• uncategorized

Normele de siguranta rutiera, singurele necontestate Ordonanta 6/2010 pentru modificarea si completarea Legii 265/2008 privind auditul de siguranta rutiera transpune dispozitiile Directivei 2008/96/ CE privind gestionarea sigurantei infrastructurii rutiere si abroga Legea 265/2008 privind auditul de siguranta rutiera. Prin aceasta Ordonanta se impune efectuarea evaluarii de impact asupra sigurantei rutiere pentru proiectele de infrastructura rutiera, se stabilesc elementele care sunt luate in considerare in cadrul evaluarii de impact si termenele de aplicare pentru aceste evaluari in functie de tipul drumurilor (19 decembrie 2010 pentru drumurile din reteaua TEN-T, 1 ianuarie 2013 pentru drumurile de interes national, respectiv 1 ianuarie 2015 pentru drumurile judetene, drumurile comunale amenajate si strazile urbane amenajate).

Totodata, actul normativ desemneaza Autoritatea Rutiera Romana (ARR) ca autoritate pentru gestionarea sigurantei rutiere si a formarii si atestarii auditorilor de siguranta rutiera si prevede independenta auditorilor. Probleme cu transporturile agabaritice Daca OG 6/2010 a scapat de obiectiile reprezentantilor transportatorilor, nu acelasi lucru se poate spune despre Ordonanta 7/2010 pentru modificarea si completarea OG 43/1997 privind regimul drumurilor. Principalul element de noutate al OG 7 il constituie eliminarea Autorizatiilor Speciale de Transport (AST) pentru transportul de marfuri divizibile, masura solicitata de transportatori inca de acum un an. Potrivit OG 7/2010, eliberarea AST este permisa in continuare numai pentru transportul cu vehicule care depasesc limitele maxime de greutate admise si tolerantele la acestea in cazul transporturilor de marfuri indivizibile.

Insa, conditiile stabilite pentru eliberarea AST in cazul transporturilor agabaritice au facut obiectul unui demers al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), care a propus amendarea Ordonantei asa incat sa se respecte orientarile europene in domeniul acestui tip de transport. Intre altele, UNTRR a propus eliminarea obligatiei existentei celui de-al doilea om in echipajul vehiculului de insotire, pentru ca nu exista nicio obligatie legala care sa justifice prezenta unei a doua persoane in echipajul vehiculului de insotire. In plus, costurile implicate de existenta acestei a doua persoane sunt foarte mari si nejustificate, iar prevederea presupune indisponibilizarea unor soferi de escorta ai firmei, avand drept consecinta reducerea posibilitatii asigurarii escortei la mai multe transporturi concomitent si, deci, reducerea eficientei activitatii firmei.

Totodata, Uniunea a propus reformularea articolului din OG 7 referitor la calculul tari fului AST astfel: „autorizatiile speciale de transport se emit pentru perioade limitate, tinandu-se seama de restrictiile de circulatie cu caracter temporar sau permanent, afisate pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii la data emiterii AST, ce impun ocolirea sectoarelor restrictionate“. Reformularea ar asigura un calcul unitar si obiectiv al tarifului de autorizare si un regim unitar al transporturilor efectuate pe aceeasi ruta prin prevenirea introducerii de catre anumite DRDP a unor restrictii care de fapt nu exista. In plus, transportatorii nu ar mai fi facuti vinovati pentru faptul ca pe anumite tronsoane de drum sunt aplicate restrictii de circulatie si sunt nevoiti sa urmeze o alta ruta fata de drumul cel mai scurt. „In acest sens, consideram ca tariful pe care transportatorul trebuie sa il plateasca este tariful aferent rutei optime si nu rutei deviate ca urmare a restrictiilor instituite de administrator.

Aceasta propunere se bazeaza pe faptul ca transportatorul deja plateste o data ca urmare a utilizarii unui drum mai lung prin uzura vehiculului si prin consumul suplimentar de combustibil“, se arata intr-o adresa oficiala transmisa de UNTRR ministerului de resort. Despagubirile pentru neplata rovinietei, motiv de atacare in contencios Ordonanta 8/2010 pentru modificarea si completarea OG 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania prevede introducerea rovinietei electronice si alte majorari ale cuantumurilor sanctiunilor. Astfel, in lipsa rovinietei, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) este indreptatita de actul normativ la obtinererea de despagubiri, in cuantum echivalent cu valoarea rovinietei cu valabilitate de 12 luni.

Pe langa aceste despagubiri, se aplica si amenzi contraventionale, iar pentru utilizatorii romani, circulatia pe drumurile nationale fara rovinieta presupune si retinerea certificatului de inmatriculare. In cadrul sedintei Comisiei de Dialog Social (CDS) din data de 15 februarie, Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport, a precizat, in calitate de reprezentant al CONPIROM in Comisie, ca din cauza modificarilor de fond dintre forma OG 8/2010 publicata in Monitorul Oficial si forma dezbatuta anterior in cadrul Comisiei, au fost demarate procedurile in vederea atacarii actului normativ in contencios. Modificarile de fond invocate se refera tocmai la introducerea posibilitatii perceperii de despagubiri de catre CNADNR, element care nu primise avizul favorabil al partenerilor sociali in faza de dezbatere publica a proiectului Ordonantei.reg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *