientat catre piata auto, valorificarea de material rulant si mijloace fixe disponibile din patrimoniul companiei prin inchiriere si vanzare“. Desi suna bine, niciuna dintre aceste masuri nu are garantat succesul. In plus, apar contradictii: de exemplu, intentia de a majora tonajul trenurilor este contrazisa de reorientarea catre traficul izolat. Pe de alta parte, solutii ca inchirierea sau vanzarea de material rulant au mai fost testate sub forma unor asocieri cu operatori privati in cadrul unor companii mixte, fara a se obtine rezultate spectaculoase.
Problema datoriilor, fara solutii
In Romania postdecembrista, transportul feroviar a fost asociat neincetat notiunii de arierat, iar CFR Marfa nu face exceptie de la aceasta regula. Datoriile atarna acum de gatul operatorului feroviar ca niste pietre de moara, greu de urnit intr-un moment in care se doreste grabirea privatizarii: la sfarsitul lunii octombrie 2009, CFR Marfa avea datorii insumand un miliard de lei.
Iar despre rambursarea acestor restante nu se mentioneaza masuri speciale in programul de restructurare. Spre deosebire de alte companii mari privatizate in anii trecuti, CFR Marfa nu datoreaza cei mai multi bani statului (restantele in cazul platilor la bugetul consolidat insumau in octombrie 2009 doar 383,69 milioane de lei), ci catre diversi furnizori in mare parte din sectorul privat (315,83 milioane) si institutii de credit (441,78 milioane). In acelasi timp, CFR Marfa avea de recuperat de la clienti numai 393,5 milioane de lei. Rezulta o diferenta de aproape 750 de milioane de lei pe care statul trebuie sa o acopere cumva, daca vrea ca rezultatele companiei sa fie imaculate in pragul privatizarii.
Deocamdata, nu s-au gasit acesti bani, potrivit lui Gheorghe Popa, secretar de stat in cadrul MTI responsabil cu sectorul feroviar: „Incercam sa gasim solutii si formule de finantare, pentru ca alocatiile bugetare sunt insuficiente si nu se pot construi decat bugete pe pierdere. Obiectivul nostru pentru acest an este reducerea arieratelor cu 2%. Pentru CFR Marfa, sunt de primit bani de la centralele termice din subordinea primariilor“.
Momentul ideal, ratat acum trei ani
Ingrijorat ca statul va ramane cu vagoane si locomotive numai bune de vandut ca fier vechi daca va continua sa administreze CFR Marfa, ministrul Radu Berceanu a anuntat luna trecuta ca intentioneaza sa vanda cat mai repede compania. „As prefera ca privatizarea sa se intample la sfarsitul anului, sa fim in evaluari si negocieri de oferta in acest an. O sa incepem procedurile imediat“, a declarat ministrul. Berceanu a sustinut ca exista chiar potentiali cumparatori straini, motiv pentru care privatizarea va fi derulata printr-o licitatie internationala avand ca obiect intregul pachet de actiuni detinut de stat.
S-a optat pentru varianta vanzarii integrale intrucat s-a considerat ca nu exista exemple de succes in urma vanzarilor unor pachete de actiuni care asigura cumparatorului doar o majoritate simpla (adica mai mult de 50% din actiuni, dar nu suficient cat sa garanteze controlul absolut). Dintre potentialii cumparatori nominalizati de ministru – companii feroviare austriece si germane – Österreichische Bundesbahnen a negat ca ar dori sa preia CFR Marfa, sustinand ca urmareste pe termen scurt consolidarea pozitiei pe piata a sucursalei Rail Cargo, activa in Romania din 2009.
Pe de alta parte, Deutsche Bahn nu a negat dar nici nu a confirmat interesul. Pana la urma, chiar daca vor exista companii interesate sa preia principalul operator feroviar de marfa din Romania, lipsurile din programul de restructurare sugereaza ca pretul obtinut nu se va ridica in niciun caz la inaltimea asteptarilor autoritatilor. De altfel, pana si ministrul de resort a admis ca pretul cel mai bun putea fi obtinut in 2007, nu in acest an, adica atunci cand s-a dat startul liberalizarii pietei de transport feroviar de marfa.