- uncategorized
Ana Maria Adamoaie
Principalul dezavantaj deriva din durata prea mare a calatoriilor feroviare, dar nu pentru ca nu am avea garnituri care sa mearga cu 140-160 km/h, ci pentru ca investitiile in infrastructura feroviara n-au fost niciodata, dupa 1990, o prioritate pentru guvernanti.
La mijlocul lunii iunie, cu ocazia aniversarii a 75 de la inaugurarea Muzeului Cailor Ferate Romane, Centrul National de Calificare si Instruire Feroviara (CENAFER).
CENAFER a organizat, chiar inainte de lansarea Trenurilor Soarelui, o mini-campanie de marketing prin care se dorea popularizarea transportului feroviar in randul romanilor. La bordul uneia dintre cele mai noi garnituri, trasa de o locomotiva Transmontana, si incercand sa reinvie spiritul calatoriilor cu trenul din perioada interbelica, am calatorit de la Bucuresti la Constanta in aproximativ doua ore.
Asa cum ne-au declarat inca de atunci reprezentantii CFR Calatori, distanta dintre Capitala si Litoral este parcursa, din data de 4 iulie, in aproximativ doua ore, viteza trenurilor Interegio fiind ridicata la 160 km/h pe tronsonul Bucuresti Baneasa-Fetesti. Prin reducerea semnificativa a duratei calatoriilor de la Bucuresti la Constanta, CFR spera ca va atrage astfel turistii care doresc sa ajunga rapid pe Litoral si care pana acum optau pentru transportul auto, Autostrada Soarelui fiind principalul concurent al CFR.
„Trenurile noastre pot merge linistit cu 160 km/h, problema esentiala este lipsa infrastructurii. Dupa 1990, am avut o mentalitate gresita cu privire la acest aspect, toate tarile din statele membre UE si-au dezvoltat infrastructura feroviara. Trenul este un transport public de calatori si, in UE, este subventionat, deoarece nu se poate castiga doar din vanzarea de bilete. Spre exemplu, in Spania, 51% din bugetul Ministerului Dezvoltarii merge catre transporturi. Investitiile trebuie sa fie promovate cat mai mult si sa se constientizeze importanta acestor investitii pentru transportul feroviar”, considera Dionisie Daniel Ardelean, directorul general al CENAFER.
Facilitati oferite de CFR
In incercarea de a creste fluxurile de calatori, cel putin pe perioada estivala, CFR a pus la punct o serie de oferte, cum ar fi reducerile la achizitionarea biletelor online sau biletele de weekend. In prezent, un bilet dus, Bucuresti-Constanta, cu un tren Interegio, costa 62 de lei. Pentru biletele de weekend, reducerile variaza de la 15 la 35%. Astfel, daca planuiti sa mergeti de doua ori pe luna la mare, in weekend, puteti opta pentru acest tip de bilet si platiti cu 15% mai putin, cu conditia sa alegeti acelasi tip de tren si la dus si la intors (Regio, Interregio sau Intercity). Reducerea de 35% se aplica in cazul calatoriilor dus-intors timp de patru weekenduri. Iar daca achizitionati biletele online, CFR face un discount de 5% din suma finala, dupa ce-au fost aplicate si alte eventuale reduceri.