- uncategorized
Potrivit prevederilor din regulamentul CE 261/2004, companiile aeriene sunt obligate sa acorde compensatii sau asistenta gratuita in cazul refuzului nejustificat la imbarcare, al anularii sau intarzierii unui zbor. Compensatiile sunt destinate pasagerilor care decoleaza de pe un aeroport din UE, precum si pasagerilor zborurilor operate de companii europene, chiar daca acestea au punctul de plecare in afara teritoriului comunitar.
Articolele 8 si 9 din regulament stipuleaza obligativitatea acordarii de compensatii banesti diferentiate in functie de lungimea zborului in cazul in care pasagerii sunt refuzati nejustificat la imbarcare. Exceptarea de la plata despagubirilor se face doar in cazul anularii zborurilor din cauza unor circumstante extraordinare, imposibil de evitat chiar daca au fost luate „masuri rezonabile“.
Pasagerii au dreptul la asistenta gratuita in caz de intarzieri de peste doua ore pentru cursele de pana a 1.500 km, respectiv trei ore pentru cursele avand lungimea intre 1.500 si 3.500 km sau patru ore pentru cursele mai lungi de 3.500 km. Asistenta gratuita se refera, dupa caz, la oferirea de mancare, sigurarea cazarii la hotel si a transportului intre aeroport si hotel, oferirea gratuita a posibilitatii de comunicare prin telefon, fax, telex sau e-mail.
Daca intarzirea este de cel putin 5 ore, pasagerii au dreptul, la alegere, la:
– rambursarea costului biletului in termen de 7 zile;
– rerutare pana la destinatia finala, cu prima ocazie;
– rerutare pana la destinatia finala, la o data convenabila pasagerului;
– oferirea unui bilet de intoarcere, cu prima ocazie, la punctul intial de plecare.
Totodata, transportatorii aerieni au obligatia de a afisa la ghiseele de check-in din aeroporturi drepturile pasagerilor in caz de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere a unui zbor. In timp ce regulamentul comunitar prevede ca afisarea se face la cererea pasagerilor, in Romania, lipsa informarilor in scris cu privire la drepturile acestora constituie contraventie. Constatarea abaterilor si sanctionarea operatorilor este de competenta Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Odata cu aplicarea acestui nou regulament, companiile aeriene europene care opereaza zboruri in Romania nu-si vor mai putea permite sa lase zeci de pasageri in aeroporturi. Astfel de situatii au fost destul de dese in decembrie 2006, cand o serie de zboruri ale unor operatori low-cost au fost anulate sau au avut intarzieri foarte mari, pe motiv ca aterizarile si decolarile erau impiedicate de ceata. Ministrul Transporturilor a afirmat atunci ca problemele nu pot fi puse pe seama conditiilor meteorologice, intrucat aeroporturile erau deschise, iar zborurile altor companii nu erau afectate.